نمایش «مائوزر» با حضور دختر هاینر مولر افتتاح می شود
17 بهمن امسال
نمایش «مائوزر» با حضور دختر هاینر مولر افتتاح می شود
نمایش «مائوزر» نوشته هاینر مولر به کارگردانی ناصر حسینی مهر از 17 بهمن در سالن چهارسو تئاترشهر اجرا می شود.
 
تاريخ : دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۳
حسینی مهر درباره انتخاب این نمایشنامه گفت:«مائوزر» از آثاری است که حدود بیست سال پیش زمانی که در آلمان اقامت داشتم ترجمه کردم، زمانی که هاینر مولر هنوز زنده بود و اجراهایش را در شهرهای مختلف تماشا می کردم، حتی یک بار در یکی از سخنرانی هایش حضور داشتم، همه این عوامل دست به دست هم داده بود تا به مطالعه و ترجمه شعرها و نمایشنامه های این نویسنده بزرگ آلمانی از جمله «هملت ماشین»، «رزم خونین»، «هراکلس5» و یا همین نمایشنامه «مائوزر» بپردازم.

وی با بیان این که ترجمه قبلی نمایشنامه بازنویسی شده تا به زبان امروز نزدیک‌تر باشد، توضیح داد: نمایشنامه «مائوزر» به همراه چند اثر دیگر از مولر در قالب کتاب از سوی نشر ماهی منتشر خواهد شد.

این استاد دانشگاه درباره ویژگی های نمایشنامه «مائوزر» توضیحاتی ارایه داد و افزود:این متن مثل همه آثار مولر زبانی شاعرانه و جادویی دارد. از ساختاری چند لایه و پیچیده برخوردار است و به خشونت و دیکتاتوری دوران استالینیسم، دورانی که هر حرکت نو و تازه ای در جامعه ترس زده آن روزگار در نطفه خفه می شد می پردازد.

وی ادامه داد: آثار هاینر مولر تا زمان فروپاشی دیوار برلین اجازه چاپ و اجرا پیدا نکرد اما در ادبیات دراماتیک جهان تاثیری به سزا گذاشت چنان که منتقدان ادبی و هنری نمایشنامه های او را آغاز پست مدرنیزم در تئاتر می دانند.

حسینی مهر درباره تکنیک اجرای این نمایش اظهار داشت: سعی شده در اجرا به شیوه های صحنه پردازی برتولت برشت نزدیک شویم اما با رویکردی تازه که به خودمان تعلق دارد. زیرا ساختار نگارش مولر در «مائوزر» متاثر از نمایشنامه های آموزشی برشت به ویژه نمایشنامه «تدبیر» اوست.

این مترجم با بیان این که در چند سال گذشته و در نمایش های اخیر همکاری ام فقط با جوان‌ها بوده، اظهار داشت: به همین دلیل هر بار طی فراخوانی بازیگران جدیدی را از میان جوانان انتخاب می کنم که الزاما همان بازیگران کارهای قبلی ام نیستند تا از این طریق بتوانم تجربیاتی که در دانشگاه و آموزشگاه ها امکان انتقال آن نیست با جوانان در میان بگذارم و کمکی باشم هر چند ناچیز تا راهشان را در صحنه های حرفه ای باز کند. از سوی دیگر آثار پرتحرکی مثل «هملت ماشین»، «هراکلس» و یا «مائوزر» بیشتر نیازمند نیرو و انرژی جوانان است و همچنین نگاه نو و معاصر آنان.

وی از حضور دختر مولر هم زمان با افتتاح نمایش گفت و اضافه کرد: این موضوع را با او در میان گذاشته ایم، اما هنوز جواب نگرفته ایم
کد خبر: 77675
Share/Save/Bookmark