حرکتی نو در ارتباط سینما و تلویزیون
نگاهی به نشست معاون امور سينمايي با رییس سازمان صدا و سیما/1/؛
حرکتی نو در ارتباط سینما و تلویزیون
 
تاريخ : چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۲۷
شاید نخستین فعالیتی که معاونت سینمایی در آغاز فعالیت خود بر آن تاکید داشت؛ توزیع عادلانه امکانات در تقسیم کشور به هشت منطقه سينمايي بود. در این هشت منطقه؛ تا به حال فعالیت‌های در خور توجهی در حوزه فیلم‌های سینمایی صورت گرفته است که امیدورایم با عملی شدن محورهای بحث در نشست معاون امور سینمایی وزیر ارشاد و رییس سازمان صدا و سیما این عدالت سینمایی در تلویزیون هم بیش از پیش محقق شود.

اما در تولید تله فیلم این امر کمتر رخ داده و اغلب آثار تولید شده در این بخش به پایتخت محدود می‌شود.

معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از مديران اين معاونت با رئيس سازمان صدا و سيما در جام جم ديدار كردند.

این خبری بود که روی خط خبرگزاری‌ها مخابره شد؛ اما شاید این برای اولین بار بود که حوزه‌های مدیریت سینمای ایران در وزارت ارشاد به صورت رسمی با رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی دیدار می‌کردند. این دیدار نقطه‌ی آغازی برای گفتگو میان این دو نهاد مهم در ساختار فرهنگ و هنر و به ویژه سینما بود. آنگونه که همه می‌دانیم مدت‌هاست بدنه سینما انتقاداتی به سازمان صدا و سیما بابت فیلم‌های پخش شده و یا تولید شده در این سازمان چه به لحاظ مضمونی و چه ساختاری داشته و دارند که این دیدار به ویژه درباب استاندارد سازی تولید می‌تواند نقطه‌ی عطفی در این دو نهاد مهم فرهنگساز باشد.

بنابر گزارش ارسال شده توسط رسانه‌ها؛ در اين ديدار نكات مهمي مورد توافق قرار گرفت كه به تشریح اهمیت آن‌ها اشارات محدودی می‌کنیم.

** توليد تله فيلم مشترك با تكيه بر ظرفيت استان ها و ذيل هشت منطقه سينمايي

شاید نخستین فعالیتی که معاونت سینمایی در آغاز فعالیت خود بر اساس توزیع عادلانه امکانات و فعالیت‌ها در دستور کار خود قرار داد تقسیم کشور به هشت منطقه سينمايي بود. در این هشت منطقه؛ تا به حال فعالیت‌های در خور توجهی در حوزه فیلم‌های سینمایی صورت گرفته است؛ اما در تولید تله فیلم این امر کمتر رخ داده و اغلب آثار تولید شده در این بخش به پایتخت محدود می‌شود. در این دیدار؛ یکی از مواردی که مورد توجه قرار گرفت تولید تله‌فيلم مشترك با تكيه بر ظرفيت استان‌ها و ذيل هشت منطقه سينمايي که اگر شکل عملیاتی به خود بگیرد حرکت بسیار تاثیرگذاری در تولید تله فیلم در مراکز استان‌ها و رونق تولید در این مناطق خواهد شد که کمکی به تولید آثار سینمایی هم خواهد بود و نیروهای بومی هم می‌توانند حضور موثرتری داشته باشند.



** راه اندازي برنامه تلويزيوني ويژه در خصوص سينماي مستند و فيلم كوتاه؛ و پخش فيلم‌هاي مستند و كوتاه



یکی دیگر از فعالیت‌های معاونت سینمایی در سال 89؛ اکران فیلمهای مستند در پاتوق سینمای مستند (سینما سپیده) بود. همین مساله باعث رونق بخشی از این ژانر در سینما شد؛ اما مسأله این است که تلاش‌های مذکور نمی‌تواند تمام نیازهای این بحش از سینمای ایران که بسیار بارور و جوان هم هست را پاسخگو باشد. تلویزیون به عنوان رسانه‌ای ملی می‌تواند بخش اعظمی از این نیاز را برآورده کند. البته اگرچه در برخی موارد شاهد پخش آثار مستند؛ کوتاه و تجربی در رسانه ملی هستیم؛ اما این به عنوان روشی همیشگی در دستور کار برنامه سازان و مدیران شبکه‌ها قرار نگرفته است. اغلب این آثار به مناسبت‌های جشنواره‌ای مورد نقد و بررسی یا پخش قرار می‌گیرند. این حرکت می‌تواند نویدی برای فیلمسازان مستند باشد.

