نکوداشت هنرمند فقید استاد علی در موزه فرش
21 تیرماه برگزار می شود؛
نکوداشت هنرمند فقید استاد علی در موزه فرش
 
تاريخ : دوشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۰۶
مراسم نکوداشت هنرمند طراح فرش فقيد استاد «علي خدادادي» خالق معروف فرش برجسته بوستان كه با اين اثر شهرت جهاني يافت به همت بنیاد فرهنگی هنری فرش رسام عرب زاده و با همکاری موزه فرش ایران سه شنبه 21 تير ماه جاري از ساعت 14 تا 17 در سالن اجتماعات این موزه برگزار مي‌شود.

به گزارش هنرنیوز،این مراسم به منظور پاسداشت این هنرمند که در خردادماه سالجاری روی در نقاب خاک کشید برگزار می شود

علي خدادادي خالق قاليچه بوستان در سال 1325 در شهر رضا متولد شد. وی طراحی را از مادرش که طراح فرش بود آموخت. وی 7 سال از زندگي خود را صرف طراحي و توليد قالیچه ای نفيس و کم نظیربا عنوان بوستان كرد.

کار طراحی و بافت قالیچه «بوستان» از فروردین سال 1357 آغاز شد. طرح مدادی بوستان توسط استاد فقید «ارچنگ اصفهانی» در مدت بیش از دو ماه انجام و سپس کار بافت با ضخامت پرز 7سانتیمتر آغاز شد و در مهرماه همان سال با طرح لچک ترنج و با الیاف تارو پودی از جنس ابریشم وکتان به سبک اصفهان با 3 میلیون و800 هزار گره فارسی پایان یافت. پس از آن مراحل قیچی‌زنی و پرداخت که از اهمیت ویژه برخوردار بوده و به آن بهای هنری بخشیده از آبان ماه 1358 شروع و در نیمه خرداد ماه 1365 اتمام یافت.

دستان هنرمند فقید استاد خدادادي پودها را پس از حجم دادن قیچی کرده و به گفته خودش حجم همه نقش‌هاي آن را با تقارن و تناسب بر پرز ناپايدار فرش ايجاد كرده‌ وبا رعایت تناسب‌ها درنقش پرنده‌ها، حيوانات و گل‌ها موجب شده تا آنها واقعی به نظر برسند.

قاليچه بوستان، اولين بار در در موزه هنرهاي معاصر تهران، به نمايش درآمد و پس از آن در 12 نمایشگاه داخلی و خارجی دیگر از جمله چهاردهمین اجلاس جهانی صنایع دستی، آبان 1369، باغ چهلستون اصفهان، اولین نمایشگاه ایران در دوحه قطر، دی ماه 1370، نمایشگاه بین‌المللی فرش، هانور آلمان دی ماه 1371، نمایشگاه بین‌المللی فرش در ایران، شهریور 1372، محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، نمایشگاه اختصاصی قالیچه بوستان در روز ملی ایران در محل سفارت ایران در توکیو ژاپن، 1375، شرکت در اولین نمایشگاه ایران بعد از انقلاب در کشورفرانسه، پاریس، بهمن ماه 1382 نمایش اختصاصی قالیچه بوستان به دعوت شهرداری نوئی پاریس، خرداد 1383، کاخ شهرداری پاریس و .... در معرض دید قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران علاقمندان جهت حضور در اين

مراسم مي‌توانند در تاريخ ياد شده به ضلع شمالي پارک لاله، تقاطع خيابان دکتر فاطمي و خيابان کارگر، موزه فرش ایران مراجعه کنند.

کد خبر: 29632
Share/Save/Bookmark