سنگ نگاره‌های ۱۰ هزار ساله اردکان نابود شد
یک اثر ثبت ملی شده دیگر در اثر بی توجهی میراث فرهنگی از بین رفت؛
سنگ نگاره‌های ۱۰ هزار ساله اردکان نابود شد
هفته گذشته سنگ‌نگاره‌های کشف شده با قدمت ۶ الی ۱۰ هزار ساله در ۵۰ کیلومتری اردکان توسط افراد سودجو با لودر از بین رفت.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۶
به گزارش هنرنیوز، سال گذشته ۵۲ سنگ‌نگاره با نقوش بزکوهی، صحنه شکار یوزپلنگ و آدم‌ها که دو سال پیش اطراف اردکان یزد کشف شده بود به ثبت ملی رسید. 

به گفته‌ی رضا ملاحسینی اردکانی،دبیر انجمن «چارسوق کویر» اثار کشف شده بدون هیچ گونه محافظ در محوطه کشف شده رها شده بودند که هفته‌ی گدشته گروهی سودجو به بهانه‌ی پیدا کردن گنج کل محوطه را با لودر و بیل مکانیکی زیر و رو کرده و طی آن تمامی سنگ‌نگاره‌ها از بین رفتند. 

از آنجا که مطالعات باستان‌شناسی عمیقی روی این سنگ‌نگاره‌ها صورت نگرفته بود طی مطالعات ابتدایی تخمین زده شد این سنگ نگاره‌ها قدمتی ۶ تا ۱۰ هزار ساله دارند. 

ملاحسینی با اشاره به این که به دلیل کمبود بودجه هیچ گونه حفاظتی از این سنگ نگاره‌ها صورت نمی‌گرفت ، خاطر نشان کرد: هرگز نشانی دقیق این سنگ‌نگاره‌ها حتا به اصحاب رسانه داده نشد تا از طمع سودجویان در امان باشند اما مشخص نیست چگونه این افراد به اطلاعات این محوطه دسترسی پیدا کرده‌اند. 

او در عین حال توضیح داد که دسته‌ای در میراث فرهنگی معتقد بودند که این سنگ نگاره ها به محل امنی در داخل شهر باید انتقال یابد اما گروه دیگری اعتقاد داشتند باید کاوش‌هایی در آن منطقه صورت گیرد و سنگ‌نگاره‌ها باید در جای قبلی خود باقی بمانند که در هر دو صورت هم اکنون به دلیل بی توجهی کل این آثار باستانی به ورطه‌ی نابودی رفت.
کد خبر: 49414
Share/Save/Bookmark