«دوزخ، برزخ، بهشت» ادامه «ستایش» نیست/ستایش و داستان آن در فصل سوم این سریال به سرانجام خود رسیده‌اند
سعید سلطانی:
«دوزخ، برزخ، بهشت» ادامه «ستایش» نیست/ستایش و داستان آن در فصل سوم این سریال به سرانجام خود رسیده‌اند
 
تاريخ : سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۴
سعید سلطانی کارگردان «دوزخ، برزخ، بهشت» از مراحل ضبط و تولید سریال ماه رمضانی شبکه سه سیما، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب صحبت کرد.

به گزارش هنرنیوز، در حالی که این روزها اکثر قریب به اتفاق اخبار رسانه‌ها در حوزه تلویزیون به خبرهایی از سریال‌های نوروزی معطوف شده، اما بخش دیگری از فیلمسازان و سریال سازان هم سخت مشغول کارند تا مجموعه‌های ویژه ماه مبارک رمضان را تدارک ببینند.

در این میان سعید سلطانی که کارگردانی سریال‌هایی همچون پس از باران، بوم و بانو، فراموشی، لبه تاریکی، رسم عاشقی، خانه‌ای در تاریکی را در کارنامه دارد، حالا این روزها مشغول ساخت سریالی برای ایام ماه مبارک رمضان شبکه سه است. این مجموعه تلویزیونی فعلاً «دوزخ، برزخ، بهشت» نام گرفته و شاید همچون شمار زیادی از آثار هنری در ادامه راه رسیدن به آنتن نامش تغییر کند.

«دوزخ، برزخ، بهشت» را سعید سلطانی کارگردانی می‌کند و تهیه کنندگی آن هم بر عهده آرمان زرین کوب است، ضمن اینکه نویسنده این کار هم سعید مطلبی است. از جمله آخرین فعالیت‌های این تیم می‌توان به سه گانه ستایش اشاره کرد که یکی از پر مخاطب‌ترین سریال‌های سال‌های اخیر تلویزیون بوده است.

این روزها تصویربرداری «دوزخ، برزخ، بهشت» در دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب در حال انجام است و خبرنگار آنا در حاشیه این اتفاق گفت‌وگویی با سعید سلطانی کارگردان کار ترتیب داده که مشروح آن در ادامه آمده است.

آنا: به عنوان نخستین پرسش چه شد که دانشگاه را به عنوان موضوع و دستمایه اصلی سریال جدید خودتان در نظر گرفتید؟ آیا در فیلم‌نامه از ابتدا این طور آمده بود و یا به تدریج به این نتیجه رسیدید و اساساً آیا ماجرا در خصوص زندگی دانشجویی است و یا این که صرفاً بخشی از داستان در محیط دانشگاه رخ داده است؟

سلطانی: در این سریال دانشگاه به عنوان یکی از مکان‌هایی که داستان در آن تعریف می‌شود و بخشی از روایت آدم‌های اصلی داستان در این محیط به تصویر کشیده شده دیده می‌شود و از ابتدا هم قرار بود خط اصلی روایت یکی از شخصیت‌های اصلی که مردی دلسوختهٔ تعلیم و تربیت است در چنین فضایی تعریف شود.

آنا: آیا این سریال در ادامهٔ سریال‌های پیشین شما به ویژه سریال ستایش می‌باشد و یا داستانی مستقل و مجزّا دارد؟

سلطانی: این سریال ادامهٔ سریال ستایش نیست. سریال ستایش و داستان آن در فصل سوم این سریال به سرانجام خود رسیده‌اند. این سریال داستان مستقل و روایت دیگری است. هر چند شاید بازیگرانی از سریال ستایش در آن بازی کنند، امّا به طور کلی فضای قصّه با آن چه در سریال ستایش دیده‌ایم بسیار تفاوت دارد.

آنا: در روند ساخت چنانچه در دانشگاه با مشکلاتی مواجه بودید لطفاً بیان فرمایید. آیا از نحوهٔ همکاری مسئولین و کارکنان دانشگاه با گروه خودتان رضایت داشتید؟

سلطانی: فرصت خوبی شد تا از همکاری برادرانه و دلسوزانهٔ مسئولین و کارکنان دانشگاه شخصاً تشکر کنم. در طول مدتی که مشغول کار سریال سازی بوده‌ام یکی از بهترین اوقات کاری خود را در محیط دانشگاه گذراندم، آنقدر که مرهون لطف و همکاری تک تک این عزیزان هستم در هیچ تعریف و تشکری نمی‌گنجد. مطمئناً بدون همکاری و همیاری این عزیزان نمی‌توانستیم این سریال را تا به این جای کار برسانیم.

آنا: لطفاً در خصوص کارکردن با جوانان و طیف دانشجویان که ظاهراً دستمایه و سوژهٔ سریال اخیر شماست و جذابیت و تنوع کار در محیط دانشگاه بیشتر برایمان بفرمایید.

سلطانی: هستهٔ اصلی آیندهٔ کشور در دست‌های این قشر آینده ساز است. بی تردید پرداختن به اهمیت این جایگاه و نیز پرداختن به مسائل و مشکلات این طیف حساس و جریان ساز از الزامات همهٔ دستگاه‌های فرهنگی و هنری است. دانشجویان قلب تپنده و سازندگان فردای کشور هستند.

آنا: با مرور آثار کارگردانی شده توسط جنابعالی به نظر می‌رسد ضمن حضور یک و یا چند شخصیت (کاراکتر) محوری از جمله حشمت فردوس در سریال ستایش و یا ارباب در سریال پس از باران با حضورِ سیال گونهٔ چنین پرسوناژهایی، این داستان و روایت است که از اصالت برخوردار بوده و پرسوناژها در چارچوب پیشبرد جریان کلّی فیلمنامه مؤثرند. آیا چنین درکی درست است؟

سلطانی: برای تعریف یک داستان به شکلی که مخاطب با آن پیوند خورده و اشتیاق به پیگیری سرنوشت آدم‌های آن داستان داشته باشد، بودن یک شخصیت محوری محکم و جذاب که اسباب توجه مخاطب باشد از الزامات اصلی داستان گویی است.

آنا: جهت شناسایی، جذب و اشاعهٔ فعالیت‌های دانشجویی در حوزه‌های مختلف هنری به ویژه سینما و تلویزیون و هدایت فعالیت‌های آماتور به سمت حرفه‌ای چه پیشنهاداتی دارید؟

سلطانی: فقط با تجربه کردن، مطالعه و کار مداوم است که می‌توان فرصت‌های تازه به دست آورد. خوشبختانه تعداد بالای جشنواره‌های فیلم و سایر رشته‌های هنری آنقدر قابل توجه هست که فرصت دیده شدن برای بیشتر عزیزان فراهم شود.

آنا: آیا مطلبی و یا هر حرف نگفته‌ای در خصوص مدت حضورتان در دانشگاه که بخواهید به سمع و نظر مسئولان و کارکنان و دانشجویان گرامی برسانید بفرمایید.

کارگردان: فقط می‌توانم از طرف خودم و همهٔ همکارانم در این سریال بازهم از همکاری و محبت‌های بی‌دریغ همهٔ عزیزان دانشگاهی از ریاست محترم دانشگاه گرفته تا تک تک عزیزانی که شب و روز در ساخت این سریال با ما همراه بوده‌اند دوباره تشکر کنم. پایدار و سلامت باشید.
کد خبر: 98528
Share/Save/Bookmark