امیدها و آرزوها برای موزه‌داران
امیدها و آرزوها برای موزه‌داران
امیدها و آرزوهای موزه‌داران در روز جهانی موزه از زبان مسئولان «ایکوم» ایران بیان شدند، آرزوهایی که سال‌های گذشته در مناسبت‌هایی مانند روز جهانی موزه از سوی موزه‌داران بیشتر به زبان می‌آمدند،اما امسال فقط خود ایکومی‌ها از آن سخن گفتند.
 
تاريخ : پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۷
به گزارش هنرنیوز؛ در روز ۲۹ اردیبهشت، روز جهانی موزه که امسال با یکصدمین سال تاسیس موزه ملی ایران و هفتادمین سال تاسیس ایکوم در موزه ملی همزمان شده است، کمیته ملی موزه‌های ایران و موزه ملی ایران در برنامه‌ای مشترک این روز را پاس داشتند و از موزه‌های برتر سال براساس معیارهای ایکوم ایران تقدیر شد.

محمد بهشتی،رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در آئین بزرگداشت این مناسبت‌ها با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری ایکوم در جهان گفت:در نیمه اول قرن بیستم قدرت‌های اقتصادی،سیاسی و نظامی جهان پس از صدمات بسیار که به جامعه بشری وارد کردند با تحلیل انرژی‌هایشان اجازه دادند که فرهیختگان جامعه جهانی ظهور کرده و عرض اندام کنند.





او ایکوم را محصول فرصت شناسی فرهیختگان فرهنگی دانست و افزود:امروزه که نهادهای سیاسی باعث شدند جهانی شدن با سرعت بیشتر اتفاق بیفتد نهادهای فرهنگی کوشش می‌کنند صلح پابرجا شده و اصالت‌های فرهنگی جاودانه شود.

رئیس سابق ایکوم ایران،اهمیت ایکوم را از آن بابت دانست که با داشتن ۴۰هزار عضو از موزه‌های دنیا یکی از مهمترین نهاد‌های جهانی است که با فکر و نگاهی فرهنگی واخلاق به دست آمده از زیر خون و انفجار،از صلح و ارتقای فرهنگی سخن می‌گوید.

امیدواریم موزه‌داران از امنیت شغلی برخوردار شوند‌


سیداحمدمحیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران در این مراسم اظهار کرد:۷۰ سال پیش سازمان و نهاد غیردولتی در کنار یونسکو تاسیس شد که به صورت مهمترین و قوی‌ترین نهاد غیردولتی موفق در مسیر حفظ میراث فرهنگی جهان گام برداشت.





او در ادامه با تشریح وضعیت سال گذشته موزه‌های کشور بیان کرد:موزه‌های کشور در سال گذشته روند توسعه کمی را ادامه داده و شاهد گسترش موزه در فضای دولتی و غیردولتی بودیم. اگرچه در سطح بین‌المللی شاهد حوادث تلخ ناشی از جنگ و کشتار و غارت میراث فرهنگی جهانی بودیم،اما در ایران اتفاقات خوبی برای موزه‌ها در جریان بود. با وجود برخی بی‌مهری‌هایی که همچنان در داخل کشور نسبت به موزه‌ها شده است، اما امیدواریم در سال آینده شاهد اتفاقات خوب برای موزه‌ها باشیم و موزه‌داران از امنیت شغلی بیشتر برخوردار شوند.

وی تاکید کرد:جامعه زمانی می‌تواند بگوید که در مسیر توسعه گام برداشته است که موزه‌ها را حفظ کند.

محیط طباطبایی در پایان صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرد که امسال هیچ تقدیری از بازنشستگان موزه‌ای و یادبودی برای درگذشتگان موزه‌ای نداریم، چون هیچ اطلاعی در این زمینه به ما نرسیده است.

انتشار نظام‌نامه موزه ملی پس از ۱۰۰ سال

جبرئیل نوکنده، مدیرکل موزه ملی ایران نیز به مناسبت یکصدمین سال تأسیس موزه ملی ایران در این مراسم یادبود اظهار کرد:اندیشه ایجاد موزه ملی ایران بیش از یک قرن پیش در میان گروهی از اندیشمندان در وزارت معارف، اوقاف و صنایع مستظرفه آن زمان شکل گرفت.بنابراین محمدتقی مصطفوی نخستین بار و در زمان وزارت «مرتضی خان ممتاز الملک» این فکر را اجرایی کرد و اتاقی در عمارت آن زمان وزارت معارف در شمال مدرسه دارلفنون به موزه ملی ایران اختصاص داد.





او اضافه کرد:در ادامه مجموعه‌ای از ۲۷۰ شی در این موزه به نمایش درآمد و در همان سال نظام نامه و کاتالوگ موزه ملی به شکل کتابچه‌ای منتشر شد.

وی ادامه داد:خوشبختانه این نظام‌نامه با همت کمیته ملی موزه‌های ایران و موزه ملی ایران پس از ۱۰۰ سال باردیگر منتشر شد که سندی از این پیشینه بسیار ارجمند است.این دفترچه در واقع نخستین راهنما و آیین نامه موزه و موزه داری در ایران محسوب می‌شود.

نوکنده با بیان این‌ که در طول ۸۰ سال گذشته با گسترش کاوش‌های باستان‌شناسی، مجموعه‌های فراوانی به موزه منتقل شد که باعث شده امروز موزه ملی ایران یکی از غنی‌ترین موزه‌های باستان‌شناسی جهان در حوزه باستان‌شناسی ایران باشد، افزود: هنوز در مخازن موزه ملی ایران آثار پژوهش نشده و به نمایش درنیامده فراوانی وجود دارد که حاصل کاوش‌های بیش از نیم قرن گذشته است.

او در ادامه با اشاره به برپایی نمایشگاهی از ۵۰۰ اثر منتخب از مخازن موزه ملی ایران، اظهار کرد:به مناسبت یکصدمین سال تاسیس خود و هفتادمین سالگرد تاسیس شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم)نمایشگاهی از ۵۰۰ اثر از بیش از چهل محوطه باستانی با قدمت بین ۹۰۰۰ سال تا قرون میانه اسلامی برپا شد، این مجموعه‌ها از زمان کاوش تاکنون برای نخستین‌بار است که در معرض دید بازدیدکنندگان و پژوهشگران قرار می‌گیرند و کاتالوگ نمایشگاه نیز بزودی منتشر می‌شود.

این باستان‌شناس در ۱۰۰ سالگی موزه ملی ایران آرزو کرد تا این موزه در آینده‌ای بسیار نزدیک و با حمایت دولت و جامعه باستان‌شناسی و موزه‌داری در سطح ملی و بین‌المللی، بتواند با گسترش فضایی و رشد کیفی بخش‌های مختلف خود به جایگاه فراخور نام موزه ملی ایران دست یابد.
کد خبر: 91614
Share/Save/Bookmark