نیم نگاهی بر اجرای نمایش«معرکه در معرکه» نوشته داوود میر باقری
نیم نگاهی بر اجرای نمایش«معرکه در معرکه» نوشته داوود میر باقری
نمایش معرکه در معرکه به داستان تقابل پهلوان و لوطی که در بر سر مکان معرکه‌گیری دچار اختلاف شده اند می پردازد که در نهایت پهلوان تهمت رسوایی را به جان می‌خرد و در عین پاکبازی رخت عافیت به تن می‌کند.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۹
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی کارشناس تئاتر: نمایش «معرکه در معرکه» اثر سید داوود میرباقری از نویسندگان پرتوان و مطرح کشور توسط «عباس میار» از کارگردانان جوان مازنی اهل قائمشهر به همت بسیج دانشجویی و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران روز های ۱۱ و ۱۲ آبان ماه در سالن آمفی تئاتر دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران با حضور بازیگران جوان قائم شهری و چند تن از دانشجویان دانشگاه مازندران به روی صحنه رفت.


به گزارش هنرنیوز، در این نمایش «عباس میار»، «اصغر میار»، «امیررضا برزگر»، «فائزه محمدعلیزاده» و «مهسا شیرآقایی» به بازی پرداختند. دستیاری کارگردان این نمایش را «مهدی فلاح‌پور» و مدیر یت برنامه‌ریزی آن را «هادی درزی» بر عهده داشت.

این نمایش تاکنون بارها از سوی گروه‌های مختلف تاتری در سراسر کشور روی صحنه رفته است و این بار با گذشت چند ترم متوالی، دانشگاه مازندران شاهد به روی صحنه رفتن یک نمایش خوب و دلچسب ایرانی بود که با عطر سلام و صلوات سالن آمفی تئاتر را معطر ساخت و از اقبال خوب تماشاکنان برخوردار شد که درایت خوب کارگردان را در مخاطب شناسی به همراه دارد.

نمایش معرکه در معرکه به داستان تقابل پهلوان و لوطی که در بر سر مکان معرکه‌گیری دچار اختلاف شده اند می پردازد که در نهایت پهلوان تهمت رسوایی را به جان می‌خرد و در عین پاکبازی رخت عافیت به تن می‌کند.

مخاطبان بعد از ورود به سالن و نشستن در صندلی ها با تابلویی از پهلوان و نوچه اش در زیر نوری کم و موسیقی زنده مواجه شدند که آغازخوبی را از نمایش به همراه داشت.

چند میل ورزش پهلوانی، تکه ای زنجیر ،یک سینی و یک تکه پتو و پارچه ترمه و چند تکه چوب در فضای لخت صحنه هویدا بود که به عنوان وسایل صحنه استفاده شده بود.

بازیگران بازی روان، بیان خوب و رسایی از خود بجا گداشتند که در اینجا می توان به بازی زیر پوستی پهلوان و دختر پهلوان اشاره داشت که بسیار پرتوان ظاهر گشته و مخاطب را مجذوب بازی خود کردند و در خلق بازی در بازی ها عملکرد خوبی از خود نشان دادند.

بازیگران نقش نوچه پهلوان، لوطی و زن با وجود تسلط خود بر نقش نسبت به بازیگر نقش پهلوان و گلناز دختر چهلوان از بازی زیر پوستی و حسی کمتری برخوردار بودند.
در این نوع نمایش مهمترین نکته وارد کردن مخاطب به درون اثر است که موجب پویایی نمایش می شود و تا زمانی که مخاطب درگیر نشود، نمایش پیش نمی‌رود. در اجرای این نمایش بازیگران به درستی از این شیوه بهره مند شده بودند، که حضور نوچه پهلوان با کاسه، حضور لوطی با کلاه و دورون زدن در بین مخاطبان و طلب انعام، گفتن صلوات و یاعلی و وادار کردن مخاظبان به حرکت و مشارکت مبین کارگردانی اصولی وعملکرد درست در این نمایش بود.

ضرب آهنگ سریع نمایش فضا ی شاد و هیجان‌انگیز را به همراه داشت و باعث می شد که مخاطب هوشیاریش را نسبت به اثر از دست ندهد.

موسیقی زنده سنتی در کمک به نمایش نقش بسزایی را ایفا کرده بود و در مسیر نمایش همراه بود.

در پایان می توان گفت که همه عوامل جهت به روی صحنه بردن یک نمایش باب طبع مخاطب، خوب عمل کرده بودند تا اینکه مخاطب لحظات خوبی را برای دیدن این نمایش سپری کند.
کد خبر: 84659
Share/Save/Bookmark