ایوبی : مردم ستاره هایشان را دوست دارند
در مراسم تقدیر اثر فرهادی در خانه سینما
ایوبی : مردم ستاره هایشان را دوست دارند
اصغر فرهادی گفت: به واسطه سفرهایی که به کشورهای مختلف برای نمایش فیلم‌هایم داشته‌ام، باید بگویم قدر سینمای‌مان را می‌دانم و معتقدم سینمای ایران جزو ۵ سینمای برتر جهان است.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰
به گزارش هنرنیوز، مراسم تقدیر از اثر فرهادی به مناسبت جوایزی که در جشنواره کن فرانسه که برای فیلم سینمایی «فروشنده» دریافت کرده بود، عصر امروز با حضور اهالی سینما و اصحاب رسانه در خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست کامران ملکی که وظیفه اجرای برنامه را برعهده داشت اعلام کرد که اصغر فرهادی به عیادت عباس کیارستمی رفته و کمی با تأخیر در مراسم حاضر می‌شود.

سپس مدیرعامل خانه سینما سیدرضا میرکریمی به روی سن حاضر شد و طی سخنانی گفت: به‌عنوان میزبان از حاضرین عذرخواهی می‌کنم که کمی مراسم دیر شروع شد و خوب درک می‌کنم که فرهادی این روزها گرفتار است، اما فکر می‌کنم اینجا جمع شدیم از زحمات عزیزانی که برای ایران افتخار‌آفرینی می‌کنند، تقدیر کنیم.

وی در ادامه افزود: زمانی که واژه ایران را بر زبان می‌آورم می‌بینم چقدر این واژه مظلوم واقع شده است، افراد و گروه‌های مختلف از این واژه به طرق مختلف استفاده می‌کنند. مثلا گاهی حس پوپولیستی دارد، گاهی حکومت برای کنترل افکار عمومی از آن استفاده می‌کند، گاهی هم در راستای اعتراضات مردمی و گاهی برای ایجاد مرز جغرافیایی و گاهی هم یک حس نژادپرستانه را تداعی می‌کند. شاید همه اینها در جای خود درست باشد، اما باید بگویم سینمای ایران برای قداست و احترام به این واژه زحمت زیادی کشیده است. اینکه ما از جمع خودمان تقدیر می‌کنیم در زمانی که یک افتخار به وجود می‌آید، بسیار خوب است؛ چراکه به این سبب فرهنگی توسعه پیدا کرده است، در شرایطی که برخی می‌خواهند نامی از آن شنیده نشود. به نظرم باید در ابعاد گسترده‌‌تری این تقدیرها برگزار می‌شد، اما اشکال ندارد، ما فیلم می‌سازیم و به منافع عمومی آن فکر می‌کنیم و پای حاشیه‌هایش هم می‌مانیم.

میرکریمی همچنین با اشاره به برخی از آثاری که در جشنواره کن فرانسه به تماشای آنها نشسته بود گفت:‌ کن‌لوچ فیلمی ساخت که برایش نخل طلا گرفت، اما این فیلم یک بیانیه آشکار بر ضد نظام سرمایه‌داری است، آن هم در کشور انگلیس. فیلم دیگری از آمریکا به نمایش درآمد که به انتها رسیدن نسل جوان را نشان می‌داد، آن هم بدون دادن امید. فرهادی در آثارش به مضمون اخلاق می‌پردازد و روانکاوانه موقعیت‌های اجتماعی را می‌بیند. فیلم‌های فرهادی شریف و بااخلاق است.

او همچنین گفت: چسباندن این اتهامات که در برخی رسانه‌ها شاهدش هستیم که به آثار فرهادی نسبت می‌دهند از روی تنگ‌نظری است. این را نیز یادمان باشد که اعتراض نشان‌دهند هوشیاری است. در جشنواره امسال کن، تم خانواده و بازگشت به ارزش‌های آن حضور پررنگی داشتم.

