واکنش اتحادیه ویدئو رسانه نسبت به تشکیل کارگروه VOD/دستاویز جدید برای حذف موسسات
با صدور بیانیه‌ای صورت گرفت
واکنش اتحادیه ویدئو رسانه نسبت به تشکیل کارگروه VOD/دستاویز جدید برای حذف موسسات
در پی اظهار نظر اخیر حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی پیرامون آخرین وضعیت VOD، اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه (سینمای خانگی) ایران با صدور بیانیه‌ای تشکیل کارگروه VOD را دستاویزی جدید برای حذف و تضعیف موسسات نمایش خانگی دانست.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۵
به گزارش هنرنیوز؛روابط عمومی اتحادیه شرکت‌های ویدئو رسانه ایران، بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات اخیر معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی صادر کرده و برای رسانه ها فرستاده است. آن‌ها معتقدند که «کارگروه VOD دستاویز جدید سازمان سینمایی برای تضعیف و حذف موسسات ویدئو رسانه» است. مشروح بیانیه آنان را در ادامه می‌خوانید:

مصاحبه روز یکشنبه ۲۴ آبان ماه معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در خصوص موضوع vod با یکی از خبرگزاری های رسمی کشور، متاسفانه بار دیگر بر سیاستهای معاونت مذکور در سازمان سینمایی مبنی بر تضعیف هر چه بیشتر و به حاشیه بردن موسسات ویدئو رسانه مهر تایید زد.

اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه (سینمای خانگی) ایران به عنوان تنها صنف قانونی موسسات حاضر در شبکه نمایش خانگی در دو سال گذشته بارها و بارها از طریق مکاتبات رسمی نشست های رودر رو با مدیران سازمان سینمایی بر حضور و نقش تاثیر گذار موسسات ویدئو رسانه و توجه سازمان سینمایی بر ادامه این نقش در حوزه VOD تاکید و اصرار کرده بود. اما معاون محترم ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با نادیده گرفتن این نقش همچنان بر طبل تضعیف هرچه بیشتر موسسات نمایش خانگی می کوبد و بر خلاف سخنان مدیر عامل محترم موسسه رسانه های تصویری در مراسم معارفه ایشان مبنی بر دیده شدن جایگاه مطابق با شان موسسات ویدئو رسانه، تلاش نزدیک به دو دهه فعالان بخش خصوصی را در حوزه نمایش خانگی نادیده انگاشته و شان و جایگاه دست اندرکاران شبکه نمایش خانگی را تا حد صرفا یک فروشنده تقلیل داده است.

اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه (سینمای خانگی) ایران در این زمینه نکات و ابهامات ذیل را جهت پاسخگویی مستدل و مستند مسئولان سازمان سینمایی و همچنین تنویر افکار عمومی متذکر می شود:

۱-وا اسفا! شورای توسعه نمایش خانگی بدون حضور نمایندگان صنف و اتحادیه و با حضور حداکثری مدیران سازمان، دیگر چه قرائت جدیدی از شورا است؟ نقش تشکل و صنف و موسسات ویدیورسانه به عنوان صاحبان اصلی این شبکه کجاست؟ دلیل حضور دوستان بیرون گود نمایش خانگی آیا با هدف برطرف ساختن مشکلات نمایش خانگی و صنف صورت گرفته یا اهداف دیگری مد نظر است که از آنها بی خبریم؟ اساسا جایگاه قانونی شورای توسعه نمایش خانگی در حوزه قوانین و مقررات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کجاست و چگونه است؟ آیا تشکیل این شورا به تصویب عالی ترین مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده و اعضای آن احکام خود را از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده اند؟ و اساسا تشکیل شورای یاد شده و آیین نامه مربوط به آن در مجموعه قوانین و مقررات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد یا خیر؟

۲- همانگونه که از نام شورای مذکور پیداست، ظاهرا قرار است مربوط به توسعه نمایش خانگی باشد. با احترام به همکاران پخش کننده سینما و تهیه کنندگان محترم، یادآور می شود زمانی که رایت یک فیلم سینمایی از سوی یک موسسه نمایش خانگی خریداری و بهای چند صد میلیونی و بعضا میلیاردی برای آن پرداخت می شود. موسسه نمایش خانگی صاحب فیلم مذکور در حوزه نمایش خانگی شناخته شده و بنابر این کلیه ضرر و زیان های مادی به ویژه در حوزه تکثیر غیر مجاز و قاچاق و امثالهم مستقیما متوجه موسسه ویدئو رسانه خواهد شد.دلایل حضور پرتعداد و فعال تهیه کنندگان عزیز و پخش کنندگان اکران سینما در شورای مذکور که علی القاعده می بایست مربوط به موضوعات تخصصی شبکه نمایش خانگی باشد چیست؟ آیا اساسا نمایندگانی ازاتحادیه ویدئو رسانه در شوراهای پروانه ساخت و نمایش فیلم های سینمایی و شورای صنفی اکران حضور دارند که در شورای توسعه نمایش خانگی اصرار بر حضور همکاران محترم تهیه کننده و پخش کننده اکران فیلم های سینمایی وجود دارد؟

