دغدغه امکانات از سر فیلم های دفاع مقدس رخت بر خواهد بست؟
حاشیه ای بر اعلام نظر رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس
دغدغه امکانات از سر فیلم های دفاع مقدس رخت بر خواهد بست؟
امیدواریم بزودی شاهد بهره گیری از «ادوات جنگی سینمایی» و بدون خطر در پرتوی همکاری و تعامل سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس با فیلمسازان این حوزه باشیم به گونه‌ای که دیگر شاهد جان باختن هنرمندان سرِ صحنه فیلم‌های جنگی نباشیم.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۰
رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس اعلام کرده است که از این پس پشتیبانی نیروهای مسلح از فیلم‌های دفاع مقدس نظام مند خواهد شد. این خبر می‌تواند برای هنرمندانی که همواره دغدغه ساخت آثار دفاع مقدس را دارند خبر خوشحال کننده‌ای باشد. متاسفانه یکی از مشکلات همیشگی سینماگرانی که در حوزه دفاع مقدس فعالیت می‌کنند عدم همراهی نظام مند نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و نیروی‌های بسیج است. باید اذهان کرد که بدون پشتیبانی و همراهی نیروهای مسلح ساخت و تولید فیلم‌هایی با مضامین جنگی غیرممکن است چرا که رکن اصلی این گونه فیلم‌ها، بهره گیری از تجهیزات و ادوات جنگی است و این تجهیزات به دلیل جنگی بودن به گونه‌ای نیست که بتوان آنان را در خارج از سیستم نیروهای مسلح تهیه کرد. بنابراین همکاری و تعامل نزدیک سینماگران و نیروهای مسلح در تهیه فیلم‌های دفاع مقدس می‌تواند سرنوشت یک فیلم جنگی را به خوبی مشخص سازد. اینکه جناب محمود عاطفی رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس اعلام کرده است که ما آماده همکاری با هنرمندان حوزه دفاع مقدس هستیم را باید به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد اما به شرطی که این همکاری و تعامل منوط به پیش شرط‌هایی از سوی این سازمان نباشد. 
باید بپذیریم که ساخت فیلم‌های دفاع مقدس نیازمند عزم ملی است لذا هر چقدر سازمان ها و موسسات دولتی و غیر دولتی وارد این عرصه شوند می‌توانند کارآیی این حوزه را افزایش دهند - البته به شرطی که از موازی کاری پرهیز کنند - بنابراین یکی از موسساتی که در آخرین ماههای دولت دهم و به صورت قانونی تاسیس شد «موسسه سینمایی مقاومت و انقلاب اسلامی» بود که هنوز که هنوز است نتوانسته است از سوی دولت یازدهم مجوز فعالیت دریافت کند. این در حالی است که وجود چنین موسساتی می‌توانند به کارایی حوزه دفاع مقدس، سرعت و وسعت بیشتری ببخشند.
شاید مهم‌ترین دغدغه فیلمسازان دفاع مقدس در اختیار داشتن شهرک سینمایی مجهز به تمام امکانات جنگی باشد امری که سال‌ها است وعده ساخت چنین شهرکی از سوی مسئولین سینمایی و مسئولین مرتبط با دفاع مقدس بار‌ها و بار‌ها داده شده است ولی تا کنون به منصه ظهور نرسیده است. متاسفانه امکانات محدود، ناقض و تجهیزات اسقاطی حال حاضر شهرک سینمایی دفاع مقدس به گفته بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان به درد ساخت فیلم نمی‌خورد چرا که اکثر تانگ‌ها، توپ‌ها و خودروهای نظامی که در این شهرک وجود دارند اسقاطی، خراب و فاقد کارایی لازم برای یک فیلم است به طوری که حرکت دادن هر کدام از این وسایل، خود نیازمند در اختیار داشتن چند وسیله نقیله دیگر است! بسیاری از کارگردانانی که در این شهرک کار کردن با صرف هزینه‌ها و گاهی اوقات با ترفندهایی توانسته‌اند تانگ‌ها و خودروهای موجود در این شهرک را - برای ساعاتی - به حرکت در آورند. قایق‌های موتوری موجود در این شهرک نیز وضعیت بهتری از خودروهای نظامی در این شهرک ندارد. اولین کار برای استفاده از این قایق‌ها، تعمیر و یا تعویض قطعات موتورهای آنان است. یکی از کارگردانان فیلم‌های دفاع مقدس در مورد استفاده از قایق‌های موتوری این شهرک می‌گفت «برای اینکه بتوانیم از این قایق‌ها که تعداد آنان بسیار هم اندک است استفاده کنیم اول باید آنان را تعمیر می‌کردیم که این خود مستلزم زمان زیادی بود بعد از آن چون تعداد این قایق‌ها کم بود. ما برای اینکه از این قایق‌ها هم برای نیروهای ایرانی و هم برای نیروهای عراقی استفاده کنیم مجبور بودیم تمام سکانس‌های مربوط به ایرانی‌ها را که نیازمند قایق بود را به یکباره فیلمبرداری می‌کردیم و آنگاه با رنگ آمیزی آنان و نشان دادن اینکه این قایق‌ها متعلق به نیروهای عراقی است، تمام سکانس‌های مربوط به عراقی‌ها را بعدا فیلمبرداری می‌کردیم بنابراین هیچگاه نمی‌توانستیم در یک پلان، هم قایق‌های ایرانی و هم قایق‌های عراقی را نشان دهیم!».
