مستند «الفبای سیاست» از آفریده تا طباطبایی‌نژاد
فیلم‌هایی که علیه دولت قبل بودند یکی یکی می‌آیند!
مستند «الفبای سیاست» از آفریده تا طباطبایی‌نژاد
فیلم مستند «الفبای سیاست» که به منظور زیر سوال بردن عملکرد دولت احمدی نژاد در زمان محمد آفریده در مرکز گسترش سینما مستند و تجربی ساخته شده بود حتی با زیر قیچی رفتن برخی از صحنه های آن باز هم نتوانست در آن زمان مجوز پخش بگیرد اما بعد از گذشت چندین سال و در زمان مدیریت جدید مرکز گسترش و با قدری اصلاحیه در افتتاحیه جشنوار اخیر سینما حقیقت با حضور رئیس جمهور دوره اصلاحات رونمایی شد. حالا باید منتظر اتفاقاتی از این دست و فیلم هایی باشیم که با رویکرد دولت قبل تضاد داشته باشد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۲
فیلم مستند «الفبای سیاست» که در زمان محمد آفریده مدیر عامل وقت مرکز گسترش سینما مستند و تجربی و با پول این مرکز ساخته شده بود با توجه به اینکه این فیلم نگاه تند سیاسی و غیر منصفانه ای به عملکرد دولت احمدی نژاد داشت در آن زمان حتی با اصلاحات هم نتوانست پروانه نمایش بگیرد؛ اما گویا به یمن دولت یازدهم و نگاه به اصطلاح باز این دولت به حوزه فرهنگ و هنر! و بویژه نگاه خاصی که به عملکرد دولت گذشته دارد، این فیلم توانسته با قدری اصلاحیه‌ توانست از مرکز بیرون بیاید!
فیلم مستند «الفبای سیاست» یکی از فیلم‌های مستند سیاسی تولید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در دوره دولت نهم است که اگر چه دردوره مدیریت محمد آفریده ، استارت آن زده شد؛ اما با توجه به اینکه نگاه تند سیاسی به منظور به زیر سوال بردن دولت احمدی نژاد را داشته است نتوانسته نظر مساعد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت را برای پخش کسب کند و به همین منظور با وجودی که هزینه‌هایی بابت این فیلم شده اما همچنان ممنوع پخش می شود تا اینکه دولت جدید از راه می رسد و با نگاه مهربانانه ای که به فیلم های تند علیه دولت قبل دارد مواجهه می شود و مدیر فعلی به این نتیجه می رسد که این فیلم را می توانند با قدری اصلاحیه‌ از کمند ممنوعیت خارج کرده و حتی آن را راهی جشنواره داخلی کنند و به همین منظور این فیلم به یکباره عزیز می شود به طوری که پا بر فرش قرمز افتتاحیه جشنواره اخیر سینما حقیقت که از سوی مرکز گسترش سینما مستند و تجربی برگزار می شود می گذارد و بلاخره به آرزوی دیرینه خود که همانا رفتن بر روی پرده نقره ای سینما می باشد می رسد و در افتتاحیه این جشنواره خودنمایی می کند و از قضا زمانی افتخار افتتاحیه جشنواره سینما حقیقت را پیدا می کند که محمد خاتمی رئیس جمهور دوره اصلاحات نیز برای رونمایی از این فیلم و این جشنواره در سالن سینما حضور داشته است.


لازم به ذکر است در همان زمان اکران در جشنواره سینما حقیقت در سال ۹۲؛ محمدرضا(حمید) اکبری کارگردان مستند "الفبای سیاست" با انتشار نامه ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دعوت کرد تا به تماشای فیلم الفبای سیاست در جشنواره سینما حقیقت بنشینند.
متن نامه محمدرضا اکبری کارگردان فیلم مستند «الفبای سیاست» به نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدین شرح بود: جناب آقای لاریجانی ریاست محترم و کمیسیون محترم فرهنگی مجلس، در این چند روز قلم‌های ناآگاه و وابسته به جریان‌های خاص که برهمگان مشخص است به قصد پنهان کردن مسائلی به کار افتاده‌اند و نا‌آگاه به امر ساختن فیلم‌های درون گفتمانی می‌تازند و بی‌هیچ درایتی استعدادهای این سرزمین را نادیده می‌گیرند.
جناب آقای مطهری، جناب آقای حداد عادل و نمایندگان دلسوز این مرز وبوم، از شما خواستارم تا یک بار برای همیشه و با هم به تماشای فیلم "الفبای سیاست" بنشینیم تا بدانیم که در برزخ ناجوانمردانه تحریم و ریاضت‌های اقتصادی، سورچرانی‌های ناجوانمردانه با بیت المال خیانت است و یا نقد درون گفتمانی و با درد و رنج و مشقت فیلم ساختن؟! و یا با هزینه‌ای بسیار ناچیز در نکوهش اتاق جنگ آمریکا، افراطی‌گری، خشونت، جنگ و تحریم ناجوانمردانه فیلم ساختن؟!
مراحل تولید فیلم مستند بلند "الفبای سیاست" از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و کارگردان پس از سفر به ‌کشور ونزوئلا و دیدار با هوگو چاوز و سایر شخصیت‌های سیاسی ونزوئلا و با گذشت زمانی حدود سه‌سال، تولید این فیلم را به اتمام رساند.
این مستند به نحوی به‌ اشتراکات دو رئیس‌جمهور ایران و ونزوئلا و نقد دشمن مشترک آن‌ها (آمریکا- جورج‌بوش) می‌پردازد.
کد خبر: 71544
Share/Save/Bookmark