ناگفته‌های طالبیان درباره‌ی بافت تاریخی شیراز
هیچ مسوولی وجود ندارد که بگوید تخریب کرده ام!
ناگفته‌های طالبیان درباره‌ی بافت تاریخی شیراز
در حالی مسوولان میراث فرهنگی از تخریب بافت تاریخی شیراز توسط نیروهای خودسر خبر می دهند که با وجود ارسال نامه به وزارت کشور و استانداری هنوز هیچ اقدام مقتضی در این زمینه انجام نشده و معاونت میراث فرهنگی تقاضای جلسه فوق العاده و اضطراری امروز را با شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح کرده است و هم اکنون این جلسه در حال برگزاری است.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۰
مریم اطیابی- به گزارش هنرنیوز، «متأسفانه انگشت دستگاه‌های دولتی از روی بی‌انصافی به سوی میراث فرهنگی می‌رود و معمولا این نهاد را فقط مقصر در تخریب بناهای تاریخی می‌دانند چون دستگاه میراث فرهنگی یک جنبه حاکمیتی و نظارتی برای حفاظت و احیای بافت‌ها و بناهای تاریخی دارد. در حالی که ذی مدخلان در این مجموعه دستگاه‌های زیادی را شامل می‌شوند. میراث فرهنگی وظیفه حاکمیتی و نظارتی دارد تا ارزش‌های فرهنگی محیط بافت تاریخی حفظ شود. برای اینکه یک بافت تاریخی با ارزش‌های آن حفظ شود دستگاه‌های مختلف باید کمک کنند. این اقدامی است نیازمند عزم مردم، دولت و همه نهادهای دخیل در بافت تاریخی است. اگر این اتفاق رخ ندهد قطعا بافت نمی‌تواند حفظ شود.»

اینها سخنان محمد حسن طالبیان- معاون میراث فرهنگی کل کشور- است که هفته گذشته در پی تخریب بافت تاریخی راهی شیراز شده است. ناگفته‌های طالبیان و اقدامات اجرایی مسوولان میراث فرهنگی سبب شد که با او به گفت و گو بنشینیم . متن زیر حاصل این گفت و گو است.

هنرنیوز: طبق برنامه چهارم توسعه باید محدوده بافت‌های تاریخی تعیین می شد. در سال‌های ۸۸ تا ۸۹ این مصوبه به وزارت کشور و سپس به استانداری ابلاغ شد. به عبارتی در دوره‌ای که اقای علیرضا قلی‌نژاد مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز بود، طرح تعیین بافت‌ها انجام و براساس آن محدوده ۳۶۰ هکتار بافت شیراز هم تعیین شد. بنابراین چه اثر ثبتی باشد یا نباشد این محدوده تعیین شده و مصوبه دارد و تخریب ات غیر قانونی است ؟

بله. مشخصا اینکه چه اثری ثبت است و باید مصوبه بگیرد و تشخیص اینکه کدام بناها ارزش تاریخی-فرهنگی داشته و کدام بنا باید ثبت شود، مسئله حائز اهمیتی بود. بنابراین از ۷۰۰ شهر، محدوده‌ی بافت تاریخی ۱۶۸ شهر تعیین و به وزارت کشور ابلاغ شده است. برای اینکه این بافت‌ها در طرح‌های جامع و تفصیلی مطرح و قدری در حالت فنی‌تر حفظ شود، نخست پرونده‌ی آثار و بناها به شورای عالی شهرسازی فرستاده می‌شود تا به کمیته‌های فنی ارسال شود. این قضیه برای تعیین محدوده در دست بررسی است. حتما سند تاریخی و عکس‌های هوایی نیز در این زمینه وجود دارد و آن‌ها هم در دست بررسی هستند تا یک جا به شورای عالی و شهرسازی ارسال شود که تشخیص آن‌ها با دستگاه‌های نظارتی میراث فرهنگی است.



