غفلت از فرهنگ در روزگار ما جبران ناپذیر است
گزارش هنرنیوز از نشست رسانه‌ای روز هنر انقلاب اسلامی؛
غفلت از فرهنگ در روزگار ما جبران ناپذیر است
نشست رسانه‌ای محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی صبح امروز در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۸

در آغاز این نشست مومنی شریف با اشاره به ایام فاطمیه گفت: سالی که با یاد و نام مبارک حضرت فاطمه (س) شروع شود قطعا سال پر برکتی خواهد بود و امسال نیز از این ویژگی برخوردار است. 

وی به نام گذاری امسال توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: امسال سال فرهنگ است و قرار است تا توجه ویژه ای به فرهنگ شود و عرض و طول این شعار تبیین شود ومن امیدوارم با برخوردهای سطحی و هیجانی این شعار مورد غفلت واقع نشود زیرا ما در روزگاری زیست می کنیم که فرهنگمان به شدت مورد تهاجم است. 

وی به نقش محوری انقلاب اسلامی در نجات از بحران ها اشاره کرد و اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران محصول فرهنگ ملی و دینی ماست که در همه بحران‌های ایران از جمله دفاع مقدس، فرهنگ ما کشور را نجات داده است، اهمیت این مسئله تا بدانجاست که همه بحران‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی در کشورمان حل نخواهد شد مگر به واسطه فرهنگ ولی متاسفانه فرهنگ در کشور ما همواره مورد غفلت واقع شده است که جای تاسف دارد. 

وی اظهار داشت:خوشبختانه زمینه كارهای بزرگتر و مأمو ریت های مهم در حوزه هنری فراهم شده و من به بعضی از عواملی كه موجب شد تا به چنین اعتماد به نفس و یقینی برسیم را بر می شمارم: اول اینكه حوزه هنری به خاطر سابقه گذشته و امروز موفقش، در نگاه مسئولان بزرگ نظام و مردم دارای شخصیت معتبری است. مخاطبان به محصولات آن اعتماد دارند و این به خودی خود موجب اعتماد به نفس و شجاعت كارهای بزرگتر است. 

این مسئول فرهنگی در ادامه گفت: حوزه هنری تنها اثر تولید نمی كند بلكه در حوزه كاری خود نظر هم تولید می كند، لذا حوزه مرجع علاقمندان و اندیشمندان و دغدغه داران این حوزه است. در دانشگاه های مختلف كشور بیش از چهارصد رساله با موضوع و هنر انقلاب اسلامی در چند سال اخیر نوشته شده كه مرجع و مأخذ عمده آنها حوزه هنری و آثار حوزه بوده است. در خارج از كشور نیز در دانشگاه تاجیكستان و نمل پاكستان سبك ادبیات و هنر انقلاب تدریس می شود كه باز هم با اعتنا به آثار حوزه هنری است. 

مومنی شریف با بیان اینكه حوزه هنری همواره در حال رویش و معرفی چهره های جدید است، خاطر نشان كرد: فقط مركز آموزش تخصصی هنر اسلامی در چهار سال اخیر، بیش از دو هزار نفر هنرجوی متعهد و با استعداد تربیت كرده كه امروز در سازمانها و نهادهای مختلف كشور در حال تولید و فعالیت هستند. 

وی اضافه كرد: شهید باغبانیان كه سال گذشته در سوریه به شهادت رسید، یكی از این هنرجویان است. ترتیبی اتخاذ شده كه مركز آموزش تخصصی هنر اسلامی امسال در تولیدات حرفه ای حوزه هنری، سهم و مشاركت داشته باشند. اینها و دیگر جوانانی كه مقام معظم رهبری به آنها امیدوارند، می توانند جهاد فرهنگی را تحقق ببخشند. لذا من اعلام می كنم حوزه هنری خانه همه جوانان و علاقمندان ادبیات و هنر انقلاب اسلامی است و رؤسای محترم حوزه هنری استانهای سراسر كشور موظف هستند امسال از این هنرمندان حمایت كنند. 

مومنی با اشاره به اینكه در ساختار حوزه هنری زیر ساختهای انجام كارهای بزرگ فراهم شده است، گفت: حوزه هنری از نظر امكانات كم ترین سهم را از بودجه عمومی و بیت المال دارد، اما از آن خوب استفاده كند و منابع و امكاناتش را به خوبی مدیریت می كند. اختصاص بیش از ۶۴ درصد بودجه و منابع حوزه به برنامه های سال ۹۲ اتفاق بزرگی در تاریخ حوزه هنری است. 

وی اظهار داشت: در سالی كه با بحران مالی موجه بودیم و همه سازمانها نتوانستند برنامه هایشان را به طور كامل اجرا كنند و بیش از هفتاد درصد منابع شان به حقوق و مزایا و نگهداری سازمان شان گذشت، حوزه هنری تنها ۳۵ درصد بودجه خود را خرج حقوق و مزایا و نگهداری سازمان كرد و ۶۴ درصد آن تبدیل به اجرای برنامه ها شد. این نشان می دهد، اولاً دارای ساختار منعطفی در این مركز شدیم و حوادث و تكانه های اقتصادی نمی تواند موجب استئصال و ركود و یا به هم ریختن ما شود بلكه ما بر آن مسلط می شویم.

وی با تاكید بر اینكه ما ادعا داریم كار در حوزه هنری با قیمت ارزان، با سرعت و كیفیت انجام می شود، افزود: حوزه هنری برنامه محور و داری برنامه راهبردی میان مدت با چشم انداز سال ۹۷ است لذا دچار هیجانات زودگذر نمی شویم بلكه به آینده توجه داریم . ما با این پشتوانه ها برنامه امسال را شروع می كنیم. 