استفاده با اعمالِ شاقه از وسایل شهرک مقدس – درهمه بخش‌ها – درحالی صورت می‌گیرد که هزینه استفاده کردن همین تجهیزات (اگر بشود نام آنان را تجهیزات گذاشت) به گفته تهیه کنندگان فیلم‌های دفاع مقدس، بسیار هم گران قیمت است. امید است که تعامل سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس با سینماگران برای خلق آثار سینمایی دفاع مقدس، به فضایی منجر شود تا سینماگران این حوزه، دیگر دغدغه استفاده از تجهیزات لازم و ضروری برای فیلم‌های خود را نداشته باشند.
امیدواریم بهره گیری از «ادوات جنگی سینمایی» و بدون خطر که معمولا در همه شهرک‌های سینمایی دنیا مرسوم است در پرتوی این تعامل خریداری و مورد استفاده قرار بگیرد امری که فقدان آنان متاسفانه جان بسیاری از هنرمندان ما را از کارگردان و بازیگر گرفته تا مسئولین جلوه‌های ویژه و هنروران را گرفته است که آخرین بار آن شهادت جمعی از عوامل پروژه «معراجی‌ها» بویژه مرحوم جواد شریفی راد مدیر با سابقه جلوه‌های ویژه و عباس رنجبر مدیر عامل شهرک سینمایی دفاع مقدس بوده است.که نیازمند قایق بود را به یکباره فیلمبرداری می‌کردیم و آنگاه با رنگ آمیزی آنان و نشان دادن اینکه این قایق‌ها متعلق به نیروهای عراقی است، تمام سکانس‌های مربوط به عراقی‌ها را بعدا فیلمبرداری می‌کردیم بنابراین هیچگاه نمی‌توانستیم در یک پلان، هم قایق‌های ایرانی و هم قایق‌های عراقی را نشان دهیم!».
استفاده با اعمالِ شاقه از وسایل شهرک مقدس – درهمه بخش‌ها – درحالی صورت می‌گیرد که هزینه استفاده کردن همین تجهیزات (اگر بشود نام آنان را تجهیزات گذاشت) به گفته تهیه کنندگان فیلم‌های دفاع مقدس، بسیار هم گران قیمت است. امید است که تعامل سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس با سینماگران برای خلق آثار سینمایی دفاع مقدس، به فضایی منجر شود تا سینماگران این حوزه، دیگر دغدغه استفاده از تجهیزات لازم و ضروری برای فیلم‌های خود را نداشته باشند.
امیدواریم بهره گیری از «ادوات جنگی سینمایی» و بدون خطر که معمولا در همه شهرک‌های سینمایی دنیا مرسوم است در پرتوی این تعامل خریداری و مورد استفاده قرار بگیرد امری که فقدان آنان متاسفانه جان بسیاری از هنرمندان ما را از کارگردان و بازیگر گرفته تا مسئولین جلوه‌های ویژه و هنروران را گرفته است که آخرین بار آن شهادت جمعی از عوامل پروژه «معراجی‌ها» بویژه مرحوم جواد شریفی راد مدیر با سابقه جلوه‌های ویژه و عباس رنجبر مدیر عامل شهرک سینمایی دفاع مقدس بوده است.
کد خبر: 72102
Share/Save/Bookmark