هنرنیوز: حال تا این اقدامات در یک پروسه برای باقی شهرها شکل بگیرد، بالاخره یکسری تخریب‌ها انجام می شود اما در مورد شهرهایی مانند شیراز که تعیین محدوده شده است این تخریب‌ها طبق قانون یا با مجوز سازمان میراث فرهنگی بوده است یا بدون مجوز که قطعاً شما خواهید گفت بدون مجوز ما انجام شده است. در این حالت میراث فرهنگی به دستگاه قضایی شکایت می‌کند. شکایت این دستگاه درباره تخریب این نوع بافت‌ها تا کنون به کجا رسیده است؟ آیا تعلل از میراث فرهنگی بوده یا بخش قضا. تعامل معاونت میراث با بخش حقوقی سازمان در این زمینه چگونه است؟


این نوع اتفاقات یک پروژه نیست، یک جریان است. باید بدانند حفاظت از میراث فرهنگی و بافت‌های فرهنگی یک پروسه است. اگر تفاوت در این زمینه درک شود که این یک پروسه فرهنگی است و همه دستگاه‌ها در آن حضور دارند و فقط یک دستگاه دخالت نمی‌کند، مشکل حل می‌شود.
در بافت‌های تاریخی متأسفانه اکنون مهمترین بهانه برای تخریب بافت‌ها بحث امنیت است. می‌گویند یک بافت آلوده به حضور معتادان و دزدهاشده است. مگر بحث امنیت و بحث‌های اجتماعی مسوول‌اش میراث فرهنگی است؟ اگر شما بافت‌های تاریخی را حذف کنید آیا معضلات اجتماعی جای دیگری رشد نمی‌کند؟ قطعا دوباره جای دیگری می‌رود که باید باز روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. باید کاری کرد فرایندی ایجاد کرد تا معضلات اجتماعی کم شود. امنیت زیاد شود، یک تعریف در این زمینه وجود دارد.

هنرنیوز: هنوز پرسش من پاسخ داده نشد؟ در شیراز با وجود تعیین محدوده ‌ی بافت تاریخی چه می‌گذرد؟

اتفاقی که در شیراز رخ داد آن بود که یک بار طرحی برای بین‌الحرمین آغاز کردند یعنی یک زمین مانند جاده‌ای در فرودگاه ایجاد کردند. برای این پروژه هیچ طرح و برنامه‌ای نداشتند. فقط فکر کردند که باید مجموعه شاهچراغ به آستان وصل شود. به سرعت بناها و خانه‌های تاریخی را حذف و تخریب کردند. پس از کلی مسابقه و طراحی هر چه جای خانه‌های تاریخی ایجاد شد، فقط نارضایتی به دنبال داشته است چون مسلما نمی‌توان با این روش‌های جدید چیزی را جایگزین یک بنای تاریخی کرد. مگر بسیار ماهرانه با یک روش استادانه آن را انجام داد، آن هم در هیچ جای دنیا ناگهان یک زمین را خالی نمی‌کنند تا پس از آن بخواهند طرحی را برای آن زمین تهیه کنند.

هنرنیوز: پس پیش از این شیراز یک تجربه تلخ داشت. چرا با وجود عدم موفقیت این طرح شاهد انجام تخریب‌های بعدی هستیم؟

