طرح حمایت از فیلمنامه‌نویسان اتفاقی امیدبخش در سینمای ایران / از فیلمنامه‌نویسان کم‌تجربه نیز حمایت شود
نویسنده و کارگردان سینما:
طرح حمایت از فیلمنامه‌نویسان اتفاقی امیدبخش در سینمای ایران / از فیلمنامه‌نویسان کم‌تجربه نیز حمایت شود
حسینعلی لیالستانی با مثبت دانستن طرح حمایت از فیلمنامه‌نویسان تأکید کرد که بهتر است در این طرح از فیلمنامه‌نویسان جوان و کم‌تجربه که عضو انجمن نیستند نیز حمایت شود.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۰
به گزارش هنرنیوز ، حسینعلی لیالستانی کارگردان و نویسنده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: بارها طرح‌هایی برای حمایت از فیلمنامه‌نویسان مطرح شده که برخی مواقع عمر چندانی نداشته و در موارد دیگر به بیراهه رفته اما هر طرحی که بخواهد از فیلمنامه‌نویسان واقعاً حمایت کند اتفاق مثبتی را به همراه دارد چرا که این قشر واقعاً زحمت می‌کشد و برای آن‌ها به لحاظ مالی حمایت چندانی وجود ندارد و دستمزدها نیز در حداقل است.

کارگردان فیلم سینمایی «ساکن خانه چوبی» تصریح کرد: طبیعی است که صنف فیلمنامه‌نویسان ترجیح دهند از آن‌ها حمایت شود، آن‌ها می‌خواهند از اعضای خود حمایت کنند و بنیاد سینمایی فارابی در این طرح بهتر است راه را برای فیلمنامه‌های خوبی که شاید توسط افرادی بیرون از انجمن نوشته شود نیز باز گذاشته و از آن‌ها نیز حمایت کند. نویسندگی کاری است که فرد باید استعداد آن را داشته باشد و بارها دیده‌ایم افرادی که حتی یک فیلمنامه ننوشته‌اند یا تحصیلاتی در این زمینه ندارند و آموزش ندیده‌اند فیلمنامه‌ای نوشته‌اند که فوق‌العاده بوده و باید از این آثار نیز حمایت شود.

لیالستانی درباره حمایت از فیلمنامه‌های اقتباسی گفت: فیلم‌نامه‌های اقتباسی بیشتر به آثار ادبی‌شان مربوط می‌شوند، اگر اثر ادبی اقتباس شده از آن اثری درخشان باشد و فیلمنامه‌نویس آن را در قالب یک اثر سینمایی به خوبی نوشته باشد ارزش هرگونه حمایت را دارد اما حقیقت این است که ما در حوزه ادبیات بسیار ضعیف هستیم و طی سال‌های اخیر اثر ادبی درخشانی نداشتیم.

او در ادامه اظهاراتش افزود: ادبیات ما بضاعت کافی برای اینکه ما سینمای اقتباسی داشته باشیم ندارد و تا زمانی که وضعیت ادبیات به این شکل است با هر گونه حمایتی نمی‌توان به شکلگیری سینمای اقتباسی کمک کرد چرا که منبع خوبی در اختیار فیلمسازان نیست اما اگر اقتباس از آثار خارجی نیز مورد تأیید باشد می‌توان به اتفاقی خوب در سینما امیدوار بود. فیلم‌هایی مثل «ناخدا خورشید» اقتباس از آثار خارجی هستند که جایگاهی ویژه در سینمای ایران نیز دارند.

این فیلمنامه‌نویس در ادامه گفت: تلویزیون طی سال‌های اخیر سلیقه مخاطبان در سینما را هم کاهش داده و با حمایت و پخش آثار سخیف و صرفاً کمدی و طنز سینمای ما را به سمت ساخت آثار کمدی سوق داده، در این طرح با حمایت از فیلم‌نامه‌ها در ژانرهای مختلف قصد بر این است که تنوعی در تولیدات شاهد باشیم که فکر می‌کنم اتفاق خوبی است اما این حمایت تنها می‌تواند به کمک فیلمنامه‌نویس‌هایی بیاید که تن به نگارش و ساخت آثار سخیف نداده‌اند و می‌توانند با این حمایت درآمدی داشته و در واقع امرار معاش کنند.

لیالستانی در پایان گفت: همانطور که اشاره کردم بهتر است راه برای حمایت از افراد با استعدادی که تجربه چندانی ندارند نیز باز شود اما به طور کل نگاه من به این طرح مثبت است و این سیاست دولت در این زمینه که از فیلمنامه‌نویسان حمایت کند بسیار پسندیده و اتفاقی مثبت و بسیار امیدبخش است.
کد خبر: 98069
Share/Save/Bookmark