میزبانی ضعیف ایران در سالن ناشران بین الملل
در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران؛
میزبانی ضعیف ایران در سالن ناشران بین الملل
روزهای پنجشنبه و جمعه، روزهای پر ازدحام نمایشگاه کتاب بود، روزهایی که از شلوغی جمعیت در صحن شبستان جای سوزن انداختن نبود.
 
تاريخ : شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۵
با وجود آنکه چهار روز از برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می گذرد اما برخی بخش های نمایشگاه به رغم تلاش های برگزارکنندگان آن، هنوز با مشکلاتی مواجه هستند؛ برای مثال امسال برگزاری برنامه های سالن یاس به مجمع ناشران انقلاب اسلامی سپرده شده است اما این مجمع در اطلاع رسانی برنامه سالن یاس در چند روز اول تقریبا ضعیف عمل کرده است.

سالن های دیگری نیز با این مشکلات مواجه هستند اما وضعیت ناشران بین الملل به مراتب از همه بخش های دیگر نامناسب تر است؛ چادر ناشران بین الملل در دو بخش کتب عربی و کتب لاتین، برپا شده است اما تقریبا هیچ امکانات مناسبی برای این چادر ها وجود ندارد.

گرمای شدید در این چادرها، فضای غرفه ها را به گلخانه و کتاب ها را به گلدان شبیه کرده است؛ ناشران کتب عربی از کمترین امکانات که می تواند یک میز ساده باشد بی بهره هستند و اغلب کارتون کتابهایشان را روی هم چیده، به شکل میز درآورده و کتاب ها را روی آن ها چیده اند؛ گویی فضای چادر بین الملل بازارچه ای در حجره های تنگ و کوچک باشد که تنها در آنها بساط شده است و این بساط چه بسا همچون کتاب فروشان دوره گرد میدان انقلاب، می توانست روی زمین پهن باشد.

اغلب ناشران بخش بین الملل به دلیل متراز اندک غرفه هایشان نتوانستند کتاب های بیشتری با خود به ایران بیاورند و این در حالیست که در هر یک از چادرهای بخش بین الملل ۱۰ تا ۱۵ غرفه کاملا خالیست.

ناشران معروفی چون مکتبه الکتبه الاسلامیه و یا دار الناصیف و ناشران ترک، با وجود آنکه بیش از ۱۷۰۰ جلد کتاب تازه منتشر کرده اند اما تنها نزدیک به ۳۰۰ جلد از آنها را توانسته اند با خود بیاورند.

از دیگر سو، فضای محیطی نامناسب در این چادرها، شرایط حضور آنها را در بخش بین الملل دشوار کرده است؛ چراکه علاوه بر گرما هوا، عدم دسترسی آسان به آب آشامیدنی و اغذیه، سبب شده است خستگی و نارضایتی در چهره غرفه داران هویدا باشد. تقریبا اغلب ناشران بین الملل حاضر به هیچ مصاحبه مطبوعاتی نیستند مگر عده ای که لبشان به اعتراض گشوده می شود.

مکان قرار گرفتن چادر ناشران بین الملل هم تقریبا در ناکجاآباد مصلی پشت چادرهای ضلع جنوب غربی است که مراجعان و مخاطبان آنها را به مشقت می اندازد و ناشران کتب اسلامی در داخل کشور برای ارائه سفارش هایشان به ناشران عربی باید مسافت زیادی را تا رسیدن به این چادرها طی کنند.

ناگفته نماند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز نتوانسته بدهی اش به ناشران بین الملل را پرداخت کند و این خود از موجبات عدم حضور برخی ناشران در بخش بین الملل است.

کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران روز گذشته در نشستی اعلام کرد هریک از ناشران عربی که تخلفاتی چون جعل نام خلیج فارس باشند، قطعا مورد مواخذه قرار می گیرند که از آن میان، غرفه یک ناشر عربی در روز دوم نمایشگاه تعطیل شد.

با این حال سایر ناشران بزرگ جهان اسلام در بخش بین الملل سخت مورد اجحاف قرار گرفته اند و تسهیل حضورشان برای کشور ایران اصلا در شان یک میزبان نیست طوریکه اغلب بازدیدکنندگان نیز از این موضوع گلایه دارند که چرا ایران در میزبانی ناشران بین الملل آبروداری نکرده است!

بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران همچنان تا بیست اردیبهشت ماه به کار خود ادامه می دهد، امید است در روزهای آتی به وضعیت ناشران بخش بین الملل رسیدگی شود.

م.خ
کد خبر: 71194
Share/Save/Bookmark