داستان این است که در دولت گذشته شورای عالی معماری و شهرسازی کلیات یک طرح ۵۷ هکتاری را تصویب کرد، اما اعلام کرده است برای اجرایی کردن طرح، جزئیات آن هم باید تصویب شود. اما تا اکنون کسی هیچ طرحی در جزئیات نیاورده است چون طبق قانون باید در شورای فنی سازمان مصوب شود و پس از آن به شورای عالی برود. کارشناسان روی آن بحث کنند و پس از آن اجرایی شود.
بنابراین طرح ۵۷ هکتاری در جزئیات که باید با برنامه‌های مشخص اعلام شود، هنوز اعمال نشده بلکه محدوده‌ای ۵۷ هکتاری به صورت کلی در دولت گذشته مصوب شد.
البته من معتقدم نباید طرح را تا زمانی که جزئیات هم به طور کامل مشخص شود، مصوب می‌کردند. باید طرح روشن می‌شد. با این وجود چنین اقدامی را انجام دادند. بنابراین قرار شد زمانی که طرح به شورای عالی معماری و شهرسازی رفت. جزئیات آن هم ارسال شود تا توسط مشاورین بررسی شود. اما در این فاصله تخریب در خانه پورنواب در بافت تاریخی رخ داد و از شورای عالی درخواست بحث درباره آن را داشتیم. مشاور بحث را شروع کرد و سپس تصمیم شورای عالی معماری شهرسازی این شد تا کمیته‌های فنی با دستگاه‌های مختلف تشکیل شود.



هنرنیوز : چه کسانی مسوول تخریب بافت تاریخی شیراز هستند؟

کسانی که بافت تاریخی شیراز را تهدید می‌کنند، نمی‌شناسیم؟! هیچ مسوولی وجود ندارد که بگوید من تخریب کرده‌ام! در حالی که این افراد باید بگویند از طرف کجا هستند. دلیلی ندارد که در روز روشن بگویند باید چنین طرحی را اجرایی کرد اما مسوولی نداشته باشند! در چنین مواقعی معمولا کلیات طرح را روی پرده‌ای در همان محوطه نمایش می‌دهند مانند میدان عقیق اصفهان که جزئیاتش موافقان و مخالفان زیادی داشت اما با این وجود بنر جزئیات طرح را در وسط میدان زدند و اعلام کردند که چنین اتفاقی در حال رخ دادن است و جایگزین آن این اقدام است. بنابراین زمانی که یک کار روشن باشد، نشان می‌دهد که یک طرح مصوب هم دارد. در نهایت مشخص است که چه کسی آن را انجام می‌دهد.

هنرنیوز: در این صورت برای شیراز چه می‌کنید؟

تا زمانی که متولی امر مشخص نباشد که اقدام از طرف کجاست، نمی‌توان هیچ کنترلی روی طرح داشت و از همه مهمتر اینکه چه کسی تشخیص می‌دهد این خانه ارزش تاریخی دارد یا خیر، قطعا مسوولیتش بر عهده میراث فرهنگی است. قانون این وظیفه را به سازمان میراث فرهنگی محول کرده است که با توجه به این طرح آن نهاد ارائه دهنده می‌تواند جایگزین‌هایی روی پروژه خود داشته باشد. پس از این اتفاقات چهار دستگاه‌ استانداری، وزارت راه و شهرسازی، تولیت شاهچراغ و سازمان میراث فرهنگی با یکدیگر به توافق رسیدیم که فکر می‌کنم از این حیث اهمیت داشت که پس از مصوبه دولت گذشته به مرور سراغ انضباط اقدامات برویم و هر کاری که می‌خواهند انجام دهند، نخست مجری آن دستگاه‌های دولتی وزارت راه باشند یعنی «سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی» که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است چون برخی از بودجه‌های آن دولتی است. این طرح‌ها و برنامه‌ها باید به شورای فنی برود. این نوع طرح‌ها باید در کمیته‌های فنی که کارشناسان خبره هم وجود دارند، مطرح شوند. همه افراد صاحب نظر حضور دارند. هیچ جا کسی با این که بگویند توسعه کیفی انجام شود، مخالف آن نیست. اما این یک طرح کوچک نیست بلکه یک طرح مهم است.

