ایرانیان به اعتبار نوروز حقیقت اسلام را به جا آورده اند
بهشتی در همایش آیین ملی نوروز اعلام کرد:
ایرانیان به اعتبار نوروز حقیقت اسلام را به جا آورده اند
سید محمد بهشتی با تاکید براین نکته که ایرانیان به اعتبار نوروز حقیقتی از اسلام را به جا آورده اند که دیگران فاقد آن هستند، گفت: نوروز پنجره ای را رو به ما باز کرد تا معنویتی از اسلام را به جا آوریم که دیگران از آن محروم بودند.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۶
به گزارش هنرنیوز؛رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همچنین گفت :یک زمان تقویمی داریم که ایام سال را نشان می دهد ،اما یک روزها و وقت هایی داریم که دارای ابعاد معنایی هستند و یکباره تبدیل به موقعیت و بزنگاهی می شوند که می توانیم از آن بهره ببریم .

بهشتی با بیان اینکه در روزگاری زندگی می کنیم که در آن افرادی شرط نوشدن را دست برداشتن از فرهنگ خود می دانند تصریح کرد :این افراد ایرانی بودن را مانع توسعه می دانند و حدود ۶۰سال است که دراین مدار حرکت کرده ایم .

وی با اشاره به اینکه عملکرد ما سوای فرهنگ ایرانی بوده است ،افزود : عملکرد ما می گوید که ایرانی بودن را مانع توسعه و چیزی کهنه و دور انداختنی می دانیم در حالی که نوروز به ما می گوید بین کهنه و کهن تفاوت است.

بهشتی گفت : از سوی دیگر گروهی نیز فکر می کنند برای حفظ اصالت باید به کهنه ها چسبید و نو نشد ، این افراد زیر بار نو شدن نمی روند و انگار نو شدن آنها را از ریشه ها جدا می کند .

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد:نوروز می گوید می شود نو شد و کهن باقی ماند و رمز بقای نوروز همین نوروز بودن آن است یعنی نوروز در عین حفظ ریشه ها فریاد می زند که نو و معاصر شوید .

بهشتی اظهار داشت :در طول صد سال گذشته شاهد این هستیم که در نسبت دین و فرهنگ ، افرادی که از دین سخن می گویند گویی فرهنگ را مزاحم دین می دانند و می خواهند راجع به اسلام فرهنگ زدایی شده ای صحبت کنند که تنها در صدر اسلام جستجویش می کنند و به نظر آنها گویی از صدر اسلام تا به امروز در کفر به سر برده ایم .

او با اشاره به اینکه این افرادمی خواهند از دین فرهنگ زدایی کنند ،گفت: به موازات آن کسانی هستند که می خواهند از فرهنگ دین زدایی کنند و به گونه ای از فرهنگ سخن بگویند که بویی از دین و اسلام در آن نباشد.

بهشتی افزود :در این میان عده ای حکم میانجی دارند و می خواهند بین دو گروه صلح برقرار کنند و از ایران اسلامی سخن می گویند .

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت :این در حالی است که نوروز می گوید آنهایی که گمان می کنند فرهنگ منهای دین را می شناسند به واقع فرهنگ را نمی شناسند و اگر از فرهنگ منهای دین سخن بگویند سخنشان باطل است .

بهشتی با تاکید بر این نکته که نوروز می گوید که دین و فرهنگ یکی هستند و حتی دوروی یک سکه بشمار می روند افزود:ما در دوران اسلامی نوروز را اسلامیزه نکرده ایم بلکه به اعتبار نوروز حقیقتی از اسلام را به جا آورده ایم که کسانیکه نوروز نداشته اند نمی توانستند آن را به جا آورند .

او گفت :نوروز پنجره ای را رو به ما باز می کند تا اساس معنویتی از اسلام را به جا آوریم که دیگران از آن محروم بوده و هستند.

وی گفت:اینکه مهد عرفان اسلامی و تمام شاخه های اسلامی که رویکرد به امر ولایت دارند ایران است گواه این مدعاست و این اتفاقی به وجود نیامده زیرا که سرزمین اسلامی سرزمین کوچکی نیست.

بهشتی با اشاره به این نکته که شهادت های نوروز زیاد است و می توان از آن درس های زیادی گرفت ، اظهار داشت :لازم نیست ما به یاری نوروز برویم بلکه بهتر است که از آن یاری بگیریم تا خودمان را بشناسیم ، کمر راست کنیم ، مسائل خویش را با خودمان و پیرامونمان حل و فصل کنیم و نقش و جایگاهمان را درجهان امروز ایفا کنیم.
کد خبر: 90021
Share/Save/Bookmark