اختصاصي انتقاد يك منتقد افزايش از ديالوگ‌ها و صحنه‌هاي
خودكشي در سريال‌هاي تلويزيون
 
تاريخ : چهارشنبه ۳ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۰۲
مدير گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشكي تهران از افزايش ديالوگ ها و صحنه‌هاي خودكشي در سريال‌هاي تابستاني امسال تلويزيون انتقاد كرد.

به گزارش هنر نیوز ،شهرام خرازي‌ها در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا گفت:

پخش مكرر ديالوگ‌ها و تصاوير مربوط به خودكشي از رسانه ملي مغاير با سياست‌هاي كشور مبني بر پيشگيري از خودكشي و برنامه‌هاي مقابله با اين معضل در دفتر سلامت رواني، اجتماعي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است.

به گفته وي، در ماه مبارك رمضان آمار خودكشي در كشورهاي اسلامي رو به تنزل مي‌گذارد.

دبير اجرايي همايش خودكشي و رسانه اظهار داشت: متاسفانه امسال نمايش صحنه هاي خودكشي در مجموعه‌هاي تلويزيوني نسبت به سال‌هاي گذشته رو به افزايش گذاشته است.

وي سپس به خودكشي عادل با گاز در سريال زير هشت (سيروس مقدم)، خودكشي نمايشي و فريبكارانه بيتا در فاصله‌ها (حسين سهيلي زاده) و بلع قرص‌هاي آرام بخش به قصد خودكشي توسط زن باردار در جراحت (محمدمهدي عسگرپور) اشاره كرد و از صحنه‌اي كه انسي به قصد خودسوزي پيت نفت را روي بدن خود خالي مي‌كند به عنوان مخرب‌ترين سكانس سريال جراحت ياد كرد.

خرازي‌ها خاطر نشان كرد: نمايش و انتشار اين صحنه‌ها در رسانه‌اي با مخاطب ميليوني ممكن است به ترديد افرادي كه قصد خودكشي دارند ولي هنوز به آن اقدام نكرده اند، پايان دهد و رفتارهاي انتحاري را تقويت كند.

عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران تاكيد كرد: تلويزيون با پخش اين صحنه‌ها در سريال جراحت، خودكشي را به عنوان راهي براي كسب امتياز از اعضاء خانواده و اطرافيان و مرهم نهادن بر مصائب زندگي مي‌نماياند!؟ در ديالوگي از سريال در مسير زاينده رود (حسن فتحي) هم، به خودكشي به عنوان يك راه حل پيش روي فوتباليست ميليونر و مشهوري كه مرتكب قتل شده و در آستانه اعدام است، اشاره مي‌شود!

خرازي‌ها تصريح كرد: هر چند كه تلويزيون تمام كشورها بايد طبق توصيه‌هاي سازمان بهداشت جهاني از پخش صحنه‌هاي انتحاري و تاكيد بر خودكشي اجتناب ورزند اما در كمال تعجب در مجموعه جراحت پس از سكانس كبريت كشيدن انسي به قصد خود سوزي، در دو قسمت پياپي بعدي سريال اقدام انتحاري انسي در قالب ديالوگ يادآوري مي‌شود و از آن بدتر شاهديم كه دختر باردار چگونه با اقدام به خودكشي در شب عروسي‌اش موفق مي‌شود تا به وصال محبوب برسد!؟ نويسنده ماهنامه سينما - خانواده ضمن تاكيد بر تاثيرات رواني زيانبار جراحت گفت: ظاهرا خودكشي تم مورد علاقه محمدمهدي عسگرپور - كارگردان اين سريال - است. در سريال قبلي اين كارگردان - گل‌هاي گرمسيري - به معضل خودسوزي پرداخته شده بود. همچنين از عسگرپور فيلم هفت و پنج دقيقه - با موضوع محوري خودكشي سه زن به بن بست رسيده - در نوبت اكران است. اين طور كه به نظر مي‌رسد سعيد نعمت اله نيز به تم خودكشي علاقه مند است و در دو متن اخيرش - زير هشت و جراحت - روي اين تم حسابي مانور داده است! خرازي‌ها در پايان مطالعه كتابچه راهنماي انعكاس خبر خودكشي در رسانه ها را به تمامي هنرمنداني كه مايل به طرح معضل خودكشي با كمترين بدآموزي و مطابق با نگرش سلامت محور در محصولات رسانه‌اي خويش هستند، توصيه كرد.

كتابچه راهنماي انعكاس خبر خودكشي در رسانه‌ها دو سال پيش به همت دفتر سلامت رواني اجتماعي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تدوين و منتشر شده است.

مجموعه تلويزيوني جراحت به كارگرداني محمدمهدي عسگرپور، تهيه كنندگي محمدرضا شفيعي و نويسندگي سعيد نعمت الله هر شب در ماه مبارك رمضان ساعت ‪ ۲۰‬و ‪ ۳۰‬دقيقه از شبكه سه سيما به روي آنتن مي‌رود.

امين تارخ، ثريا قاسمي، علي عمراني، آتنه فقيه نصيري، محمد عمراني، مهوش صبركن، رامين راستاد، ليلا بلوكات، هستي مهدوي فر، ياسر جعفري، ميليشيا مهدي نژاد، كريم اكبري مباركه و گيتي قاسمي در اين سريال به ايفاي نقش پرداختند

کد خبر: 15745
Share/Save/Bookmark