هنرنیوز: پس از این توافقات در نهایت مسوول تخریب‌های کنونی کیست؟


از هر کسی که می‌پرسیم تخریب‌ها توسط چه کسی انجام می‌شود، می‌گویند ما مسوول تخریب نیستیم! از سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات یا شهرداری می‌پرسیم که عامل تخریب‌ها در شیراز چه کسی است، آن‌ها می‌گویند ما نیستیم..خوب ما در این زمینه باید چه کاری انجام دهیم؟! کسانی هم که در حال تخریب هستند هم می‌گویند ما خودمان این کار را انجام می‌دهیم؟! صاحب لودر، پیمانکار و کارگران می‌گویند خودمان مسبب کار هستیم؟!در چنین حالتی بلافاصله سازمان میراث فرهنگی ابزارش این است که شکایت خود را نخست به دادگاه و سپس به بالاترین مرجع استان یعنی رئیس شورای تأمین استان (استاندار) ببرد. بنابراین همزمان این دو کار از سوی مدیرکل فارس و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد و در نامه‌هایی جداگانه به وزیر کشور این اتفاقات مطرح شد. همچنین حکم قضایی گرفته شد که به موجب آن نیروی انتظامی باید جلوی کار پیمانکار و صاحبان لودر را می‌گرفت تا آن‌ها اعلام کنند اقداماتشان براساس چه برنامه‌ای است. اما نیروی انتظامی به این حکم عمل نمی‌کند؟!

هنرنیوز: چرا نیروی انتظامی از حکم قضایی تمکین نمی‌کند؟!


سوال ما از نیروی انتظامی همین بود که چرا در این زمینه اقدامی انجام نداده است؟ به استاندار فارس نیز نامه نوشتیم و پس از بیان جزئیات از آن پرسیدیم که چرا نیروی انتظامی در این زمینه وارد عمل نشد؟ اکنون وظیفه رئیس شورای تأمین امنیت استان است که این موارد را فراهم کند. شیراز درحال حاضر در چنین وضعیتی قرار دارد آن هم با توجه به اینکه از مسوولان استان، استاندار و دستگاه‌های قضایی استمداد طلبیده‌ایم که بافت تاریخی شیراز باید به همان توافقی که با چهار دستگاه داشتیم، بازگردد. تاکنون در این زمینه هیچ کاری عملی نشده است. به آن ها اعلام کردیم که اگر به استمدادمان جواب ندهند ما مجبور می‌شویم به مراجعی در سطح ملی رجوع کنیم.



هنرنیوز: اعلام کردید که با وقوع این اتفاقات به استاندار نامه نوشتید؟ چرا استاندار از مقام اجرایی بالاتر خود یعنی معاون رئیس جمهور، مسعود سلطانی‌فر فرمانبرداری نکرد و حتی به نامه‌های او جواب نداد؟

۱۹ خردادماه یعنی در همان روزهای نخست آغاز تخریب، آقای سلطانی‌فر در نامه‌ای به وزیر کشور نسبت به وضعیت در حال وقوع در بافت تاریخی شیراز شکایت کرد و از آن‌ها خواست این قضیه را پیگیری کنند.

اولین تخریب یک خانه بود در ۱۷ خرداد، دو شب بعد سه خانه تخریب شد که هیچ کدام از خانه ها ثبت نبودند اما واجد ارزش‌های تاریخی بودند.

مصیب امیری- مدیر کل میراث فرهنگی شیراز : همان موقع که به خبر رسید یعنی غروب همان روز ۱۷ خرداد، اول صبح روز بعدش ما نامه‌ای نوشتیم به دادستانی، دادستانی هم به پاسگاه نامه نوشت که باید بررسی شود چه کسی تخریب کرده است و گزارش‌ها آماده شود که از چه کسی دستور گرفته اند و با مجوز چه کسی تخریب انجام شده است.
‌برای جلوگیری از دیگر تخریب‌ها به پاسگاه هم نامه نوشتیم، سرهنگ صفری – رییس یگان حفاظت هم آن‌جا بود.در دور بعدی تخریب هم نیروی انتظامی خبردار شد، به مقامات استان نامه نوشتیم، دو نامه هم به استاندار نوشتیم. یکی پس از تخریب نخست در ۱۷ خرداد و یکی هشدار نسبت به تخریب‌های بعدی.

