غار و غارنوردی در ایران متولی ندارد
غار و غارنوردی در ایران متولی ندارد
یک کارشناس که بالغ بر ۲۰ سال در زمینه مکانیزم، اشکال و نقشه‌ غارها فعالیت می‌کند، می‌گوید: حساسیتی که برای حفاظت از غارها در کشورهای دیگر وجود دارد، در مقایسه با کشور ما زمین تا آسمان فرق می‌کند. متاسفانه ما در کشورمان هنوز یک متولی مشخص برای غار و غارنوردی نداریم.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۸
به گزارش هنرنیوز؛«حاجی کریمی» بیان می‌کند: من از غارهایی در کشورهای رومانی، فرانسه و چین بازدید کرده‌ام. در رومانی غاری با طول کمتر از ۵۰ متر دیدم که درِ آن مسدود است، هر کسی اجازه ورود به آن را ندارد و از طرفی متولی دارد.

ایسنا نوشت:عضو هیات علمی دانشگاه ایلام ادامه می‌دهد: باید جایی در کشور ما صاحب غارهای کشور شود و برای آنها شناسنامه تعیین کنند و برای آنها برنامه حفاظتی در نظر بگیرند. متاسفانه ما وارد هر غاری که در کشورمان وجود دارد، می‌شویم آنقدر با آسیب و خسارت به غار نهشته‌هایی که هزاران و میلیون سال زمان برده تا آنها تشکیل شوند، روبرو می‌شویم که قابل جبران نیست و انسان با دیدین این آسیب‌ها تنها غصه می‌خورد.

او همچنین درباره ایجاد تونل و دهانه خروجی غار نخجیر اظهار می‌کند: اتفاقات پیش آمده در غار نخجیر موجب آسیب رسانی روز به روز به آن می‌شود. به نظر من می‌توان به نحوی جلوی این آسیب‌ها را گرفت. معابر مصنوعی و کریدور هوا در این غار به شدت به آن آسیب می‌زند و اگر بتوانیم دهانه خروجی این غار را مسدود کنیم و شرایط را به حالت طبیعی برگردانیم،می‌توانیم جلوی تخریب آن را بگیریم.

کریمی می‌افزاید: آثار به وجود آمده بعد از ایجاد دهانه خروجی در این غار قابل مشاهده است. ضمن اینکه آثار این اتفاق با این سرعت خودش را نشان نمی‌دهد و چند سال آینده می‌توان آثار جدی‌تری از آن را مشاهده کرد که دیگر کاری از هیچکس ساخته نیست. حیف است که غار زیبایی مثل نخجیر با این اتفاقات از دست برود. غار نهشته‌های نخجیر در حال تخریب و هوازدگی هستند و ایجاد تونل شرایط طبیعی نخجیر را برهم زده است.

او در واکنش به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی که روز یکشنبه به خبرنگار ایسنا گفته بود ایجاد تونل در غار نخجیر به سلامتی آن کمک می‌کند، می‌گوید: فکر می‌کنم مدیرکل میراث فرهنگی یک سمت قضیه را دیده و به اصل حفاظت و ایمنی غار دقت نکرده و تنها به سلامت عبور و مرور غار توجه کرده است. کسی که عاشق غار است و برای دیدن آن می‌آید، به همه‌ شرایط برای حفظ سلامت غار توجه می‌کند. من بارها برای بازدید غارهایی رفته‌ام که هنگام بازگشت با لباس‌های کاملا کثیف برگشته‌ایم. ضمن اینکه می‌توان محدودیت بازدیدکننده را برای این غار در نظر گرفت، زیرا ما در دنیا غارهایی داریم که به شکل محدود بازدید کننده می‌پذیرند. اگر تعداد بازدیدکنندگان از نخجیر بالاست، پس باید برای آن برنامه زمان‌بندی مشخصی ارائه دهند، زیرا حفاظت از غار اولویت دارد.

کریمی می‌افزاید: هر غاری در هر منطقه‌ای ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد و نخجیر یکی از این غارهای منحصر به فرد است که شاید یکی از پرکریستال‌ترین غارهای دنیا باشد که از این نظر بی‌نظیر است و ما باید برای حفظ آن تلاش کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه ایلام همچنین درباره اظهار نظر سید محمد حسینی - مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی مبنی بر اینکه «غارشناسانی که علیه عملیات این غار صحبت می‌کنند، اطلاعات کافی در این زمینه ندارند و اظهار نظرات آنها برای ما تخصصی نیست.» بیان می‌کند: من از آقای حسینی سوالی دارم. به هر حال باید یک اکیپ علمی ایجاد دهانه و تونل برای غار را بررسی کرده باشند. آیا ما یک گروه مشاور با گِرید غارشناسی در سطح کشور داریم؟ اگر داریم آقای حسین معرفی کنند که ما هم با آنها آشنا شویم.
کد خبر: 91390
Share/Save/Bookmark