آیا سیستم دوربین‌های مدار بسته موزه و محوطه شوش به سرقت رفته است؟
در شوش چه می‌گذرد؟
آیا سیستم دوربین‌های مدار بسته موزه و محوطه شوش به سرقت رفته است؟
در حالی که بیشتر مسئولان سعی در اظهار بی‌اطلاعی از صحت و سقم مفقود شدن دوربین‌های مدار بسته شوش داشتند، مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان اطمینان خاطر داد که حتا اگر این سیستم‌ها نیز دچار آسیب شوند، این محوطه در اهواز قابلیت مانیتورینگ دارد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۸
 به گزارش هنرنیوز، موزه و محوطه باستانی شوش یکی از مهمترین پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور هستند که خود را برای ثبت جهانی آماده می‌کنند. اما این محوطه و موزه در چه وضعیتی به لحاظ سیستم امنیتی به سر می‌برند؟ بنا بر اخباری که به دست خبرنگار هنرنیوز رسید در اوایل اسفند سال جاری سیستم دوربین‌های مدار بسته موزه و محوطه شوش که توسط شرکت آ. ف.ا در حال ساماندهی و رفع عیب بود، مفقود شده‌اند. بنابراین گزارش ۴ هارد (دستگاه ضبط تصاویر) دستگاه‌های DVR مفقود شده و سیم دوربین‌ها از چند نقطه بریده شده است. 

«سعید دیناروند»- رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شوش- در گفت و گو با خبرنگار هنرنیوز درباره صحت و سقم ماجرا ضمن تکذیب این موضوع گفت: چنین اتفاقی نیفتاده است. من از زبان شما می‌شنوم و چنین موضوعی صحت ندارد. 

همچنین یوسف شریفی - فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان- هم در این باره اظهار کرد: چنین مطلبی درست نیست. تمام وسایل سر جای خود قرار دارد. من نمی‌دانم چه کسی چنین اخباری را به اطلاع شما رسانده است اما من تا به حال در این مورد نه چیزی شنیده‌ام و نه دیده‌ام. همه چیز هم سرجای خود است. وقتی تمام مسائل امنیتی رعایت می‌شود چگونه چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟! شما هم می‌توانید بروید و از محوطه و موزه دیدن کنید. و از امنیت آن مطمئن شوید.»

اما رحمت الله رئوف - «مشاور ریاست سازمان و مدیرکل دفتر بررسی عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایات»- هم درباره سرقت این دوربین‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت:« در موزه شوش تغییر و تحولاتی در حال رخ دادن است که به مذاق برخی خوش نمی‌آید. اگر این اموال به سرقت رفته چرا اکنون به رسانه اطلاع‌رسانی شده است و چرا ابتدا به ما خبر نداده‌اند. ما از این موضوع اطلاعی نداریم و اگر اتفاق مهمی رخ داده باشد قطعاً اطلاع رسانی می‌شود. مضاف بر این که مسئولیت این امور با یگان حفاظت است و می‌توانید از آقای کربلایی – فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی- این موضوع را پیگیری کنید. اما از شیطنت برخی در اطلاع‌رسانی هم غفلت نکنید.»

خبرنگار هنرنیوز درباره صحت و سقم این ماجرا با محمد امینی- مسئول پایگاه یگان حفاظت شوش-، محمد رضا کارگر – مدیر اداره موزه‌ها و اموال منقول تاریخی- فرهنگی، سرهنگ محمد کربلایی حریری محمد کربلایی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور‌ تماس تلفنی گرفت که هیچ یک از این مسئولان در دسترس نبودند. 

همچنین فرهادعزیزی - مدیر امور پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کل کشور- هم ضمن اظهار بی‌اطلاعی از رخ دادن چنین اتفاقی قول پیگیری موضوع را داد اما در نهایت افشین حیدری – مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان – در این باره توضیحاتی را ارائه کرد. 

او اظهار کرد:« این دوربین‌ها در اختیار شرکت پشتیبانی‌کننده است و هیچ گونه آسیبی رخ نداده است. دوربین‌ها توسط یک شرکت معتبر پشتیبانی می‌شوند و نظارت کامل در مجموعه وجود دارد و مشکلی نیست. کما این که ما از سال گذشته مانیتورینگ محوطه و موزه شوش را در اهواز هم داریم و تمام اقدامات این محوطه در اهواز قابل مشاهده است. یادتان باشد حتا اگر هاردها مفقود هم شوند یک حافظه اصلی و مرکزی وجود دارد که به شدت تحت نظارت و حفاظت است و تصاویر را کامل ضبط می‌کند و موجود است. موضوع کاملاً پیگیری شده و هیچ مشکلی به لحاظ امنیت محوطه و موزه شوش وجود ندارد. جهت اطمینان خاطر نیز از همه رسانه‌ها دعوت می‌کنم از نزدیک بازدیدی داشته باشند.»
 
کد خبر: 79808
Share/Save/Bookmark
نظرات : ۱
تعدادی از پرسنل میراث فرهنگی : 
ای آقا این همه دروغ مسئولین میراث فرهنگی خوزستان چرا ؟همه مسئولین و حتی پرسنل هم در جریان سرقت هارد دوربین های انبارهای و موزه شوش میباشند تمام مکاتبات صورت گرفته موجود میباشد دیگه دروغ چرا ؟ تا کی تکذیب و روپوش گذاشتن بر کم کاریها مگر اینهم حق حقوق ضایع شده ی پرسنل است که با تهدید بتوانند سکوت کرد اموال و انبار اشیاء هویت هر ایرانی است حفظ آن الزامیست سکوت نکنید.
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۹:۲۶:۵۷