هنرنیوز: اقای طالبیان شما در شیراز حضور پیدا کردید. حتی هنگام حضور شما هم تخریب‌ها ادامه داشت. در آن زمان چه اقدامات و رایزنی‌هایی انجام دادید؟

زمانی که به شیراز رسیدیم با استاندار و همه‌ی مسئولان و دست اندرکاران صحبت کردم، حتی آقای ایزدی معاون وزیر راه را که برای کار دیگری به شیراز آمده بود، پس از تاریک شدن هوا به داخل بافت تاریخی شیراز بردیم. وقتی هم به تهران برگشتم در نامه‌ای به آقای پیروز حناچی معاون وزیر و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران توضیح دادم که علی رغم مصوبات وتوافقات چند جانبه مبتنی بر ارائه برنامه و طرح دقیق در بافت تاریخی ۵۷ هکتاری اطراف حرم شاه چراغ و تصمیم انجام اقدامات اجرایی توسط سازمان ساختمان‌های دولتی برای هماهنگی قانونی و یک پارچگی مدیریت اقدامات متاسفانه تخریب بافت توسط عوامل خودسر ادامه دارد به گونه‌ای که سه خانه مسکونی دارای ارزش تاریخی و یک نانوایی با لودر ظرف پنج روز گذشته تخریب شدند این در حالی است که تشخیص این مداخله و نحوه انجام آن از طرف هیچ یک از دستگاه‌های دولتی و متولیان قانونی بافت صورت نگرفته و مورد تایید نیست. بنابراین با توجه به وضعیت رو به تزاید این ناهماهنگی و برای جلوگیری هرچه سریعتر تخریب بافت ارزشمند تاریخی فرهنگی شیراز تقاضای جلسه فوق العاده و اضطراری شورای عالی شهرسازی و معماری را دارم که البته قرار است این جلسه صبح امروز برگزار شود.

هنرنیوز: نخست در نامه به استانداری، سپس نامه به قید فوریت برای شورای عالی معماری و شهرسازی و پس از آن نامه‌ای به وزیر کشور خواستار توقف تخریب‌ها شدید اما علی رغم داشتن حکم قضایی این تخریب‌ها ادامه دارد. در حال حاضر می‌توان نامه‌ای به مسئولان در مقاطع بالاتر سیاسی کشور نوشت تا از ادامه اقدامات جلوگیری شود؟

ما نامه‌نگاری های لازم را برای جلوگیری از اقدامات عوامل خودسری که این کار را انجام می‌دهند، نوشتیم اما اجرایی نشد. وقتی از عوامل سیاسی ‌،اجرایی و قضایی استان ناامید شدیم، استنباط کردم باید در سطح ملی وارد عمل شویم. پس به وزیر کشور نامه می‌نوشتیم و پس از اینکه سه خانه تخریب شد نامه‌ای هم به دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی نوشتیم.
امروز ظهر نتیجه همه این موارد مشخص می‌شود چون باید بر اساس آنچه در شورای عالی معماری و شهرسازی نتیجه گیری می‌شود عمل کرد. اعمال عوامل خودسر درشیراز را قبول نمی‌کنیم ،نمی‌توانیم وجودشان را قبول کنیم سوال ما نیز این است که چرا حرف معاون رئیس جمهور توسط استانداری عملی نمی‌شود. نخستین خانه تخریب شده، خانه صادقی بود پس از آن سه خانه تاریخی دیگر تخریب شدند که تاریخ و قدمت آنها در استانداری شیراز موجود است.

هنرنیوز: از استانداری دقیقاً چه مواردی خواسته شد؟


در نامه ای که به استانداری نوشتیم اعلام شد؛ پیرو نامه شماره ... با عنایت به توافق انجام شده بین وزارت راه ،‌ سازمان میراث فرهنگی وتولیت شاه چراغ مبنی بر برنامه‌ریزی‌، طراحی و انجام عملیات اجرایی در محدوده اطراف حرم احمد بن موسی ‌، متاسفانه شب گذشته یک خانه ارزشمند تاریخی موسوم به خانه صادقی واقع در ضلع شرقی حرم شاه چراغ تخریب شد ضمن اینکه بنا بر اطلاعات واصله خانه‌های دیگری نیزممکن است دچار چنین سرنوشتی شوند. خواهشمند است دستور فرمایید در اسرع وقت اقدام مدیریت برای توقف تخریب وممانعت از اقدامات خودسرانه صادر و لزوم پایبندی به توافقات طرفین مطرح شود.

