اسلامي: «نفوذي» اثري قابل قبول در سينماي دفاع مقدس است
اسلامي: «نفوذي» اثري قابل قبول در سينماي دفاع مقدس است
 
تاريخ : سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۷:۰۲
يك منتقد گفت: فيلم سينمايي «نفوذي» اثري قابل قبول در حوزه سينماي مرتبط با دفاع مقدس است كه سعي دارد به نوعي از يكي از قهرمان‌هاي جنگ غبار روبي كند.

به گزارش هنرنیوز ،«وحيد اسلامي» عضو شوراي مركزي انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در گفت‌وگو با فارس در مورد فيلم سينمايي «نفوذي» ساخته احمد كاوري و مهدي فيوضي، اظهار داشت: در مجموع فيلم سينمايي «نفوذي» اثري قابل قبول در حوزه سينماي مرتبط با دفاع مقدس است كه سعي دارد به نوعي از يكي از قهرمان‌هاي جنگ غبار روبي كند.

وي در ادامه تاكيد كرد: فيلم از اين منظر خوب پيش مي‌رود يعني معادلات تنيده شده در مقابل قهرمان به خوبي سير روايت وي از يك چهره‌ خيانتكار به يك قهرمان ملي را ترسيم مي‌كند.

اين منتقد در ادامه به فارس، گفت: نويسنده «نفوذي» (داوود اميريان) به خوبي گره‌هاي لازم براي ايجاد شوك نهايي در درام را فراهم مي‌كند و مخاطب در پايان با اين گره‌گشايي به هيجان در مي‌آيد.

اسلامي تصريح كرد: ساختار فيلم سينمايي «نفوذي» گر چه تلويزيوني به نظر مي‌رسد اما در اغلب مواقع با مضمون ارتباط و همراهي مي‌يابد و اين ساختار نيز درام را به پيش مي‌برد. اگر چه به نظر مي‌رسد در طراحي برخي از سكانس‌ها از جمله بازداشتگاه، فيلم با ضعف امكانات رو به رو بوده اما اين صحنه‌ها و سكانس‌ها نيز قابل قبول هستند.

اين منتقد در ادامه خاطرنشان كرد: يكي از مشكلات اساسي فيلم سينمايي «نفوذي» به انتخاب بازيگر بر مي‌گردد، در واقع بازيگري چون «امير جعفري» به دليل خصوصيات چهره و رفتاري خود مناسب اين گونه نقش‌هاي جدي نيست و تجربه نشان داده هرگاه اين بازيگر توانمند در قالب نقشي متناسب با خصوصيات خود فرو رفته، قابل قبول است از جمله در فيلم سينمايي «پستچي سه بار در نمي‌زند» ساخته حسن فتحي در نقش «ابرام غيرت».

اسلامي ادامه داد: اما اين رفتار سرخوشانه و چهره تا حدودي فكاهي «امير جعفري»، مناسب نقش‌هايي چون «فريدون كيافر» (فري‌كافر) و حتي «ابي بن بست» فيلم سينمايي «كيفر» ساخته حسن فتحي نيز نيست.

كارگردان «دزدان خيابان جردن» در ادامه افزود: فيلم سينمايي «نفوذي» اگر چه در درام قهرماني خود را تا حدودي بدون لكنت پيش مي‌برد اما به دليل عدم تجانس بازيگر با شخصيت لطمه مي‌بيند و نكته ديگر به شكل روايت برمي‌گردد، در مقاطعي از داستان فيلم به قدري گرفتار داستان‌هاي حاشيه‌اي مي‌شود كه به نوعي موتور محركه آن از كار مي‌افتد و اين باعث عدم ارتباط مخاطب با مقاطعي از فيلم مي‌شود.

عضو شوراي مركزي انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي در ادامه اظهار داشت: شايد داستانك‌هاي فرعي براي پيشبرد داستان فيلم سينمايي «نفوذي» لازم باشند اما فيلمساز و فيلمنامه‌نويس تامل بيش از اندازه‌اي بر روي آن‌ها دارند.

اين منتقد در ادامه خاطرنشان كرد: در نهايت فيلم سينمايي «نفوذي» به عنوان اولين ساخته «احمد كاوري» كه در تجربيات قبلي خود نشان داده بازيگر با استعدادي است و همچنين «مهدي فيوضي» قابل قبول به نظر مي‌رسد و به نظر مي‌رسد با ادامه اين روند آينده خوبي در انتظار اين دو فيلمساز باشد.

«وحيد اسلامي» در پايان اين گفت‌وگو نيز خاطرنشان كرد: ناگفته نماند نقش «جمال شورجه» به عنوان تهيه‌كننده در بستر سازي براي حضور دو فيلمساز با استعداد در سينماي ايران غير قابل كتمان است.

«جمال شورجه» علاوه بر تجربيات خوب خود در عرصه كارگرداني سينماي دفاع مقدس، در عرصه تهيه‌كنندگي نيز آزمون موفقي را پشت سر مي‌گذارد.

کد خبر: 22161
Share/Save/Bookmark