این کارگردان در پایان صحبت‌هایش به بازسازی خانه سینما اشاره کرد و همچنین حاشیه‌های عجیب‌ و غریبی که در رسانه‌ها شنیده است.

سپس حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی طی سخنانی در جمع سینماگران گفت: بنده به عنوان یک ایرانی مانند همه خوشحال هستم و شعف خودم را نیز اعلام کرده‌ام. ابتدا برای تغییر و تحولی که در خانه سینما به وجود آمده، از دوستان تشکر می‌کنم.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: مردم به سراغ سینما آمدند، در داخل و خارج از سینما فوق‌العاده بوده است. روی صحبتم بیش‌تر به دوستانم در عرصه سیاست است که ببینند رقیبان ما چقدر هزینه کرده‌اند برای ایران‌هراسی، مثلاً عربستان سعودی جزو همین کشورها است که تلاش کرده‌اند نام ایران را به سربلندی نبرند. حالا ببینید چقدر باید هزینه کنیم تا نام ایران با سربلندی یاد شود. سینماگران ما این کار را انجام دادند، هر روز سینماگران ایران در جشنواره‌های مختلف یک جایزه گرفته‌اند. مقاله‌های مختلف در مورد ایران نوشته شده است و از صنعت سینمای ایران و کشور ایران به نیکی یاد کرده است. آنها مجبور شده‌اند از ایران خوب بنویسند. این اتفاقات با دستان خالی سینماگران رخ داده است.

رئیس سازمان سینمایی گفت: این افتخار برای همه سینمای ایران است، مردم ستاره‌های خود را دوست دارند، مردم باید ستاره داشته باشند، نخواهید که این ستاره‌ها نباشند. هیچ آسمانی بدون ستاره دیدنی نیست. ستاره‌هایی در حوزه ادب، فرهنگ و دین. برگزاری چنین جلساتی یک نیاز ملی است، همچنین بهتر است دنبال این نباشیم که ستاره‌هایمان افول کند، وجود آنها به نفع همه است، البته بهتر است خودمان حاشیه‌ها را بزرگ نکنیم. اتفاقات خوب زیادی رخ داده است.

بر پایه این گزارش در ادامه مسعود کیمیایی طی سخنانی گفت: استفاده از عنوان پیشکسوت هم برای ما بحثی شده است. انگار از جایی که متوقف می‌شوید، به شما می‌گویند پیشکسوت، اما افراد در حوزه فرهنگ متوقف نمی‌شوند.

کیمیایی در ادامه صحبت‌هایش روندی را که اصغر فرهادی از زادگاه خود تا به این جایی که در آن قرار گرفته است مرور کرد و با اشاره به فعالیت‌های او در ساخت فیلم‌های خودش کار در تئاتر و تلویزیون گفت: اینها لایه‌هایی هستند که یکدیگر را هم‌پوشانی می‌کنند و به تاریخ تبدیل می‌شوند از ذهن نمی‌روند. فرهادی در آثارش با زندگی می‌آید و زندگی را می‌شناسد. این کار تازه‌ای است و همچنین نگاه تازه‌ای را شاهد هستیم. فرهادی راهش را به زیبایی بلد است، او آدم می‌سازد. کیمیایی در پایان صحبت‌هایش به گذشته سینما که مسیر آینده را برای دیگران هموار کرده بود اشاره کرد،

سپس بعد از اتمام صحبت‌های وی، اصغر شاهوردی دیگر سینماگر ایرانی که در شرایطی بسیار سخت بر روی ویلچر در مراسم حضور پیدا کرده بود، روی سن لحظاتی حاضر شد و جمعیت حاضر در خانه سینما به احترام وی ایستادند و او را تشویق کردند.