در تاریخ ۱۹ خرداد نیز در نامه‌ای به استاندار شیراز اعلام کردیم پیرو مکاتبات معاونت میراث فرهنگی علی رغم اطلاع رسانی و هشدار نسبت به تخریب گسترده بافت تاریخی شیراز ، علاوه بر خانه صادقی در ۱۷ خرداد تخریب شده است. شب گذشته نیز سه خانه ارزشمند تخریب شد. با توجه به مسئولیت جناب عالی به عنوان عالی ترین مقام اجرایی به ویژه ریاست تامین استان خواهشمند است دستور فرمایید تا در اسرع وقت نسبت به تعیین هویت تخریب کنندگان مرجع صدور مجوز این تخریب‌ها مشخص و ترتیبی اتخاذ شود. تا از ادامه تخریب‌های غیرعلمی و غیر منطقی کنونی که بازتاب منفی در میان عموم شهروندان و فرهیختگان جامعه دارد جلوگیری به عمل آید.

در ادامه این سازمان مطابق بند یازده قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی مصوب 2/1/ 74تعقیب قضایی تخریب کنندگان را پیگیری می‌کند .

هر دونامه به استانداری فرستاده شد. حرف من این است که من نباید بگویم پیمانکار این پروژه چه کسی است استان باید اینها را بداند ،استانداری هیچ جوابی به این نامه ها نداد. پیگیری انجام شد، حتی حضوری رفتیم. اما در جواب ما گفتند که ما دستورات لازم را داده‌ایم و اقدامات قانونی انجام شده است اما تاکنون به نتیجه نرسیده‌ایم. هرچند بناهای تخریب شده ثبت آثار ملی نبوده‌اند اما ارزشمند بوده‌اند.

هنرنیوز: اما محدوده شاهچراغ در سالهای ۸۰ تا ۸۱ تعیین حریم هم شده است یعنی لزوم پایبندی به قانون از چند سو در این مورد مستحکم شده است؟

بله دقیقاً. چند قانون در این زمینه داریم یکی قانون محدوده بافتتاریخی و دیگری قانون حرائم است که یکی از نمونه‌های آن مسجد جامع عتیق ، خانه منطقی نژاد، بقعه بی بی دختران است تعیین حریم این مناطق ابلاغ شده است و حتی در رابطه با خانه‌های ثبتی نیزدر این محدوده حریم وجود دارد.
همه اینها براساس آن است که اگر هر دخالتی بخواهند در این زمینه‌ها انجام دهند باید با استعلام از سازمان میراث فرهنگی باشد به همین دلیل ما حکم قضایی گرفته‌ایم.

هنرنیوز: اکنون دو مساله مطرح شده است نخست ثبت بافت تاریخی است و سپس بحث حرائم است که در آن‌ها مشخص شده است. آقای سلطانی‌فر می‌گوید این خانه های تخریب شده ثبتی نبوده‌اند،‌ با این وجود آن‌ها در حرایم ابلاغی بوده‌اند.پس باز هم خلاف قانون عمل شده است و اصلاً نیازی به ثبت ملی بودن تک تک خانه‌ها نیست؟

درست است، براساس قانون ما از سه نقطه باید استعلام کنیم یکی بحث بافت تاریخی است،‌ که اگر طرحی هم دارد باید مصوب شود،‌ دوم بحث حریم‌های ثبت میراث ملی است، این ها همگی حریم دارند و باید در محدوده حریم استعلام کنند. براساس این دو مورد که یکی حریم است و دیگری بند ۱۱ قانون اساسنامه سازمان که کلیه بافت تاریخی در محدوده مشخص شده است، همه مداخلات آن‌ها باید براساس نظر سازمان میراث فرهنگی باشد.
به جز این یکسری دانه‌های موجود در بافت هم حریم دارند که باید برای هرکدام مواردی داشته باشیم.

