آیا شوش با عرصه ۱۲۰۰ هکتاری ثبت جهانی می‌شود؟
قول معاون میراث فرهنگی چه بود؟
آیا شوش با عرصه ۱۲۰۰ هکتاری ثبت جهانی می‌شود؟
در حالی که همچنان عرصه و حریم شوش در هاله‌ای از ابهام است معاون میراث فرهنگی به خبرنگاران گفت: شوش با عرصه مورد تأیید باستان شناسان ثبت خواهد شد.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۴
به گزارش هنرنیوز، در حالی که پیش از این مسئولان پایگاه شوش و میراث فرهنگی خوزستان خبر از ثبت جهانی شوش با عرصه ۴۰۰ هکتاری داده بودند، باستان‌شناسان اعلام کردند که این عرصه مربوط به دوران جنگ و شرایط اضطراری بوده و پس از آن در سال ۸۷ گروهی از باستان‌شناسان عرصه شوش را ۱۲۰۰ هکتار تعیین کردند که صادق محمدی – مدیر کل وقت میراث فرهنگی خوزستان- از ثبت و ابلاغ آن حذر کرد. 

پیگیری‌های رسانه‌ای از ابعاد مختلف نشان داد که باستان‌شناسان از این اقدام مسئولان شوش و خوزستان آن هم در دولت یازدهم دچار حیرت شده‌اند و چنین ثبتی را غیرممکن و حتا ناامید کننده می‌دانند. 

همین امر سبب شده تا در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رییس پژوهشگاه خبرنگاران انتقادات وارده از سوی باستان‌شناسان را به محمد حسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی- منتقل کنند که وی ضمن قول مساعد برای گذاشتن نشست رسانه‌ای برای پایان دادن به همه ابهامات، اعلام کرد: شوش با عرصه مورد تأیید باستان شناسان ثبت خواهد شد. 

او همچنین توضیح داد: که عرصه ملی به مراتب بیشتر از این مقدار است اما در ثبت جهانی به دلیل مهم بودن مدیریت محوطه، عرصه جهانی کمتر از عرصه ملی خواهد بود. 

حال اهالی رسانه بی صبرانه منتظرند تا طالبیان در نشست رسانه‌ای خود به صورت رسمی پرده از این هاله ابهام بردارد و نشان دهد که آیا منظور از عرصه مورد تأیید باستان شناسان، همان ۱۲۰۰ هکتار خواهد بود؟ 

پیش از این زمزمه‌هایی شنیده می‌شد که پژوهشکده باستان‌شناسی به عنوان متولی امر باستان‌شناسی و صادر کننده مجوز تعیین عرصه و حریم باید در این مورد اعلام نظر رسمی کند. هر چند پیش از این جلیل گلشن – رییس پیشین پژوهشگاه – مخالفت خود را با تعیین عرصه ۴۰۰ هکتاری اعلام کرده بود اما بعید نیست که پژوهشکده و عقلای قوم باستان‌شناسی نیز مخالفت خود را با عرصه ۴۰۰ هکتاری به اطلاع طالبیان رسانده باشند.
به هر روی طالبیان روزهای سختی را برای پرونده ثبت جهانی پر حاشیه شوش پیش رو دارد که در نخستین گام آن چشم‌انتظاری اعلام عرصه علمی و در خور شأن واقعی شوش یعنی ۱۲۰۰ هکتار تعیین شده از سوی باستان‌شناسان است.
کد خبر: 73507
Share/Save/Bookmark