تصویرسازی با نمادهای هنر ایران روی پارچه
تصویرسازی با نمادهای هنر ایران روی پارچه
با توجه به علاقهٔ شخصی، به تاریخ و فرهنگ ایرانی، در نقاشی‌ها و چاپ روی پارچه از نمادها و موتیف‌های هنر ایران بهره می‌برم.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۶
نرگس والامقام
تصویرساز و مدرس دانشگاه

از کودکی علاقه زیادی به نقاشی داشتم و همین موضوع سبب شد در دانشگاه رشته گرافیک را برای ادامه تحصیل انتخاب کنم. تصویرسازی و به‌ویژه تصویرسازی‌های تاریخی در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانشهر را بسیار دوست دارم.

تصویرسازی کتابی با موضوع مفرغ‌های لرستان و نقوش «تل باکون»

به‌طور مثال تصویرسازی‌های زیادی بر اساس مفرغ‌های لرستان و نقوش برجا مانده از سفال‌های «تل باکون» (تل‌باکون در استان فارس در نزدیکی تخت‌جمشید قرار دارد. در فعالیت‌های باستان‌شناسی دو دوره «باکون» و «لپوئی» متعلق به پیش از تاریخ است) کار کرده‌ام و هم‌اکنون در حال تصویرسازی کتابی در همین حوزه هستم. در سال 1390 کارت صنعتگری از سازمان صنایع‌دستی استان در رشته چاپ باتیک دریافت کردم و به‌طور جدی در زمینه نقاشی و چاپ روی پارچه فعالیت دارم. چند نمایشگاه استانی و کشوری به‌صورت انفرادی و جمعی برگزار کرده‌ام و همکنون هم عضو یک انجمن میراث فرهنگی و صنایع دستی به نام  انجمن جوانان سپید پارس هستم که فعالیت های داوطلبانه  در حوزه میراث کشور انجام می‌دهند.

توجه به جانوران تلفیقی از جمله اسب بالدار با صورت انسانی و دم طاووس

 با توجه به علاقهٔ شخصی، به تاریخ و فرهنگ ایرانی، در نقاشی‌ها و چاپ روی پارچه از نمادها و موتیف‌های هنر ایران بهره می‌برم. درواقع این نقوش و تصاویر تجلی‌گاه تفکراتی عمیق هستند که نمود بصری یافته‌اند. در آثارم توجه زیادی به جانوران تلفیقی از جمله اسب بالدار (بُراق، جانوری که در شب معراج پیامبر اسلام را تا آسمان‌ها برد) با صورت انسانی و دم طاووس دارم که ریشه در هنر ایران باستان داشته و در آثار قبل از اسلام و پس از اسلام به دفعات دیده می‌شود.
بال نمادی از پرواز و از جسمیت خارج‌شدن و حالتی روحانی است و طاووس در بسیاری از فرهنگ‌ها به بهشت و زندگی جاودان اشاره دارد و تلفیق این صفات در جانوری واحد که در دنیای واقعی وجود خارجی ندارد، ریشه در اندیشه‌ها و بازنمایی باورهای گذشتگان دارد. درواقع می‌توانم بگویم تصویرسازی‌هایی ملهم از هنر ایران بر روی پارچه می‌کشم که فکر می‌کنم این سبک و سیاق نو باشد. همچنین به یاری خدای بزرگ در حال طراحی و اجرای پرده‌ایی با الهام از نقاشی‌های مکتب قهوه‌خانه با موضوع کربلا هستم که امیدوارم تا شروع ماه محرم امسال به اتمام برسد.

 


رشد چشمگیر هنر نقاشی و انواع چاپ‌های دستی روی پارچه

 قبل از اینکه به‌طور خاص به این هنر روی آورم در همدان بودند هنرمندانی که به این هنر اشتغال داشتند، ولی شاید مردم آشنایی چندانی با این هنر نداشتند و در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر هنر نقاشی و انواع چاپ‌های دستی روی پارچه هستیم.

وجه تمایز آثار خودم با سایر هنرمندان

می‌توانم بگویم وجه تمایز کارهای من تصاویری است که کار می‌کنم و در نمایشگاه‌هایی که حضور داشته‌ام متوجه وجه تمایز آثار خودم با سایر هنرمندان این رشته شده‌ام. در حال حاضر رشته‌ای خاص با عنوان نقاشی و چاپ روی پارچه وجود ندارد و دانشجویان رشته‌های گرافیک، نقاشی و چاپ می‌توانند با توجه به علاقه شخصی در این حوزه فعالیت کنند. از این هنر می‌توان در انواع مانتو، شال و روسری، کیف و کفش، همچنین انواع رومیزی‌ها، پرده، بقچه لباس، جای دستمال‌کاغذی و.... استفاده کرد و بسیار هم چشم‌نواز خواهد بود.
با توجه به گرایش مردم ما به هنرهای دستی می‌توان با نوآوری، آثار زیبا و منحصر به فردی طراحی و اجرا کرد و با قیمت‌های خوب به فروش رساند و این امر موجب کسب درآمد برای افراد به‌ویژه بانوان ارجمند خواهد بود که با ذوق و سلیقه به خلق آثار زیبایی بپردازند.
در حال حاضر به همت دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان همدان و حمایت ریاست دانشگاه  دکتر کاظمی و همچنین ریاست آموزشکده دختران همدان (حضرت زینب کبری (س)) خانم مهندس عسکری، مقرر شده است واحد کارآموزی رشته‌های گرافیک و طراحی دوخت دانشجویان علاقه‌مند را به این رشته اختصاص دهیم و خدا را سپاس که با استقبال خوبی از سوی دانشجویان مواجه شده است. همچنین دو وبینار با موضوع چاپ و نقاشی روی پارچه از سوی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان همدان برای اساتید، کارکنان و دانشجویان استان برگزار کردم که با استقبال خوبی مواجه شد.
کد خبر: 98500
Share/Save/Bookmark