بروکراسی اداری دامن «ثابت پاسال» را هم گرفت!
فصل بهار کاخ ورسای تهران چگونه می‌گذرد؟
بروکراسی اداری دامن «ثابت پاسال» را هم گرفت!
با وجود پیگیری‌های رسانه‌ای و حساسیت افکار عمومی نسبت به موضوع «ثابت‌پاسال» گفته می‌شود هنوز این پرونده‌ی از اداره کل میراث فرهنگی تهران راهی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نشده است.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۳۸
به گزارش هنرنیوز، دیگر اظهار نظر نکردن مستقیم درباره «بزرگترین خانه‌ی تهران»توسط مسئولان میراث فرهنگی به امری طبیعی تبدیل شده است آن هم در حالی که از مالکین تا اعضای شورای شهر، شهرداری و راه و شهرسازی در مورد «بزرگترین خانه‌ی تهران» اظهار نظر کردند. دی ماه ۹۳ بود که پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با ارزشمند خواندن خانه‌ «ثابت پاسال» اعلام کرد:« در حال حاضر به دنبال انجام پیگیری‌های مورد نیاز برای این بنای تاریخی، از شهرداری تهران خواسته‌ایم اگر پروانه‌‎ای برای این خانه صادر شده است، مستندات خود درباره‌ی آن را به ما اعلام کند. همچنین دستور توقف انجام هر عملیاتی برای این خانه‌ی ارزشمند را به شهرداری اعلام کرده‌ایم.» 

در اواخر دی ماه ۹۳اما معاون میراث فرهنگی تهران خبر از ممانعت ورود کارشناسان میراث فرهنگی به « بزرگترین خانه تهران» داد. پیش از آن در آذرماه، رجب علی خسرو آبادی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: «ابتدا کارشناسان میراث فرهنگی باید کاخ "ثابت پاسال" را بررسی کنند تا پس از جواب آن‌ها، برای ثبت ملی شدن این اثر اقدام کنیم.» 

پس از این مسوولان میراث تهران خبر از نامه‌نگاری با قوه قضاییه برای اجازه ورود به خانه را دادند این در حالی بود که خسروابادی در اوایل اسفند اظهارات جالبی در مورد این خانه بیان کرد. از جمله آن که ثبت اضطراری برای مکان‌هایی است که از قلم افتادگی به معنای تاریخی دارد نه ساختمانی که رها کردید و حالا فکر می‌کنید باید ثبت شود!

وی ادامه داد: برای اینکه از تخریب جلوگیری کنید و دخل و تصرف در آن نشود، باید حصاری و حفاظی برای آن تعریف کنید و از لحاظ قانونی با ثبت اضطراری یک حصار موقت برایش ایجاد کنید. اما این ساختمان که ۵۰ سال بیشتر عمر ندارد را نمی‌توان گفت باید ثبت اضطراری کرد. این کار را انجام دهیم که چه اتفاقی بیفتد؟ می‌خواهد چه چیزی تصورسازی شود؟

اما درنهایت از سوی سازمان میراث فرهنگی اعلام شد که یک کارشناس از اداره کل میراث فرهنگی تهران در این خانه‌ی تاریخی حضور یافته و آن را بررسی کرده که پیگیری‌های رسانه‌ای درباره‌ی ارزشمند بودن یا نبودن این بنا پس از بازدید کارشناس میراث فرهنگی بدان جا ختم شد که مدیرکل میراث فرهنگی تهران در اظهاراتی عجیب آن هم در اواخر فروردین ۹۴ کاخ پاسال را فاقد ارزش میراثی دانسته و گفته بود که این خانه اگرچه از لحاظ معماری در دوره خود به صورت ویژه ساخته شده ولی ارزش ثبت در فهرست میراث ملی را ندارد؟!

صحبتی که چند روز بعد توسط معاون میراث فرهنگی کشور، نه تائید شد و نه تکذیب و تنها حرف مطرح شده توسط محمد حسن طالبیان، ‌آن بود که «خسروآبادی حق صحبت درباره‌ی این خانه را نداشته و اگر کسی هم در این زمینه باید اظهارنظر کند، فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی بوده، نه مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان تهران.»

او در پاسخ به واکنش اهالی رسانه نسبت به این اظهار نظر عجیب و تلاش آنها برای اعلام موضع صریح نسبت به ارزشمند بودن خانه، اظهار کرد: «وقتی این خبر را از قول آقای خسروآبادی شنیدم، به او اعتراض کردم که چرا استان تهران درباره‌ی ثبت شدن یا نشدن کاخ «ثابت پاسال»، اظهارنظر کرده است؟ پس از اینکه این برنامه در شورا بررسی شد، ستاد مرکزی باید بگوید که دارای چه ارزش‌هایی است و آیا در فهرست میراث ملی ثبت خواهد شد یا خیر؟ بنابراین بررسی این موضوع در استان تهران تنها یک مرحله از ثبت آثار تاریخی است.»

در آن زمان این تنها صحبت طالبیان به عنوان معاون میراث فرهنگی استان تهران بود، صحبتی که مدیر کل میراث فرهنگی تهران را موظف می‌کرد با برگزاری شورای فنی این اداره کل،‌ نتیجه‌ی جلسه و پرونده را به شورای فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بفرستد، اقدامی که هنوز انجام نشده است!

حال محمدحسن طالبیان در حاشیه برنامه مراسم افتتاح دومین نشست عادی شورای حکام میراث ناملموس در باره آخرین وضعیت پرونده « ثابت پاسال» اظهار می‌کند:«استان تهران هنوز پرونده را به ما نداده است، من پیش از این در این زمینه اعلام موضع کرده‌ام. با آوردن پرونده توسط آقای خسروآبادی به سازمان میراث فرهنگی، آن در شورای فنی سازمان بررسی و نتیجه‌ی نهائی اعلام می‌شود.

وی پرونده‌ی قابل ارائه توسط این اداره کل به شورای فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را شامل دو بحث «کارشناسی» و «جریان حقوقی» می‌داند و تشریح می‌کند: بحث کارشناسی باید توسط شورای فنی استان تهران به ما ارائه شود و بحث حقوقی نیز باید به طور همزمان توسط بخش حقوقی اداره کل میراث فرهنگی تهران و معاونت حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به معاونت میراث فرهنگی سازمان فرستاده شود، زمانی‌که هر دو پرونده آماده شدند، شورای فنی سازمان جلسه‌ی نهایی در این زمینه را برگزار و گزارش‌ ارائه می‌کند.
کد خبر: 80581
Share/Save/Bookmark