«عینک آفتابی»، آفتابی که رمق ندارد
نگاهی به برنامه تازه رضا رشیدپور در شبکه نسیم
«عینک آفتابی»، آفتابی که رمق ندارد
اگر چه مجموعه «عینک آفتابی» تلاش دارد خودش را به عنوان یک مجموعه مفرح و شاد به رخ تماشاگر بکشد؛ اما ضعف نویسندگی و بویژه کارگردانی، این مجموعه را به یک کار کسل کننده و فاقد یک مجموعه مفرح مبدل کرده است.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۶
با وجودی که شبکه «نسیم» از بدو تاسیس خود، خنده و شادی مخاطب را سیاست کاری خویش عنوان کرده است اما تاکنون نتوانسته است این وظیفه را به خوبی ایفا کند. این شبکه معمولا هر روزه با پخش چند برنامه ثابت و تولیدی و نمایش بخش های کوتاهی از فیلم ها و سریالی های تکراری و کمدی، بخش اعظم تایم خود را پُر می کند که مجموعه «عینک آفتابی» به کارگردانی رضا رشیدپور یکی از آن برنامه های ثابت و تولیدی است که تلاش دارد با ساخت آیتم های شاد و خنده دار، لحظاتی را مهمان خانه های مخاطبین باشد.اما مشکل اصلی این مجموعه ، ضعف نویسندگان آن است که تا حالا نتوانستند چنین فضایی را برای مخاطب ایجاد کنند.بعضی از متن ها گاهی اوقات آنقدر لوس و بی مزه است که حتی نمی تواند لبخند کوچکی برلبان مخاطبین ایجاد کند.
رضا رشید پور مجری با سابقه و توانمندی است که مخاطبین هنوز اجراهای قوی و پُرمخاطب او را از یاد نبرده اند. او مجری بسیاری از برنامه های تلویزیون بود که خیلی خوب می دانست که چگونه با ادبیات مخصوص به خود و لحن شیک و حرفه ای، مخاطبین را حفظ کند. شاید بتوان اوج مجری گری و پُرمخاطب بودن برنامه اش را با برنامه زنده «شب شیشه ای» به یاد آورد که در دهه هشتاد با آوردن طیف های مختلفی از اقشار جامعه به برنامه و پرسش های چالش برانگیز، تماشاگران را مجذوب برنامه خود می کرد. در این برنامه از محمد رضا گلزار بازیگر سوپر استار گرفته تا آدم های سیاسی مثل برادر هاشمی رفسنجانی و دیگر آدم های سیاسی که شاید تا قبل از این برنامه ،هیچگاه به یک برنامه زنده تلویزیونی دعوت نشده بودند دیده می شد و شاید همین دعوت ها، پاشنه آشیل برنامه شد و برنامه بعداً به دام توقیف گرفتار شد و هرگز تکرار نشد. رشید پور البته بعدها به دلایلی در تلویزیون ممنوع کار شد و دیگر نتوانست به کار مجری گری ادامه دهد.هرچند که در پلان کوتاهی در نقش خودش در سریال «مرد هزار چهره» ساخته مهران مدیری در صفحه تلویزیون ظاهر شد. او البته مجری گری را رها نکرد و راهی شبکه های ماهواره ای جام جم شد و حتی به عنوان نقش محوری یک تله فیلم به نام «شرف خانواده فاضل» ایفای نقش کرد و شاید به مدد همین سابقه بازیگری است که در مجموعه عینک آفتابی علاوه بر کارگردانی و مجری، در قامت بازیگر در تعدادی از آیتم ها نیز بازی می کند که الحق بازی اش نسبت به دیگربازیگران، یک سرو گردن بالاتر و صمیمی تر است. هرچند که سبک بازی اش نیز مشابه بازی مهران مدیری است.
رضا رشیدپور با راه اندازی شبکه نسیم و با توجه به ارتباط هایی که از قبل با تلویزیون داشته، توانسته است کارگردانی مجموعه «عینک آفتابی» را از آن خود کند که هم اکنون چند ماهی است این برنامه هر شب مهمان خانه های ایرانیان است.اما مشکل اصلی این مجموعه این است که هنوز نتوانسته است طنز بودن و مفرح بودن خود را به رخ تماشاگر بکشاند. رنج اصلی این مجموعه، از نداشتن نویسندگان چیره دست برای دست یابی به سوژه های طنز است. البته ناگفته نماند که تازه کاری رشید پور در کارگردانی یک اثر طنز و ضعیف عمل کردن او در حوزه کارگردانی؛ این برنامه را به یک مجموعه ضعیف تبدیل کرده است.اکثر آیتم های این برنامه، فاقد روح طنز به معنای واقعی است و اکثرا هیچ خنده ای را برلب تماشاگران ایجاد نمی کند. شاید بتوان گفت که هیچ میزانسنی که نشان از حضور کارگردان در پشت اثر باشد دیده نمی شود. ما در آیتم ها شاهد هیچ حرکت دوربین نیستیم و انگار تماشاگر محکم به دیدن یک تئاتر از قاب یک صحنه یِ قاب عکسی است. این درحالی است که هیچ دکوپاژ متناسب با مدیوم تلویزیون هم در آیتم های نمایشی این مجموعه به چشم نمی خورد. به جز این موارد، نداشتن بازیگران معروف و با سابقه که بتوانند با بازی های قوی ، تماشاگر را با خود همراه سازند نیز به ضعف این مجموعه افزوده است. تنها بازیگر طنزکارِ این مجموعه، شاید یوسف صیادی باشد که او نیز از مجموعه جدا شده است.
اگر چه با پخش هر شبه «عینک آفتابی»، لبخندی عایدی مخاطبین نمی شود اما نانی برای دست اندرکاران این مجموعه فراهم می گردد تا با روابط و ارتباطاتی که دارند بتوانند یک مجموعه چند ماهه را تصاحب کنند. این درحالی است که ما هنرمندان حرفه ای و با سابقه در ساخت مجموعه های طنز- چه به عنوان عوامل مقابل دوربین و چه به عنوان عوامل پشت دوربین – کم نداریم که متاسفانه به دلیل نداشتن رابطه و پارتی بیکار هستند و چه خوب است که صدا و سیما به هنگام تقسیم غنایم (برنامه ها) با نگاهی شایسته سالاری به هنرمندان، آنان را در برنامه های خود شریک سازد به گونه ای که حق به حقدار برسد.
کد خبر: 73183
Share/Save/Bookmark