** تلاش براي افزايش خريد و پخش فيلم‌هاي سينمايي در سيما به ويژه در مناسبت‌هاي ملي و مذهبي

اگرچه خرید آثار سینمایی در سال‌های اخیر کمتر مورد توجه سیما قرار گرفته بود و اغلب در مناسبت‌های مختلف یا از آثار سینمای تولید خارج پخش می‌شود و یا چندان توجهی به آثار سینمایی تولید شده در داخل نمی‌شد؛ این توافق اگر به منعصه‌ی ظهور برسد گشایشی در این بخش از اقتصاد سینمایی پدید خواهد آمد که منافعش نه تنها نصیب سینمای ایران خواهد شد بلکه مردم هم در مناسبت‌ها آثار مناسب‌تری را در رسانه‌ی ملی شاهد خواهند بود.



** هماهنگي در رسيدن به استانداردهاي لازم در توليد فيلم

«استاندارد‌سازی» هم یکی دیگر از شعارهای معاونت سینمایی در این دوره بود که اگر بتواند در مواردی برای آثار تولید شده در تلویزیون هم مبنا قرار گیرد؛ قطع و یقین آثار تولیدی در سیما به مراتب تغییرات قابل توجهی از منظر کیفی خواهد داشت. چراکه در برخی آمارها و اطلاعات بررسی شده؛ می‌توان به جرأت گفت سیمای جمهوری اسلامی از امکانات سخت‌افزاری مطلوبی سود می‌جوید؛ اما گاه کسانی که با این امکانات استفاده می‌کنند تخصص لازم را در این حوزه کمتر دارند و افراد سینمایی بیشتر می‌توانند از این امکانات استفاده کنند. این استانداردها البته فقط به امکانات ختم نمی‌شود بلکه در ساحت‌های دیگر هم کاربرد دارد.



** اتاق فكر مشترك براي تنظيم و هماهنگي سياست ها و برنامه‌ها

تمام اتفاقات و مواردی که برشمردیم بیشتر در سایه‌ی تشکیل «اتاق فكری مشترك» است که می‌‌توان امید به تحقق آن‌ها داشت. اگر قصد « توليد تله فيلم مشترك با تكيه بر ظرفيت استان ها و ذيل هشت منطقه سينمايي»؛ «راه اندازي برنامه تلويزيوني ويژه در خصوص سينماي مستند و فيلم كوتاه؛ و پخش فيلم‌هاي مستند و كوتاه»؛ «هماهنگي در رسيدن به استانداردهاي لازم در توليد فيلم»؛ «تلاش براي افزايش خريد و پخش فيلم‌هاي سينمايي در سيما به ويژه در مناسبت‌هاي ملي و مذهبي»؛ و ... این است که به هدف مشترکی بیانجامد؛ باید اتاق فکری با تدبیر و آشنا و دلسوز به مدیوم سینما و تلویزیون باشد. اغراق نیست اگر این بخش را مهمترین حرکت در بخش مدیریتی سینما و سیما بدانیم.



** حمايت تبليغي از فعاليت‌هاي مختلف حوزه معاونت مانند ستاد مبارزه با قاچاق‌، محصولات سينمايي و امور سمعي وبصري ،حمايت از نمايش خانگي و ...

سینمای ایران در این بخش تا امروز آسیب‌های فراوانی دیده است. به بیان دیگر؛ سینمای ایران به خاطر برخورد سودجویانه‌ی برخی و ناآگاهی برخی از مردم در بخش قاچاق‌ محصولات سينمايي و امور سمعي و بصري در سال‌های اخیر دچار مشکلات عدیده‌ای شده است. اگر حمایت‌های فرهنگی صدا و سیما در تقبیح فعالیت‌های قاچاق فرهنگی به ویژه در سینما شکل و ساز و کار مناسب بگیرد؛ پس از این شاهد چنین رخدادهایی کمتر خواهیم بود.

سرانجام اینکه دیدار معاون امور سینمایی و سمعی بصری وزارت ارشاد با رییس سازمان صدا و سیما نقطه‌ی آغازی خواهد بود بر فعالیت‌های مشترک و موثر این دو نهاد در حوزه سینما.
کد خبر: 25889
Share/Save/Bookmark