با «رادیو هفت» چای بنوشیم و کتاب بخوانیم
نگاهی بر توجه به کتاب و کتابخوانی در رسانه ملی؛
با «رادیو هفت» چای بنوشیم و کتاب بخوانیم
رادیو هفت برای اولین بار در تابستان سال ۱۳۸۹ و برای پخش در ماه مبارک رمضان به صورت برنامه ای شبانه از شبکه آموزش سیما به مخاطبان ارائه شد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۴

رادیو هفت برای اولین بار در تابستان سال ۱۳۸۹ و برای پخش در ماه مبارک رمضان به صورت برنامه ای شبانه از شبکه آموزش سیما به مخاطبان ارائه شد. 

این برنامه که در آغاز در قالب برنامه ای ۲۰ تا ۲۵ قسمتی طرح ریزی شده بود به دلیل تنوع و خاص بودن و نیز به دلیل اجرای افراد متفاوت برای هر شب به سرعت جای خود را در میان مخاطبین باز کرده و اعلام گردید که برنامه تا پایان شهریور ماه سال ۸۹ ادامه خواهد داشت. 

شهریور ماه نیز پایانی برای این برنامه نبود و سازندگان رادیو هفت، پخش ویژه برنامه ای برای پاییز و زمستان همان سال را به بینندگان علاقمند خود نوید دادند و این ماجرا تا امروز که این برنامه چهارمین سال تولید و پخش خود را می گذراند به همین صورت ادامه یافته است. 

البته نا گفته نماند که بار دیگر در اسفند ماه سال ۱۳۹۱ و این بار به دلیل مشکلات مالی، تهیه کنندگان و کارگردانان این برنامه تصمیم به پایان دادن به برنامه گرفتند اما درست در آخرین روز سال مجددا خبر ادامه یافتن برنامه در سال ۹۲ توسط تهیه کننده برنامه به اطلاع بینندگان رسید و رضایت خاطر علاقمندان را فراهم کرد. 

برنامه رادیو هفت با هدف ایجاد آرامش شبانه در فضای خانوادگی افراد توسط آقایان منصور ضابطیان و محمد صوفی تهیه کنندگی و کارگردانی می شود. 


رادیو هفت به عنوان برنامه ای تلویزیونی_رادیویی در مدت زمان پخش خود توانست برخی از معادلات برنامه سازی در صدا و سیما را بهم زده و ثابت کند که یک برنامه برای محبوب و البته موثر بودن صرفا نیازمند دکورهای آنچنانی و صرف هزینه های گزاف و گاها بیهوده نیست و با ایجاد فضایی صمیمی و دلچسب و در عین سادگی هم می توان رضایت خاطر مخاطبان را جلب کرده و بر ذهن و روح آنان اثر گذاشت. 

حضور یک مجری متفاوت و موضوعی متفاوت در هر شب و همچنین خواندن قطعه ها وشعرها و قصه ها توسط هنرمندان و چهره های محبوب به صورت متنوع در هر شب از عمده دلائل جذابیت و محبوبیت و تاثیرگذاری این برنامه محسوب می شود.
برنامه ی رادیو هفت لحظاتی آرام را در قالب بخش هایی مانند پخش موسیقی آرام، قصه‌خوانی، گفت و گو دربارۀ موضوعات مرتبط با آرامش، حافظ‌خوانی و شاهنامه خوانی و معرفی کتاب و غیره به مخاطبان خود هدیه می دهد. 

توجه ویژه ای که این برنامه به صورت غیر مستقیم و مستقیم به مقوله کتاب و کتاب خوانی دارد از مهمترین مزایای این برنامه به شمار می رود و در حقیقت می توان رادیو هفت را یک برنامه ی کاملا فرهنگی و ادبی دانست. 

مجریان رادیو هفت که اینک برای بینندگان این برنامه به همراهانی آشنا و صمیمی تبدیل گشته اند با خواندن شعرها و متن های زیبا که عموما دارای مضامین عاشقانه و عاطفی بوده و بخش جدایی ناپذیر برنامه هستند، توجه مخاطب را به شعر و ادبیات جلب کرده و حظ و مزه ی دلچسب شعر و ادبیات را در کنار زندگی صنعتی و ماشینی به افراد یاد آور می شوند و به این صورت زمینه های گرایش افراد به کتاب و مطالعه را فراهم می سازند. 

نویسندگان این برنامه نیز با تهیه ی داستان ها و قصه های جذاب و شنیدنی و ارائه ی آن ها به مخاطب از زبان بازیگران و چهره های معروف و محبوب که می توان گفت به نوعی الگوهای رفتاری و شخصیتی افراد جامعه به حساب می آیند، مخاطب خود را به صورت غیر مستقیم به سمت مطالعه های اینچنینی سوق داده و لذت مطالعه و خواندن را به او انتقال می دهند. 

موارد ذکر شده شاید از اصلی ترین دلائل تاثیرگذاری این برنامه بر کتاب خوان کردن افراد و همچنین انتخاب برنامه ی رادیو هفت به عنوان بهترین برنامه در جشنواره ی کتاب و رسانه ی ملی باشد. 

