امیدواریم مسئولین شهری صدای ما را بشنوند
امیدواریم مسئولین شهری صدای ما را بشنوند
در تمام دنیا شهرداری‌ها کمک می‌کنند افراد دارای معلولیت راحت زندگی کنند اما این‌جا متاسفانه شهرداری‌ها محدودیت‌هایی برای افراد دارای معلولیت ایجاد می‌کنند.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۳۸
 یکی از وظایف ما، مطالبه حقوق افراد دارای معلولیت است و هر جا که مشاهده شود حقی از معلولان تضییع می‌شود، باید با راه‌های اصولی برای به دست آوردن آن حق تلاش کنیم. روز سه شنبه ۱۵ فروردین متوجه شدیم شهرداری تهران اعلام کرده معلولین و افراد دارای بیماری خاص که برای طرح ترافیک سالیانه ثبت نام می‌کنند، برای هر خودرو باید مبلغ یک میلیون تومان در کارت شهروندی خود شارژ کنند و یک‌صدهزار تومان هم کارمزد آن را پرداخت کنند تا بتوانند از طرح ترافیک استفاده کنند.

تصور افراد فعال در حوزه معلولان این است که با این کار، حقوق افراد دارای معلولیت ضایع خواهد شد. توجه داشته باشیم که سرویس حمل‌ونقل عمومی شهری پذیرای افراد دارای معلولیت نیست و حتی سرانه حقوق شهروندی آن‌ها هم مشخص نیست که چه اتفاقی برای‌اش می‌افتد و حتی همین مبلغ یک میلیون تومان هم اگر پرداخت شود، ممکن است به صورت علی‌الحساب باشد و مدتی بعد باز هم از معلولین درخواست شارژ مجدد شود تا بتوانند روزانه وارد طرح ترافیک شوند.

شورای اسلامی شهر تهران در ماده ۳ طرح سال ۹۷ تصویب کرده که معلولین جسمی-حرکتی، بیماران خاص، جانبازان و خبرنگاران، نیم درصد بهای سالیانه را پرداخت کنند، این عدد هرچند معقول به نظر می‌رسد، اما همین هم نباید دریافت شود چون اگر شهرداری به عدالت رفتار کند، همین نیم درصد را هم نباید از معلولین بگیرد. وقتی معلولین نمی‌توانند از سیستم حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند و با سختی وسیله‌ای تهیه کرده که بتوانند خود را جابه‌جا کنند، چرا باید این هزینه را پرداخت کنند؟ در تمام دنیا شهرداری‌ها کمک می‌کنند افراد دارای معلولیت راحت زندگی کنند اما این‌جا متاسفانه شهرداری‌ها محدودیت‌هایی برای افراد دارای معلولیت ایجاد می‌کنند.

امیدواریم مسئولین شهرداری متوجه حال معلولین باشند و حق را به معلولینی بدهند که هر از چند گاهی می‌خواهند در خیابان‌های شهر تردد کنند و آن‌ها را از پرداخت عوارض مربوطه معاف کنند. در این راستا همه دوستان و به خصوص مدیران انجمن‌های مرتبط با معلولین باید حساس باشند و کمک کنند. امیدواریم مسئولین شهری صدای ما را بشنوند و به این قضیه توجه کنند.

انجمن‌های فعال در حوزه معلولین در هر زمینه‌ای که متوجه شوند حقی از معلولین ضایعه می‌شود، کوتاه نخواهند آمد و با با تمام مدیران تا حدی که خط قرمزها رعایت شود تعامل خواهیم داشت. حقوق معلولین باید در خدماتی که به آن‌ها ارائه می‌دهند رعایت شود و حقوق شهروندی آنها دیده شود. ضمن تشکر از تمام کسانی که به وظایف انسانی خود عمل کرده و خدمات انسان‌دوستانه ارائه می دهند، به خصوص افرادی که در NGO های فعال حوزه معلولین تلاش می‌کنند، از آن‌ها تقاضا داریم مطالبات به حق افراد دارای معلولیت را دنبال کنند و نسبت به سرنوشت این افراد حساس باشند.

محمود کاری - مدیرعامل انجمن ندای معلولین ایران
کد خبر: 96233
Share/Save/Bookmark