ساخت فیلم‌های صامت، انیمیشن‌ ایران را جهانی می‌کند
حسین نیازی، منتقد انیمیشن:
ساخت فیلم‌های صامت، انیمیشن‌ ایران را جهانی می‌کند
حسین نیازی، فیلم‌نامه‌نویس انیمیشن معتقد است؛ عامل زبان مانع جهانی شدن پویانمایی ایران است و ساخت انیمیشن صامت می‌تواند به این راه کمک کند.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۹
به گزارش هنرنیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حسین نیازی درباره نقش جشنواره پویانمایی در رشد این «هنر، صنعت» گفت: جشنواره در این رشد بی‌تردید تأثیر دارد. چرا که صنعت پویانمایی، صنعت ناشناخته‌ای است. بسیاری از افراد این حوزه را می‌شناسند، اما خیلی‌ها به صورت اتفاقی وارد این صنعت می‌شوند.

وی بیان کرد: خود من هم خیلی اتفاقی وارد این حوزه شدم. چند فیلم‌نامه داشتم، ایده هم داشتم و وارد قضیه شدم. این مسأله خیلی اتفاقی بود، اما این نوع جشنواره‌ها کمک می‌کند تا همه همدیگر را پیدا کنند.

نیازی افزود: در جشنواره پویانمایی فعالان این حوزه آثار یکدیگر را می‌بینند و ایده‌های بهتری می‌گیرند یا ایده‌هایشان را رد و بدل می‌کنند. ممکن است در این میان تهیه‌کننده‌ای این توان و انرژی را ببیند و راغب شود تا سرمایه‌گذاری بکند.

این منتقد انیمیشن تأکید کرد: پویانمایی بازار مبهمی دارد. اگر سیستم این بازار روبه‌راه شود، تردید ندارم توان و انرژی لازم را دارد تا خودش را به بالاترین سطح برساند. اما اگر بازار نداشته باشد، تنها حسرت برای فعالیت این حوزه باقی می‌ماند. یکی از مهم‌ترین مشتری‌های انیمیشن در ایران موسسه صبا است. یعنی صبا تصمیم گیرنده است تا برای کار بتواند بودجه تعیین کند.

وی افزود: هنرمندان این عرصه به علت مشکل زبانی نمی‌توانند بازار خارجی پیدا کنند. مگر این‌که صامت بنویسند یا «دک و پوز» داشته باشند. که هنوز سیستم تکنیکال ساخت انیمیشن ایران و انیماتورها، هنوز آنقدر تکنیکی نشده‌اند که بتوانند اثر سینمایی یا سریال انیمه صامت بسازند. کار سختی است که انیمه صامتی ساخته شود که جذاب و سرگرم کننده هم باشد.

نیازی با اشاره به کمبود سرمایه‌گذار در حوزه پویانمایی گفت: تنها، بخش دولتی در حوزه انیمیشن سرمایه‌گذاری می‌کند که تمام تمرکز آن بر اهداف آموزشی است، بنابراین وقتی تمام اهداف ما آموزشی است این حوزه به تدریج خسته‌کننده می‌شود.

وی ادامه داد: این نوع آثار تنها به درد تلویزیون می‌خورد و در دیگر بخش‌ها تماشاگر ندارد،حتی بچه‌ها هم از سر بیکاری آن‌ها را تماشا می‌کنند. همین مسئله باعث می‌شود نتوانیم وارد بازار رقابت شویم.

این منتقد انیمیشن بیان کرد: اگر شبکه‌های تلویزیونی خصوصی راه بیافتند سینمای انیمیشن می‌تواند با قدرت بیشتری کار کند. به‌ویژه نویسنده‌ها، می‌توانند روی فیلم‌نامه‌هایی کار کنند که درآمد بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: در این صورت، نویسنده‌های حرفه‌ای‌تری وارد این حوزه می‌شوند. کسانی که حرفه‌ای‌تر از کسانی هستند که امروزه به طور اتفاقی وارد حوزه انیمیشن می‌شوند. به این صورت شایسته سالاری بیشتری ایجاد می‌شود.

نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۷ تا ۲۱ اسفند در دو سالن مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ۵ سالن دیگر برگزار خواهد شد.

با تشکر
محسن حموله
مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل
۱۷/۱۲/۹۳
کد خبر: 79790
Share/Save/Bookmark