فیلم، کارگردان، منتقد
نگاهی به 5 کارگردان نامزد اسکار و گفته های منتقدین؛
فیلم، کارگردان، منتقد
در این یاداشت نگاهی کوتاهی داریم به فیلمسازانی که در بخش بهترین کارگردانی امسال نامزد دریافت جایزه اسکار شده اند و آنچه منتقدان در مورد آنها گفته اند.
 
تاريخ : پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۲
آلفونسو کوآرون
کارگردان 52 ساله مکزیکی با فیلم «جاذبه» نامزد اسکار شده است. داستان فیلمی درباره دوفضانورد با بازی «ساندرا بولاک» و «جورج کلونی» است که پس از وقوع یک سانحه در فضاپیمای آنها در فضا سرگردان می شوند.
کوآرون در سال ۲۰۰۳ به خاطر فیلم «مادر تو هم» در بخش فیلمنامه اوریجینال و در سال ۲۰۰۷ در بخش فیلمنامه اقتباسی و تدوین فیلم «فرزندان انسان» نامزد اسکار شده بود. باید دید امسال برای اولین بار می تواند جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کند.
«جیمز موترام» از توتال فیلم در این باره نوشته: جاذبه حماسه فضایی خیره کننده ای است که مرزهای تکنیکی جدید را بدون پشت سرگذاشتن انسانیت در می نوردد.
«کنت توران» هم از لس آنجلس تایمز نوشته: جاذبه خارج از این دنیاست. کلمات خیلی کم می توانند حیرت بصری این اپرای فضایی را برسانند. این فیلم را باید در قالب 3 بعدی روی پرده تجربه کرد تا کاملا درک شود.

استیو مک کوئین
کارگردان ۴۴ ساله انگلیسی با فیلم ۱۲ سال بردگی  نامزد اسکار شده است. داستانی درباره «سولومون نورثاپ» یک مرد سیاهپوست که حدود ۱۶۰ سال پیش منتشر شد و در حالی که انسان آزادی بود به عنوان یک برده به فروش رسید و 12 سال زجر کشید. بازی «چیتریل اجیفورو» هنرپیشه انگلیسی در نقش اول این فیلم تحسین برانگیز است.
مک کوئین تاکنون در جوایز اسکار سابقه ای نداشته ولی دو فیلم بلند قبلی وی به نامهای «شرم» و «گرسنگی» در بخش بهترین فیلم جوایز بفتا نامزد شده اند.
«استیو دیویس» از آستین کرونیکل گفته: 12 سال بردگی وحشیانه و در عین حال ظریف است، مهر لعاب شده زیبایی است از شرم آورترین فصل تاریخ آمریکا.
«استیو پرسال» از تامپا بای تایمز نوشته: 12 سال بردگی شرم هالیوودی است که پیش از این وجود نداشت، از دست دادن فیلم اشتباه شماست.

الکساندر پین
کارگردان۵۲ ساله آمریکایی با فیلم نبراسکا نامزد اسکار شده است. یک فیلم سیاه و سفید جاده ای در مورد پیرمردی که می خواهد با پیمودن صدها کیلومتر یک جایزه یک میلیون دلاری را که بعدا معلوم می شود جعلی است، دریافت کند. پسر جوان پیرمرد که اعتمادی به این ماجرا ندارد ضمن شوخی کردن با پدرش تصمیم می گیرد در این سفر به او بپیوندد.
پین در سال ۱۹۹۹ برای اولین بار به خاطر فیلمنامه فیلمی به نام «انتخابات» نامزد دریافت جایزه اسکار شد. او سال ۲۰۰۵ با فیلم «راههای فرعی» و سال ۲۰۱۲ با فیلم «فرزندان» جایزه فیلمنامه اقتباسی را به دست آورده است. فیلم هایی که در بخش بهترین کارگردان نیز نامزد شده اند.
«اسکات فونداس» از ورایتی گفته: پین لحن کمیک فیلم را به آرامی در طول آن با اشتیاق و حسرت القا می کند و مدام مواظب است تا از ضعیف شدن یا احساسی شدن فیلم جلوگیری کند.
«ریچارد روپر» هم از شیکاگو سان تایم در مورد فیلم نوشته: نمایی از نواهای سیاه و سفید زیبا، نبراسکا در نوستالژی حسرت و لحظه های تلخ فرو رفته با این حال هنوز شعر سینمایی کاملی است درباره زمانی که ما در آن زندگی می کنیم.

دیوید اُ.راسل
اُ.راسل 55 ساله او با کارگردانی فیلم کلاهبرداری آمریکایی نامزد اسکار شده است، که ماجرای آن همکاری دو کلاهبردار خرده پا با ماموران اف بی آی برای ردگیری و بازداشت سیاستمداران فاسد و تبهکاران ایالت نیوجرسی است.
اُ.راسل طی چهار سال گذشته با فیلمهای «مبارز» در سال ۲۰۱۱ و فیلم «دفترچه امید بخش» در سال ۲۰۱۳ نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی شده است.
«لیام لیسی» از گلوب اند میل نوشته: بازی ها تحسین شما را به همراه دارد مخصوصا بازی لارنس که در حال حاضر مهمترین حضور را جلوی دوربین های هالیوود دارد.
«مایک لاسال» هم از سانفرانسیسکو کرونیل گفته: این فیلم بهترین فیلم اُ.راسل است که او را در آن در منطقه ایده آلِ خود انگیختگی و کنترل کامل می بینیم.

مارتین اسکورسیزی
اسکورسیزی ۷۱ ساله او با کارگردانی فیلم گرگ وال استریت نامزد اسکار شده است.داستان فیلم درباره صعود و افول یک دلال موسسات مالی در بازار بورس آمریکا نوشته شده است که در سالهای دهه ۱۹۹۰ از طریق کلاهبرداری به ثروت زیادی رسید و تمام پول خود را صرف خوشگذرانی کرد و در نهایت به جرم ۲۰۰ میلیون دلار کلاهبرداری از مشتریان خود به زندان افتاد.
این هشتمین باری است که مارتین اسکورسیزی در بخش بهترین کارگردان نامزد می شود. بعد از کارگردانی «گاو خشمگین» در سال ۱۹۸۱، «آخرین وسوسه مسیح» به سال ۱۹۸۹، «رفقای خوب» محصول ۱۹۹۱، «دارودسته های نیویورکی» در سال ۲۰۰۳ و «هوانورد» تولید ۲۰۰۵ سرانجام در سال ۲۰۰۷ با فیلم «رفتگان» اولین اسکار خود را به دست آورد و سال ۲۰۱۲ هم یک بار دیگر به خاطر فیلم «هوگو» در بخش بهترین کارگردان نامزد شد.
«رابی کالینز» از روزنامه تلگراف نوشته: فیلمسازان بزرگ مثل بقیه ماها پیر نمی شوند و مارتین اسکورسیزی در ۷۱ سالگی فیلمی ساخته است که می تواند هر کارگردان دیگری را که نصف او سن دارد از پا بیندازد.
کد خبر: 69024
Share/Save/Bookmark