سازمان میراث فرهنگی با تولیت شاهچراغ به تفاهم رسید
مسعود سلطانی‌فر در غرفه هنرنیوز؛
سازمان میراث فرهنگی با تولیت شاهچراغ به تفاهم رسید
رییس سازمان میراث فرهنگی گفت:در جلسه‌ای که با دکتر جهانگیری – معاون اول رییس جمهور- در سفر۲۰ روز پیش به شیراز داشتیم موضوع طرح توسعه آستان مقدس شاهچراغ (ع) را بررسی کردیم و حتا آیت‌الله دستغیب نیز اعلام کردند که ما خودمان هم دغدغه حفظ این بافت را داریم. در آن جلسه تفاهم کردیم در قالب یک طرح پیشنهادی که به تصویب شورای عالی شهرسازی برسد، هم طرح توسعه آنها اجرا و هم بافت تاریخی شیراز حفظ شود.
 
تاريخ : جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۲
معاون رییس جمهور و رییس میراث فرهنگی با حضور در غرفه هنرنیوز در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های ایران، در مورد آخرین تحولات بافت تاریخی شیراز و تعامل با امام جمعه شیراز درباره طرح توسعه آستان شاهچراغ گفت: من یقین دارم همان قدر که ما به فکر حفظ بافت و آثار تاریخی هستیم، قطعاً امام جمعه شیراز و تولیت آستان شاهچراغ هم دغدغه این موضوع را دارند. در جلسه‌ای که با دکتر جهانگیری – معاون اول رییس جمهور- در سفر۲۰ روز پیش به شیراز داشتیم موضوع طرح توسعه آستان مقدس شاهچراغ (ع) را بررسی کردیم و حتا آیت‌الله دستغیب نیز اعلام کردند که ما خودمان هم دغدغه حفظ این بافت را داریم. در آن جلسه تفاهم کردیم در قالب یک طرح پیشنهادی که به تصویب شورای عالی شهرسازی برسد، هم طرح توسعه آنها اجرا و هم بافت تاریخی شیراز حفظ شود.

وی اضافه کرد: امیدواریم در قالب تفاهم کتبی و شفاهی به گونه‌ای عمل کنیم که مشکل بافت تاریخی شیراز حل شود. قطعاً راه حل بینابینی برای این قضیه وجود دارد.

روحانیت دغدغه میراث فرهنگی را دارد

سلطانی‌فر در پاسخ به این پرسش هنرنیوز که هر روز شاهد تخریب بافت‌های تاریخی ایران به عنوان تنها منبع معماری شیعه جهان هستیم. آیا تا کنون در این باره با جامعه روحانیت و ائمه جمعه هم وارد گفت و گو شده‌اید تا نظر مساعد این طیف از جامعه را با توجه به خطر تخریب بافت تاریخی و از بین رفتن این منابع زنده معماری ایرانی- اسلامی که رهبری هم بدان تأکید دارند،داشته باشید ، اظهار کرد: ما فکر می‌کنیم که اکثر روحانیون کشور چه ائمه جمعه شهرستان‌ها و چه کسانی که به هر شکلی در کسوت روحانیت هستند، دغدغه میراث فرهنگی ما را دارند. واقعاً در طول ۱۰ ماهی که درخدمت میراث فرهنگی هستم، فکر می‌کنم اکثریت روحانیت ما واقعاً دغدغه حفظ اماکن تاریخی و فرهنگی ما را دارند و در خیلی از موارد با ما در هماهنگی و همکاری هستند.

اکثریت روحانیون قریب به اتفاق حافظ منافع ملی و تمدنی ما هستند

او اضافه کرد: به عنوان مثال در بحث ثبت جهانی شوش همه مسئولان استان از جمله امام جمعه شوش و اهواز نهایت همکاری را دارند. روحانیون داخل مجلس هم با ما همکاری‌خای زیادی داشته‌اند. و همه آنها نگرانی حفظ هویت فرهنگی را دارند. حالا ممکن است جایی تخریبی اتفاق بیفتد که یک اقدام خارج از روال قانونی است و حتا روحانیت هم نمی‌پسندد. اکثریت روحانیون قریب به اتفاق حافظ منافع ملی و تمدنی ما هستند. 

با ۲۰۰ نماینده جلسه داشتم 

خبرنگار هنرنیوز مستقر در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها به معاون رییس جمهور توضیح داد که طی این چند روز در گفت و گو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی آنها علاقه‌مندی خود را جهت کمک به میراث فرهنگی و حفظ بافت‌های تاریخی و حتا در صورت نیاز تقدیم لایحه به مجلس اعلام کرده‌اند. آیا در این زمینه سازمان میراث فرهنگی با مجلس وارد گفت و گو شده است؟ که سلطانی‌فر در پاسخ اظهار داشت: من تا کنون با نزدیک به ۲۰۰ نماینده به صورت کمسیونی و فراکسیونی جلسه داشتم و تعامل ما با مجلس بسیار بسیار بالا است. با فراکسیون گردشگری، فراکسیون تاریخ و گردشگری و هفته پیش فراکسیون ایرانیان خارج از کشور و کمسیون فرهنگی نشست‌های زیادی داشتیم و همه نمایندگان آمادگی زیادی دارند تا به سازمان میراث فرهنگی کمک‌های لازم را بکنند.
کد خبر: 76324
Share/Save/Bookmark