حبیب احمد زاده مهمان «چهل چراغ» شد
حبیب احمد زاده مهمان «چهل چراغ» شد
«حبیب احمدزاده»؛ نویسنده و فعال فرهنگی در برنامه «چهل چراغ» از فهم درست دفاع مقدس و واقعه عاشورا گفت
 
تاريخ : پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۶
به گزارش هنرنیوز ، محمدرضا شهیدی فرد؛ مجری چهل چراغ ، میهمان شب گذشته «چهل چراغ» را نویسنده ادبیات، پژوهشگر، مستندساز و فعال فرهنگی معرفی کرد و با یادی از دفاع مقدس از میهمان رزمنده برنامه درباره تحریف دوران همیشه ماندگار این سرزمین و تحریف عاشورا پرسید که «حبیب احمدزاده» پاسخ داد: «بحث تحریف عاشورا در کتاب حماسه حسینی شهید مطهری خیلی خوب پرداخته شده است. این تحریف در سال هایی اتفاق افتاد که وسایل ارتباط جمعی کم بود. منابع و ماخذ کم بود و خود به خود داستان ها سینه به سینه منتقل می شد و دایره تحریف در همان محدوده باقی می ماند اما الان به دلیل وجود وسایل ارتباط جمعی و دشمنان دانا که مسائل کوچک را بزرگ می کنند، قضیه فرق دارد.» داستان نویس و فیلمنامه نویس آثار دفاع مقدس با ذکر مثالی، گفته هایش را ادامه داد و گفت: «چند مدت پیش خانمی از آمریکا آمده بود و می گفت که به رزمندگان ایرانی در جبهه کلیدهایی به نام بهشت می دادند! این بحث در خارج خیلی جدی است اما اصلا بچه های جبهه چنین چیزی نشنیده اند. من به ایشان گفتم که این همه کتاب خاطرات دفاع مقدس چاپ شد و نباید در جایی اشاره ای به این کلید بهشت می شد؟! چند میلیون عکس از جبهه گرفته شد و چرا جایی عکسی از کلید بهشت نیست؟ این چه کلیدی است که هیچ کس جز خارجی ها خبر ندارند؟! وقتی انقدر کوته فکر هستند که از درجه انسانیت ما را خلع می کنند همین می شود که فکر می کنند به خاطر یک کلید می جنگیم!»

حبیب احمدزاده با تاکید بر این که در دوران گسترش وسایل ارتباط جمعی باید مراقب انتقال اطلاعات دوران جنگ برای جلوگیری از سوء استفاده دشمنان بود، از انحراف اغراق شده گی گفت و عنوان داشت: «بچه های ما شهامت داشتند. ما در جنگ از خدا می خواستیم که ما را بر دشمن پیروز کند و اگر نیاز بود از جانمان هم می گذشتیم اما به معنی این نبود که به جبهه رفتیم چون می خواستیم در هر صورتی کشته شویم و زودتر بمیریم! شهادت معنای خود را دارد وگرنه همین عملیات انتحاری می شود که دشمن دارد الان از امثال داعش سوء استفاده می کند. هر چیزی در جای خود نباشد، به ضد خودش تبدیل می شود.»

در ادامه برنامه محمدرضا شهیدی فرد از میهمان «چهل چراغ» درباره نقش هنرمند در جلوگیری از تحریف نمایی ارزش ها پرسید که حبیب احمدزاده پاسخ داد: «هیچ پرنده ای را نمی بینید که با یک بال بتواند پرواز کند. باید دو بال احساس و تفکر با هم حرکت کنند تا اوج بگیرد. ما باید حواسمان باشد که می خواهیم جهانی را به سمت اسلام هدایت کنیم. بزرگان دین باید تعاریفی را از مفهوم شهادت به جهانیان ارائه دهند تا فاصله کاملا متفاوت شهادت با عملیات انتحاری دشمنان مشخص شود.»

حبیب احمدزاده در بخشی از برنامه «چهل چراغ» با یادی از شهید همدانی در سالروز شهادت آن سردار گرانقدر به ذکر خاطره ای از ایشان پرداخت و گفت: «در اوایل جنگ سوریه، شهید همدانی خانواده اش را به سوریه می برد و بشار اسد به او می گوید که چرا خانواده ات را به سوریه آورده ای؟ اتفاقا همان شب ورودشان نیز محله زندگی شان مورد هجوم قرار می گیرد. اما این انتقال تجربه و عمل است که چنین شخصیتی می سازد و ما اثرش را هنوز می بینیم.»

نویسنده فیلمنامه «اتوبوس شب» با اشاره به اهمیت نقش آفرینی مدافعان سرافراز حرم، افزود: «اگر آن ها نمی رفتند ما همانند آواره های سرزمین های دیگر می شدیم و چه کسی می تواند به آمریکایی ها اعتماد کند! یک عده خودشان داوطلب شدند و به سوریه رفتند و کسی را به زور سوار اتوبوس برای رفتن نکردند که برخی ها معترض هستند! رفتن بچه ها به سوریه برگرفته از تاثیر عاشورا است و اگر امروز جرات نمی کنند علیه ما کاری کنند برگرفته از روح عاشورایی در وجود ما است.»

مستندساز و فعال فرهنگی در پاسخ به پرسش شهیدی فرد مبنی بر نام بردن از چند اتفاق برجسته فرهنگی، یادی از برپایی جشنواره «چهل چراغ» کرد و گفت: «جشنواره «چهل چراغ» که آقای امینی و دوستانش راه اندازی کرده اند به دلیل توجه صرف به امام حسین(ع) حرکت خیلی خوبی است و شروع خوبی است برای رسیدن به قله ای که مقصدمان است. من اقوام عراقی دارم که وقتی به ایران آمدند، دوست داشتند از دکور «مختارنامه» دیدن کنند. مردم دنیا تشنه هستند و باید آب گوارا به آن ها نشان دهیم و آب گوارا برای جهانیان امام حسین(ع) است. سریالی مانند «مختارنامه» که نقش ایرانی ها را در کمک به مختار نشان می دهد مورد توجه قرار می گیرد چون نشان دهنده عقبه فرهنگی است و موجب همبستگی می شود.»
کد خبر: 95369
Share/Save/Bookmark