تخریب  در مجموعه نقش رستم توسط قاچاقچیان
یک باستان‌شناس خبرداد:
تخریب در مجموعه نقش رستم توسط قاچاقچیان
قاچاقچیان به موازات آرامگاه داریوش دوم در فاصله کمتر از ۱۰۰متری آرامگاه‌های نقش رستم را حفاری کردند.
 
تاريخ : جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۶
یک باستان‌شناس که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با هنرنیوز ضمن اعلام این خبر افزود: حفاران غیرمجاز در مجموعه نقش رستم اقدام به حفاری کردند که البته محل این حفاری به طور دقیق  در خود محوطه نیست بلکه پشت آرامگاهها در شیب کوه است. 


وی افزود: در این قسمت از دوره های هخامنشی، ساسانی و اسلامی آثار متعددی وجود دارد. از جمله معادن هخامنشی کوه نقش رستم، بقایای دیواراحتمالا دفاعی، آتشدان و گورهای خرسنگی. که متأسفانه در چندین نقطه از کوه آثار کندوکاو قاچاقچیان دیده می‌شود.

او توضیح داد: از آنجا که در اطراف منطقه، معدن سنگ بوده و سنگ‌ها به اشکال خاصی بریده شده عامه تصور می‌کنند در این مناطق گنجی نهفته است و زمین را به نیت دستیابی به این گنج‌ها می‌کنند. از این رو در فاصله جمعه گذشته تا جمعه پیش از آن ( به فاصله یک هفته) هم حفاری‌های بزرگی توسط قاچاقچیان انجام شده است. این حفاری‌ها به موازات آرامگاه داریوش دوم است که در فاصله کمتر از ۱۰۰متری آرامگاهها قرار گرفته است.

این باستان‌شناس گفت: در واقع بر روی صخره کوه آثار تراشی از دوره هخامنشی یا ساسانی وجود دارد که در زیر این قسمت تراش خورده را خاکبرداری کردند.

وی در عین حال تأکید کرد: اگر آنجا نگهبان دارد و در طول شب گشت می‌زنند، باید قطعاً صدای کلنگ یا هر وسیله دیگر مناسب کندن زمین را می‌شنیدند مگر آنکه نگهبانان فقط در کانکس‌ها مستقر باشند و گشت نزنند! 



او درپاسخ به این پرسش که آیا نگهبانان نقش رستم موظف‌اند محوطه کنده شده را نیز تحت حمایت و بازرسی خود داشته باشند، گفت: به طور دقیق این موضوع را نمی‌دانم اما پشت مجموعه آرامگاه‌ها دو آتشدان هست که دور آنها چون مشرف به جاده آسفالت است، فنس کشی شده‌ و قطعاً باید نگهبان داشته باشند. این اتفاق بالای این آتش‌دان‌ها در شیب کوه و بالای آرامگاه خشایار و داریوش اول رخ داده است. 

این باستانشناس بار دیگر تأکید کرد: برای من تعجب آور است که چطور چنین کند و کاوی در نزدیکی آرامگاه‌ها انجام شده اما صدای آن توسط نگهبانان شنیده نشده است. این محدوده آثار زیادی دارد و پشت آرامگاه‌ها خرد سفال‌ها و بناهای سنگی و اسلامی است.
کد خبر: 79024
Share/Save/Bookmark