پیشکسوت انیمیشن: بچه‌ها باید به هویت ایرانی خود ببالند
پیشکسوت انیمیشن: بچه‌ها باید به هویت ایرانی خود ببالند
پیشکسوت تصویرگری و انیمیشن ایران تاثیر فرهنگ بیگانگان بر ذهن کودکان را خطرناک دانست و از مسوولان فرهنگی خواست تا با بهره‌گیری از ادبیات غنی فارسی آن‌ها را با هویت ایرانی خود آشنا کنند.
 
تاريخ : شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۱
به گزارش هنرنیوز، مهین جواهریان نویسنده، تصویرگر و کارگردان فیلم‌های انیمیشن کودک و نوجوان در نشست تخصصی با تصویرگران کرمانیِ که در حاشیه برپایی نمایشگاه کتاب ناشران ایران در کرمان برگزار شد، با بیان این‌که تصویر‌گری برای کودک و نوجوان در ایران در سطح خوبی قرار دارد، گفت: بچه‌ها تصاویر واضح می‌خواهند و گاهی تصاویر باعث جذب کودک به کتاب و یک اثر هنری می‌شود.

جواهریان با اشاره به این‌که باید تلاش کنیم با استفاده از تصاویر، کودکان را کنجکاو کنیم، افزود: درگیر کردن کودکان با شخصیت‌هایِ اثر باعث جذب آن‌ها می‌شود.
وی شیوه‌ی برخورد با کودک را یک اصل تعیین‌کننده در شکل‌گیری رفتار او عنوان و خاطرنشان کرد: از آن‌جا که تاثیرپذیری کودکان بیشتر است، کار کردن و تولید اثر برای آن‌ها نیز راحت‌تر خواهد بود.

این نویسنده، نوجوانان را حساس‌ترین قشر جامعه دانست و یادآورشد: متاسفانه تاکنون در تولید آثاری که بتواند آن‌ها را قانع و جذب کند آن‌چنان که باید موفق نبوده‌ایم.
جواهریان تصریح کرد: آمادگی شکل‌گیری دانش‌پژوهی و هنرپذیری در نوجوانان وجود دارد، اما امروزه با ورود فن‌آوری به زندگی، ذهن بچه‌های ما از منابع بیگانه پر شده است و کودکان و نوجوانان هویت خود را به خوبی نمی‌شناسند.

کارگردان حوزه کودک و نوجوان، ادبیات فارسی را گنجینه‌ای غنی از مضمون و محتوا دانست و گفت: ادبیات فولکلور، شناسنامه‌ی هر ملت است چرا که فقیر و غنی نمی‌شناسد و متعلق به قشر خاصی نیست.

وی اذعان کرد: چندین سال است که توجه بیشتری به این حوزه صورت گرفته است اما خروجی‌ها در مقابل آثار پررنگ و لعاب خارجی نتوانسته چندان قوی ظاهر شود.
جواهریان با اشاره به این‌که کودکان و نوجوانان با ادبیات فولکلور بیگانه‌اند، خاطرنشان کرد: باید با تحقیق و پژوهش بفهمیم چرا فرزندان ما به آثار خارجی تمایل بیشتری دارند و کجا کم‌کاری صورت گرفته است.

وی افزود: فرهنگ‌های بیگانه با فرهنگ‌ ایرانی متفاوت است و با تاثیری که بر ذهن و فکر فرزندان‌مان می‌گذارد باعث تخریب فرهنگ ایرانی و اسلامی می‌شود.

این انیماتور و کارگردان با بیان این‌که، راه زندگی، درست‌کاری و اخلاقیات در ادبیات به ما نشان داده شده است، از مسوولان فرهنگی خواست: به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا برای تولید آثار هنری از متون کهن ادبیات فارسی بیش‌تر استفاده شود.

در همین حال، جشن امضای پویانمایی پرطرفدار «بارون میاد جرجر» با حضور مهین جواهریان کارگردان این اثر در غرفه فروش محصولات کانون در نمایشگاه کتاب کرمان برگزار شد.

نشست تخصصی تصویرگران کودک و نوجوان با مهین جواهریان با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و موسسه «ماهی‌ماه» عصر ۲۱ آبان در سالن همایش چهاردهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در کرمان برگزار شد.
کد خبر: 84857
Share/Save/Bookmark