گذشتگان ما مواد مناسب را انتخاب می کردند
در مراسم گشایش دومین همایش علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی – تاریخی مطرح شد:
گذشتگان ما مواد مناسب را انتخاب می کردند
یکی از مسائل پیچیده حفاظت و مرمت آثار گذشتگان انتخاب مواد مناسب و ایده آل از میان ده ها یا صدها ماده در دسترس است که مانع از آسیب و مداخله در ساختار مادی و ارزشهای هنری و معنوی آنها بشود.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۷
به گزارش هنرنیوز؛ منیژه هادیان دهکردی دبیرعلمی دومین همایش علم مواد وحفاظت آثار فرهنگی – تاریخی امروز " دوشنبه " با بیان مطلب بالا در مراسم گشایش این همایش تاکید کرد:همین امر مارا ناگزیر از مطالعات علمی و علم مواد کرده است.

او با اشاره به سابقه نسبتا طولانی حفاظت و مرمت آثار تاریخی و مطالعات علمی آنها در جهان گفت : درایران نخستین کوشش ها برای تشکیل و فعال سازی آزمایشگاه و کارگاه حفاظت و مرمت آثار تاریخی در اواخر دهه ۴۰ و سالهای آغازین دهه ۵۰ به هنگام تشکیل مرکز باستان شناسی کشور صورت گرفت.

این پژوهشگر در ادامه به شکل گیری نخستین آزمایشگاه پژوهشی مرمت درسال ۱۳۵۱ و تشکیل پژوهشکده حفاظت ومرمت و تجهیز آن به آزمایشگاه ودستگاههای پیشرفته اشاره کرد و اظهار داشت :در چهار دهه گذشته تحقیقات درامر شناخت ،حفاظت و مرمت آثار تاریخی تا آنجا گسترش یافت که امروز شاهد برگزاری چنین همایش های تخصصی برای ارایه نتایج حاصل از تحقیقات پژوهشگران درزمینه های مختلف شناخت مواد و فناوریهای گذشته وشناخت مواد و فناوریهای نوین برای حفظ آثار هستیم.

او با اشاره به برگزاری دومین همایش علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی – تاریخی با حضور جمعی از پژوهشگران ، اساتید ، دانشجویان و فرهیختگان کشور افزود: در دو روز همایش ۲۳مقاله به صورت سخنرانی و ۲۰ مقاله به صورت پوستر ، ۶ سخنرانی کلیدی ارایه خواهد شد.

به گفته او در جریان برگزاری این همایش دو روزه دوکارگاه آموزشی برای آشنایی علامندان با برخی از روش ها و فناوریهای نوین و کاربرد آنها در حوزه مطالعات میراث فرهنگی نیز از فعالیتهای جانبی این همایش خواهند بود.

استفاده از روش های نوین علمی در حفاظت و مرمت

کامران احمدی رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی _ فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سخنران بعدی بود که گفت : همایش علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی – تاریخی مدیون همکاری دوپژوهشگاه میراث فرهنگی و پژوهشگاه موادو انرژی است که برای پاسخگویی به نیاز روزافزون استفاده از علوم پایه و مهندسی در امر نگهداری ، حفاظت و مرمت آثار گرانبهای فرهنگی – تاریخی برگزار می شود.

او اظهار داشت : با وجود آنکه انسان از زمان ساختن ابزارهای مورد نیازش از مواد موجود در طبیعت دانسته و ندانسته با علم و مهندسی مواد وشاخه های آن همچون متالورژی و سرامیک سرکار داشته و حتی دوره های تاریخ تمدن بشری نظیر پارینه سنگی ،مفرغ و غیره براساس یافته های علم مواد نامگذاری شده است،استفاده از این علوم در حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی سابقه چندانی ندارد.

به گفته رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت با توجه به سابقه تاریخی چندهزارساله ایران و لزوم حفاظت از آثار گرانبهای بی شمارآن و درعین حال با توجه به گسترش صنعت گردشگری با چشم انداز چندمیلیونی در آینده ای نه چندان دور که امکان آسیب رسانی به آثاررا نیز به همراه دارد، استفاده از روشهای نوین علمی برای حفظ و مرمت آنها اجتناب ناپذیر است.

او در پایان اظهار داشت : این همایش و همایش های نظیر آن تلاش هایی است در برای نیاز سنجی و شناسایی بهتر نیازهای حوزه حفاظت و مرمت و شناسایی و کمک گرفتن از اساتید رشته های علوم پایه و مهندسی برای جوابگویی به آن نیازها.

توسعه علم و تکنولوژی در راس امور

قاسم کاوه ای رئیس کمیته علمی و دبیر علمی همایش در سخنانی گفت : توسعه علم و تکنولوژی براساس مطالعات علوم پایه و فن آوری در راس امور کشورهای توسعه یافته قرار دارد و گسترشی بر کلیه تحولات صنعتی و حفاظت آثار بیادماندنی به حساب می آید.

او افزود:پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی تلاش خود رابرای دستیابی به قله های علم و دانش آغاز کرده اند و امید است به عنوان موثرترین عنصر تاثیرگذار در نظام آموزش عالی کشور مطرح شوند.

کاوه ای گفت : این مراکز علاوه بر تحقیق سعی بر تربیت محققین در سطح کارشناسی ارشد و دکترا را دارند و اقدامات گسترده ای را در زمینه توسعه فعالیتهای پژوهشی آغاز کرده اند.

وی اظهار داشت :از جمله فعالیتها می توان به راه اندازی و توسعه مراکز تحقیقات در کاربرد مواد و علوم فیزیک ، شیمی ، زیستی برای انجام مطالعات در حفظ آثار فرهنگی و تاریخی اشاره کرد.

کاوه ای تاکید کرد : بدین ترتیب هدف موفقیت در برقراری ارتباط فعالیتهای علمی و پژوهشی و ایجادپلی بین دو پژوهشگاه مواد و انرژی و پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی است.

بررسی کاربرد فرهنگ عامه در جوامع امروزی

کارگاه فرهنگ عامه ، رویکرد ها و نظریه ها با حضور کارن میلر فولکلوریست افسانه پژوه امریکایی ، علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی و بهروز وجدانی مولف و مترجم آثار موسیقایی در محل پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، دراین کارگاه که به همت پژوهشکده مردم شناسی برگزار شد نخست علیرضا حسن زاده به معرفی کارن میلر به عنوان یکی از متخصصان فرهنگ عامه پرداخت و در خصوص اهمیت و کاربرد فولکلور در جوامع امروزی سخن گفت .

سپس کارن میلر به تعریف فرهنگ عامه ، طبقه بندی آن و نمونه ای از مطالعات جدید با تمرکز بر بررسی و استفاده از ضرب المثل های سومالی در اجتماع سومالی های مقیم امریکا پرداخت و ارتباط غذا و ضرب المثل را مورد بحث و بررسی قرار داد.

پس از آن حسن زاده به معرفی نمونه ای از ظهور فولکلور در جوامع مدرن همچون ظهور کاراکتر بلبل پس از رویداد چرنبیل در سال ۱۹۸۶در میان مردم پرداخت .
بهروز وجدانی نیز در این کارگاه علمی به بحث در باره رابطه میان فولکلور و فرهنگ ناملموس پرداخت .

این کارگاه علمی با طرح پرسش هایی توسط کارشناسان حاضر و ارایه پاسخ های لازم توسط میلر به پایان رسید .
کد خبر: 91200
Share/Save/Bookmark