استفاده از اشعه ایکس در بررسی سفالهای زرین‌فام شوش و نیشابور
فرشته رحیمی خبرداد:
استفاده از اشعه ایکس در بررسی سفالهای زرین‌فام شوش و نیشابور
پژوهش بررسی کاربرد رادیوگرافی اشعه ایکس در بررسی آثار تاریخی با همکاری پژوهشگران پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۱
به گزارش هنرنیوز،فرشته رحیمی کار‌شناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی امروز دوشنبه با اعلام این خبر خاطر نشان ساخت که این پژوهش درمرحله نخست به بررسی سفال‌های زرین فام پرداخت.
او تصریح کرد که رادیوگرافی اشعه ایکس یکی از روشهای دستگاهی غیر تخریبی در بررسی ساختار از نظر آسیب‌شناسی، تعیین روشهای ساخت و شکل‌دهی و بافت آثار سفالین، فلزی، نسخ خطی، نقاشی و سایر آثار است.
این کار‌شناس همچنین بر ضرورت انجام این آزمایشات بصورت کاربردی بر روی مجموعه‌ آثار مختلف تأکید کرد.
به گفته این پژوهشگر، در این طرح به بررسی شیوه ساخت و شکل دهی، تشخیص مواد افزودنی (شامل تمام مواد اضافه شده به خاک رس و تمپر) و بررسی امکان تشخیص لایه فلزی ایجاد شده بر روی لعاب زرین فام تعدادی از سفالهای زرین فام شوش و نیشابور با استفاده از آزمایشات رادیوگرافی اشعه ایکس پرداخته شد. 

رحیمی اظهار داشت: با توجه به شیوه ساخت سفالهای زرین‌فام و تشکیل لایه فلزی در سطح این لعاب‌ها و به علت داشتن دانسیته بالا و جذب مناسب پرتو ایکس فلزات، می‌توان از این روش در بررسی شیوه‌های تزئین سفالهای زرین فام استفاده کرد. 

این کار‌شناس حفاظت و مرمت آثار تاریخی خاطر نشان ساخت که پرتونگاری به عنوان یک روش غیر تخریبی، کم هزینه و سریع در بررسی آثار تاریخی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اطلاعات گستره‌ای را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد تا بتوانند در کنار روشهای دیگر به مطالعه و بررسی آثار تاریخی بپردازند. 

این پژوهش با همکاری فرح سادات مدنی و فرشته رحیمی پژوهشگران پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.
کد خبر: 80744
Share/Save/Bookmark