۳- باعث امتنان خواهد بود چنانچه معاون محترم ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی توضیح دهند که دلیل تنزل دادن نقش موسسات ویدئو رسانه صرفا به عنوان یک فروشنده محصولات به اپراتورهای VOD البته آن هم به شکل موقت و با ایجاد امکان خرید رایت فیلم‌ها توسط اپراتورها که پیامدش حذف تدریجی موسسات ویدئو رسانه خواهد بود،چیست؟

۴- اتحادیه ویدئو رسانه در شورای مذکور که البته موجودیت قانونی و رسمی اش برای ما همچنان مبهم است چه جایگاهی دارد؟ آیا می بایست در شورایی که نام تخصصی توسعه نمایش خانگی را بر پیشانی خود دارد، تنها یک نفر از اتحادیه و دارای سهم و رای برابر با همکاران محترم تهیه کننده و البته پخش کنندگان اکران سینما باشد؟ ( و همین مساله البته دلیل عدم حضور اتحادیه در کلیه جلسات شورای توسعه نمایش خانگی که چهار نفر از هفت نفر اعضایش از مدیران سازمان سینمایی هستند و در واقع کفه شورای مذکور کاملا به سمت سازمان محترم سینمایی با چهار عضو سنگینی می کند بوده است) و اساسا با چنین ترکیبی از مدیران محترم دولتی دیگر چه نیازی به حضور حداقلی نمایندگان اتحادیه ویدئو رسانه و تهیه کنندگان و پخش کنندگان سینما بود؟

۵- دلیل تاکید معاون محترم نظارت و ارزشیابی بر نقش پر رنگ ایشان در مصوبات شورای مذکور و اعلام ابلاغ ماموریت به موسسه نمایش خانگی چیست؟ تا انجا که ما مطلع بودیم کلیه وظابف عملیاتی و اجرایی vod به موسسه رسانه های تصویری سپرده شده و چنانچه قرار است در این زمینه فعالیتی صورت گیرد بدون تردید در حیطه وظایف مدیر عامل محترم موسسه رسانه های تصویری خواهد بود. ورود و دخالت معاون محترم ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به این حوزه چه معنایی دارد؟

۶- معاون محترم نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ظاهرا از یاد برده اند که VOD نیز بخشی از حوزه شبکه نمایش خانگی است و سیاستهای فعلی سازمان سینمایی در این بخش به جایگزینی سیستم و بخش دیگر و حذف کامل موسسات نمایش خانگی در این چرخه منجر می شود که نخستین پیامد آن نیز حذف فوری حداقل ۲۰۰ هزار نفر از افرادی است که به شکل مستقیم یا غیر مستقیم در این شبکه مشغول به کار هستند. همانگونه که سیاست های نادرست سازمان سینمایی تاکنون باعث تاخیر در افتتاح و راه اندازی VOD شده و عنان کار را در دست دیگران قرار داده بطور حتم ادامه این سیاستها صرفا باعث از دست دادن کامل این صنعت از کف سازمان و صاحبان اصلی آن خواهد شد

اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه (سینمای خانگی) ایران به عنوان تنها صنف رسمی و قانونی شبکه نمایش خانگی وظیفه خود می داند برای صیانت از امنیت کاری و مالی اعضای خود و همچنین توجه به وضعیت معیشتی بیش از ۲۰۰ هزار نفر از هموطنانی که از طریق این شبکه گذران زندگی می کنند تا حصول به نتیجه مطلوب و تثبیت جایگاه عملیاتی و تاثیر گذار موسسات نمایش خانگی، پیگیری های مستمر و گسترده خود را از سایر مجاری نیز انجام داده و آرزو کند تا اینگونه سیاستهای نادرست و کارشناسی نشده معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی فورا و به طور کامل متوقف شود.
کد خبر: 84938
Share/Save/Bookmark