مومنی شریف استراتژی عملیاتی حوزه هنری برای جریان سازی در مصرف محصولات فرهنگی را برشمرد و ادامه داد: توسعه مخاطبان شامل: تأسیس حوزه هنری كودك و نوجوان، تأسیس سازمان تلویزیونی سوره، تأسیس حوزه هنری الكترونیك، ایجاد دسترسی آسان شامل: زنجیره ای كردن سینماهای حوزه هنری، تأسیس بیست فروشگاه كتاب در استانها و یك فروشگاه بزرگ در میدان انقلاب، تدارك تأسیس شركت پخش محصولات فرهنگی و تمركز بر مضامین شامل: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، خانواده و سبك زندگی ایرانی اسلامی و كودك و نوجوان به عنوان استراتژی عملیاتی حوزه هنری برای جریان سازی در مصرف محصولات فرهنگی معرفی می شوند. 

وی در ادامه سخنان خود در نشست رسانه ای هنر انقلاب بیان داشت: به دلیل كارآمدی های فرهنگ، برنامه پیشرفت توسعه همه جانبه جمهوری اسلامی با محوریت فرهنگ تعریف شده است. این یعنی اگر ما خواسته باشیم در حوزه اقتصاد و دیگر حوزه ها از بحران بیرون بیاییم باید به فرهنگ متوسل شویم. 

وی اضافه كرد: در مدتی كوتاهی چنان تاخت و تازی به باورها و آرمانهای متأثر از فرهنگ انقلاب شد و كسی كه در خطبه های نماز جمعه همواره از عدالت اجتماعی سخن می گفت ناگهان در افكار و منشش چنان چرخشی به وجود آمد كه به سمت رفاه و اشرافی گری رفت و حتی واژه مستضعفان كه از فرهنگ قرآن وارد ادبیات انقلاب شده بود به قشر آسیب پذیر تبدیل شد. 

مومنی شریف یكی از مؤلفه های فرهنگ ساز چه در بعد ایجابی و چه سلبی، رفتار و سیره رهبران و مدیران جامعه دانست و گفت: از نظر ما اهالی فرهنگ و ادب، بخشی از مسئولان و مدیران از هجوم فرهنگی دشمن آسیب دیدند، لذا هنرمندان حوزه هنری انقلاب اسلامی، نخستین كسانی بودند كه آن زمان متوجه این موضوع شدند و به انتقاد و مقابله با آن پرداختند. 

وی ادامه داد: ادبیات و هنر اعتراض در درون نظام و با تكیه بر فرهنگ انقلاب در حوزه هنری شكل گرفت. آقایان قزوه با شعر مولا ویلا نداشت، سیدحسن حسینی و آقای سید مسعود شجاعی طباطبایی با كاریكاتورهایش و شهید آوینی با مقالات خود در مجله سوره، از این گروه بودند. 

مومنی با بیان اینكه متأسفانه فرهنگ در حوزه سیاست در هر انتخابات، آسیب جدی می بینند، افزود: نمونه بارز آن در انتخابات مجلس سوم بود كه در مقطعی موجب عقب نشینی های ما و پیشروی دشمن در جبهه های جنگ شد. این به این دلیل است كه سیاست از فرهنگ و از بنیاد های اندیشه ای بر نمی خیزد بلكه در سطح است و تمام هم و غم در انتخابات تعریف روشی برای غلبه بر حریف است ولو به قیمت قربانی شدن منافع ملی! 

وی با اشاره به اینكه همواره در حوزه اقتصاد از دو جهت فرهنگ آسیب دیده است، بیان داشت: یكی از این طرق واردات بی حساب و كتاب كالا كه معمولاً با خود فرهنگ بیگانه را می آورد ثانیا، پروژه ها و طرح هایی اقتصادی كه به الزامات فرهنگی آن توجهی نمی شود. 

این مسئول فرهنگی تصریح كرد: دانشگاهی در شهر كوچكی با فرهنگ و سنت های كهن در استان یزد تأسیس می شود كه وقتی انبوه دانشجویانی كه از سراسر كشور به آن شهر می آیند نه تنها فرهنگ و آداب و رسوم بلكه بافت جمعیتی آنجا را هم تحت تأثیر خودش قرار می دهد. همین طور ایجاد خیلی از كارخانه ها و شركت تولیدی. لذا برای مقابله با این پدیده، رهبری انقلاب دستور توجه داشتن به پیوست فرهنگی را ابلاغ كردند. 

مومنی شریف اضافه كرد: در حوزه امنیت هم گاهی بدفهمی از مسائل امنیتی و تفسیرهای نادقیق و من عندی در بعضی دوره ها موجب اقداماتی شده كه نتیجه اش به نفع انقلاب و فرهنگ انقلاب نبوده است. همه این مشكلات به خاطر نداشتن پایگاه فرهنگی و بی اطلاعی از آفاق فرهنگی است. 

وی با تاكید بر رجوع دوباره به آرمانهای حضرت امام و رهبری معظم و آموزه های بنیادی انقلاب اسلامی، گفت: خوشبختانه امروز فرصت مناسبی است تا با نقد گذشته مان، آینده مطلوب را ترسیم كنیم؛ راه هم مشخص است. 

رییس حوزه هنری در خاتمه خاطر نشان كرد: بر همین اساس نقشه فرهنگی كشور تنظیم و تدوین شده و در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است كه متأسفانه رئیس جمهور سابق در دستور اجرای آن تعلل كرد اما امیدورایم رئیس جمهور و رئیس محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی زودتر دستور اجرای آن را صادر كنند و وظایف و قلمرو هر بخش مشخص شود.

کد خبر: 70375
Share/Save/Bookmark