برای مجموعه فارابی به خاطر انتخاب «گذشته» متاسفم
هنرمندان در واکنش به انتخاب فیلم«گذشته» برای اسکار:
برای مجموعه فارابی به خاطر انتخاب «گذشته» متاسفم
یک هنرمند و کارشناس مسائل فرهنگی و سینمایی در مورد انتخاب فیلم«گذشته» برای معرفی به مراسم اسکار از سوی ایران گفت: متاسفم برای تیمی که چنین انتخابی را انجام داده است. من نمی دانم چرا این کارها را می کنند.آیا فیلم «گذشته» قصه و هویت ملی – ایرانی دارد که دوستان برای انتخاب آن ذوق زده شدند.
 
تاريخ : دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۷
محمد حسین نیرومند کارشناس مسائل فرهنگی و سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد انتخاب فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی برای معرفی به مراسم اسکار افزود: به نظر می رسد دوستانی که فیلم «گذشته» را برای اسکار انتخاب کردند تصورشان بیشتر این بوده که احتمالا این فیلم – به زعم آنان - امکان برنده شدنش بیشتر از فیلم های دیگر ایرانی بوده است؛ اما غافلند که این فیلم، نه قصه ای ایرانی و نه هویت ملی - ایرانی دارد. سوال این است که این فیلم، چه آورده ای می تواند برای فرهنگ کشور ما داشته باشد؟
وی اضافه کرد: معتقدم انتخاب این فیلم، کار خطایی بوده است. انشاءالله که تصمیم شان را تغییر دهند. من واقعا متاسفم برای مجموعه فارابی که این انتخاب را پذیرفتند. ما دیگر نباید سر یکسری مواضع، خیلی انعطاف نشان دهیم. معنا ندارد فیلمی که هیچ ارتباطی با جامعه ایرانی، هیچ ارتباطی با انقلاب، موازین دینی و اسلامی ندارد به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شود. متاسفانه انتخاب این فیلم، انتخاب غلطی بوده است.
نیرومند با بیان اینکه نمی دانم چرا این کارها را می کنند و فقط باید تاسف خورد در مورد فیلم سینمایی «دربند» که کاندیدای دیگر سینمای ایران برای معرفی به اسکار بود ادامه داد: من فیلم «دربند» را فیلم شریف و خوبی می دانم. این فیلمی است که کارگردانش تلاش کرده درحد توانش، یک کار شسته و رفته خوبی را ارائه دهد. از سوی دیگر،معتقدم ما باید به دیگر فیلمسازان ایرانی هم فرصتی بدهیم تا در این مراسم حضور یابند - اگرچه کیفیت فنی کارهای آقای فرهادی خوب است - اما ایشان ممکن است هرساله، فیلم داشته باشد.آیا باید هرساله فیلم های ایشان معرفی شود؟
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم تصریح کرد: بی شک باید بپذیریم که راه جهانی شدن همیشه از مسیر بومی بودن عبور می کند. اگر فیلم« جدایی نادر از سیمین» جهانی می شود به دلیل این است که یک فیلم بومی با هویت ایرانی است.درحالی که فیلم« گذشته» فاقد فرهنگ و باورهای ایرانی است.
نیرومند خاطرنشان کرد: گلایه من از دوستان فارابی این است که نتوانستند این رویداد مهم را به خوبی مدیریت کنند.
وی با بیان اینکه اسکار، یک مراسم کاملا سیاسی است و خروجی های آن موید این امر بوده است اظهار داشت: فیلم سینمایی برگزیده سال گذشته مراسم اسکار- فیلم آرگو- نشان می دهد که این رویداد سینمایی چه مسیری را پیگیری می کند. وقتی فیلمی به مراسم اسکار معرفی می شود باید هویت ملی آن کشور و همچنین فرهنگ و توانایی هنرمندانش در آن فیلم کاملا آشکار باشد نه اینکه فیلمی ارائه شود که هیچ کدام از این فاکتورها را نداشته باشد.

اسکار را خیلی بزرگنمایی نکنیم

مسعود اطیابی کارگردان سینمای ایران نیز درگفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد انتخاب فیلم «گذشته» گفت: خیلی موافق نیستم که رسانه های کشور به اسکار بیش از اندازه بپردازند. توجه به اسکار و جدی گرفتن آن نباید در دستور کار رسانه ها باشد. یک فیلمی انتخاب شده، انشاءالله اتفاقات خوبی هم برایش رخ بدهد. اما دیگر نباید بیشتر از این درباره اسکار صحبت کرد.
کارگردان فیلم سینمایی «خروس جنگی» افزود: معتقدم اسکار درحد یک خبر خوب است مثلا فلان فیلم انتخاب شد و فلان فیلم هم جایزه گرفت، تمام. بیشتر از این تحلیل و نقد کردن اسکار، فقط بزرگنمایی این رویداد سینمایی خواهد بود. مهم نیست که چه فیلمی از ایران انتخاب می شود.مهم نیست فیلمی که انتخاب می شود.انتخاب غلطی است یا درست. بلکه مهم این است که بدانیم اسکار مراسم مهمی نیست و بی جهت آن را بزرگ نکنیم.
اطیابی با بیان اینکه براین باورم که رویدادی مثل اسکار، ارزش صحبت کردن بیشتر از آن را ندارد تصریح کرد: اسکار هم مثل دیگر جشنواره های سینمایی دنیا، یک رویداد سینمایی است اما نه به اندازه ای که رسانه های ما همه چیز را رها کنند و فقط به آن بپردازند. 

حمید رضا مدقق:
فیلم«گذشته» را ندیدم اما از فیلم «دربند» بدم نیامد


حمید رضا مدقق منتقد سینمای ایران نیز در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد انتخاب فیلم «گذشته» یادآور شد: من فیلم «گذشته» را ندیدم برای همین هم نمی توانم به صراحت اعلام کنم که آیا انتخاب این فیلم برای اسکار کار درستی بوده یا خیر؟
وی گفت: اگر انتخاب فیلم «گذشته» برخلاف قوانین اسکار نباشد تصور نمی کنم انتخاب آن اشکالی داشته باشد.
این منتقد سینمای ایران با اشاره به فیلم «دربند» افزود: من فیلم «دربند» را دیدم و از آن بدم نیامد.اما چون فیلم آقای اصغر فرهادی را ندیدم بنابراین نمی توانم قضاوت عادلانه ای داشته باشم.
کد خبر: 64327
Share/Save/Bookmark