بنابراین گزارش سعید عقیقی نایب رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان خانه سینما به نمایندگی از سایر همکاران خود عنوان کرد: نشریات را که مرور می‌کردم متوجه شدم بعد از بازیگران، فیلمنامه‌نویسان ایرانی توانستند بیش‌ترین جوایز بین‌المللی را برای سینمای ایران از آنِ خود کنند. در شرایطی که به فیلمنامه‌نویسی در سینمای ایران همواره انتقاد وجود داشته است، این آمار برایم تعجب‌آور بود. به نظرم مشکل اصلی ما فیلمنامه نیست، بلکه به قبل از آن مرتبط می‌شود. ما یک مشکل استراتژیک داریم، فیلمنامه‌نویسی ایران از جشنواره‌های ونیز، برلین و کن جایزه دریافت کرده‌ است.

در ادامه این مراسم مصطفی مه‌کام، رحمانی، مهدوی‌فر، مقصودی و سعید عقیقی لوح یادبود کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران را به فرهادی تقدیم کردند.

بر پایه این گزارش اصغر فرهادی بعد از دریافت لوح یادبود طی سخنانی گفت: عذرخواهی می‌کنم که دیر در مراسم حاضر شدم، به عیادت کیارستمی رفته بودم و زمانی که دیدم او در شرایط بیماری همچنان در مورد عکس و فیلم صحبت می‌کند، شگفت‌زده شدم؛ چراکه او همواره عاشق سینماست. برای خودم فرصتی بود که فکر کنم به فیلم‌هایی که در سینما ساخته شده و من را عاشق سینما کرده است.

او گفت: این احترامی که به سینمای ما قائل هستند، مربوط به شرایط فعلی نیست، بلکه روندش از سال‌ها پیش این‌گونه بوده است.

این کارگردان ادامه داد: آیا کسی شک دارد که فیلم سینمایی «گاو» اگر در آن زمان به جشنواره کن می‌رفت می‌توانست نخل بگیرد؟ در آن زمان شرایط این‌طور نبوده، اما امروز راه برای حضور در جشنواره‌ها باز شده است. من به‌واسطه فیلم‌هایم سفرهای زیادی به دیگر کشورها داشته‌ام، معتقدم سینمای ایران یکی از بهترین سینماها است. به نظرم سینمای ما جزو 5 سینمای برتر دنیاست.

فارس نوشت : فرهادی با اشاره به سخنان جیم جارموش کارگردان مطرح سینمای جهان گفت: چرا باید این کارگردان سینمای ایران را باغ سینمای جهان بنامد. او که تعارف ندارد، یک عده قلیلی تیشه برداشتند و بر سر سینما می‌زنند که به نظرم از یک نگاه سیاست‌زده است. باید دقت داشته باشیم با این حداقل آزادی، سینماگران ما توانسته‌اند این افتخارات را به دست بیاورند که برای همه جای تعجب دارد. خیلی‌ها در حسرت سینمای ما هستند، بعد برخی می‌گویند چرا سینمای ما شبیه هالیوود نیست. اگر قرار بود شبیه آنها باشید، چرا انقلاب کردید. شخصاً قدر این سینما را در مقایسه با سایر سینماها می‌دانم.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: ما سینما را به دو قسمت تبدیل کردیم، قبل از انقلاب و بعد از انقلاب که به نظرم هر دوی آنها در یک امتداد هستند. این فیلم‌ها یک خط ممتد را می‌سازند و اعتقادی به جدایی ندارم. بحث دیگر در ارتباط با سیاه‌نمایی که سال‌های سال گریبانگیر سینماگران است. به نظرم برای تخطئه کردن سینما استفاده می‌شود.

او در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: سال‌هاست تصمیم گرفته‌ام وارد حاشیه نشوم، اما برای همکارانم این صحبت‌ها را انجام دادم و باید حرمت آنها جدا از نقد حفظ شود. شهاب حسینی علی رغم اطلاع رسانی قبلی نتوانست در جلسه حاضر شود.
کد خبر: 91660
Share/Save/Bookmark