این برنامه با ایجاد فضایی صمیمانه و فرهنگی و البته شاد و پر انرژی، شکاف عمیق انسان امروز با ادبیات و شعر را هرچند برای زمانی اندک به حداقل می رساند و با خواندن شعرهایی از شاهنامه ی فردوسی و دیوان حافظ و اشعار بسیار زیبایی از شاعران بزرگ و گرانقدر معاصر و تازه شاعران، لزوم وجود شعر و ادبیات و البته کتاب را (که تا حدودی عضو ثابت و همیشگی دکور برنامه هم می باشد) به ذهن مخاطبان القا کرده و احساس نیاز به کتاب و ادبیات را در وجود آنان بیدار می کند. 

رادیو هفت همچنین با معرفی کتاب های ارزشمند و نویسندگان و شاعران تاثیرگذار معاصر و نیز با پرداختن به اساطیر و بزرگان ادبیات در گذشته، مخاطب خود را با ادبیات و فرهنگ جامعه خویش آشنا نموده و زمینه های رشد و ارتقاء فرهنگی جامعه را فراهم می کند. 

قصه ها و داستان های خوانده شده در رادیو هفت عموما توسط نویسندگان این برنامه : نیلوفر تهران فر(لاری پور) - شرمین نادری - امیرعلی نبویان - پوریا آذربایجانی - ساناز اقتصادنیا- احسان عمادی - زهرا الوندی - زهرا درمان و فریناز مختاری و رضا فیاضی نوشته و تهیه می شوند و اشعار انتخابی که توسط مجریان خوانده می شوند از شاعرانی همچون : محمدعلی بهمنی ، علی معلم ، عباس یمینی شریف ، فاضل نظری ، کاظم بهمنی و بسیاری دیگر از شاعران ارجمند می باشد که انتخاب اشعار و اعلام نام شاعر پس خواندن هر شعر تاثیر بسزایی بر ذهن و احساسات مخاطب برای گرایش او به جستجوی کتابی از فلان شاعر و خواندن کتاب او دارد. 

البته لازم به ذکر است که برنامه ی رادیو هفت از توجه و پرداختن به ادبیات کودک و نوجوان نیز غافل نمانده و به معرفی کتاب هایی در حوزه ی کودک و نوجوان و همچنین بحث هایی درباره چگونگی جذب کودکان و نوجوانان به مقوله ی کتاب و کتاب خوانی می پردازد. 


از جمله کتاب های معرفی شده در بخش کودک و نوجوان در رادیو هفت می توان به کتاب «طوکایی در قفس» به تالیف نیما یوشیج و «اسب های رام نشدنی» نوشته ی محمدرضا یوسفی اشاره کرد. 

و نیز نمونه کتاب های معرفی شده در حوزه ی بزرگسالان در این برنامه : کتاب «شرحه شرحه است صدا در باد» از علی معلم و مجموعه داستان نآرامش گنجشک ها» نوشته مصطفی چترچی و کتاب «دانه دانه می چینم (گزیده کشکول شیخ بهایی)» به گردآوری محمد قاسم زاده و غیره می باشند. 

حساسیت و توجه برنامه ی رادیو هفت به امر کتاب و کتاب خوانی تا اندازه ای است که به جرات می توان گفت که تمام مخاطبان این برنامه، بنا به میزان تاثیرپذیری شان از رادیو هفت تحت تاثیر مطالعه و کتاب خوانی قرار گرفته و یا می گیرند.
 
مجریانی که تا کنون در برنامه ی رادیو هفت به اجرا پرداخته اند عبارتند از: منصور ضابطیان، احسان کرمی، میلاد اسلام زاده، رشید کاکاوند، محمد سلوکی، محسن بهرامی، ایوب آقاخانی، علیرضا معینی، شاهین شرافتی، داوود حیدری، علی ضیا، نیما کرمی، امیرحسین مدرس، فرزاد حسنی، مهیار مهرآذر، محمد نظری،کوروش سلیمانی، ایمان سرورپور، سیاوش صفاریان پور، ژاله صادقیان، مهسا ملک مرزبان، زهره سادات هاشمی، مارال دوستی، آزاده نامداری، ژیلا امیرشاهی، فاطمه آل عباس و ... 

همچنین برنامه رادیو هفت به عنوان بهترین برنامه تلویزیونی در حوزه ترویج کتاب و کتاب خوانی ، در آبان ماه سال جاری در جشنواره کتاب و رسانه ی ملی، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد.

برنامه رادیو هفت هرشب به جز روزهای تعطیل در ساعت ۱۱ شب به مدت ۱ ساعت ( پنج شنبه ها ۲ ساعت ) از شبکه ی آموزش سیما و تکرار این برنامه از شبکه رادیویی فرهنگ در ساعت ۱ بامداد پخش می شود. 

حدیثه سوختانلو

کد خبر: 68891
Share/Save/Bookmark