هنرنیوز: چند بافت در کل کشور داریم که قدمت زندیه داشته باشد؟

مجموعه کنونی شیراز مجموعه زندیه نیست، هر چند تنها بافتی که این حجم از آثار زندیه را داشته باشد، شیراز است که البته دوران صفویه و قاجار را نیز در خود جای می‌دهد.

هنرنیوز: چرا این بافت را برای ثبت جهانی نمی‌برید؟

اقدامات آن در دست انجام بود، اما هتل آسمان به این قضیه خدشه وارد کرد، ناگهان دیدیم که یک هتل بزرگ در آسمان سبز شد.

هنرنیوز: پس چرا مدتی پیش آقای حناچی از لغو مصوبه قبلی  خبر داده بود؟

این بخش‌هایی از شیراز است که خوشبختانه اتفاق احیا در آن در حال رخ دادن است،‌ بیشتر خانه‌ها در محله سنگ سیاه است.
آقای حناچی مصوبه را ملغی نکرده بلکه طرحی که مشاور باوند ارائه کرده بود، لغو شد، اما مصوبه هنوز هست، می خواهیم طرح دقیق تصویری و جزئیات بیاید تا تصویب شود. این که طرح لغو شد خوشحالی دارد،اما این که مصوبه هنوز در جای خود هست، شورای عالی را اجبار می‌کند تا طرح بیاورد.

مشاور طرح تفصیلی و مشاور باوند دست کم ۵ جلسه داشته‌اند و در حال هماهنگی هستند تا طرح مناسب جایگزین شود و بعد در طرح تفضیلی ویژه برود و این بشود نمائی که در کمیته فنی ۳ وضع شود که همه خبرگان هم هستند و پس از مصوبه شدن به شورای عالی برود.



هنرنیوز: اقدام کنونی شما تا زمان انجام کارهایی که معتقدید باید انجام شود، چیست؟

 اقدام قضایی انجام شده است، اکنون نیز در حال دنبال کردن موضوع  هستیم،‌اگر در این یکی دو روز آینده خبر مثبتی از استان نیاید اقدام قضایی در سطح وسیع  و ملی انجام می‌شود.


هنرنیوز: مصوبه طرح حرم شاهچراغ لغو شد، پس موضوع آن چیست؟

اشتباه شد و بعد اصلاح کردند. در طرح ۵۷ هکتاری، باید یک طرح ویژه با جزئیات مطرح می شد.اگر مصوبه نبود ما اصلا الزامی به تهیه طرح نداشتیم، یک طرح را آوردند که رد شده است( طرح مشاور باوند). در حال حاضر قرار شد در طرحی مشترک مشاور طرح تفصیلی و باوند با یکدیگر کار کرده و به نتیجه برسند، و طرحی را تهیه کنند، الان از آن تاریخی حداقل ۵ جلسه کار شده و جزئیات را مطرح کردند، منتظریم تا طرح‌ها به نتیجه برسند. بنابراین طرح لغو شد، اما مصوبه همچنان هست.این اقدامات تخریب هم بر اساس همین موضوع ادامه دارد که مصوبه هست اما بحث سر آن است که مصوبه بدون طرح جزئیات قابل اجرا نیست و طرح هم ملغی شده است.


هنرنیوز: با این تفاسیر و سرعت تخریب ایا از بناهای تاریخی و بافت های تاریخی مستند نگاری شده است مخصوصاً در شیراز ؟

برای سال ۹۴ یک بخشی از اعتبارات را به مستندات تخصیص داده ایم که اگر محقق شود، بافت ‌های تاریخی را مستندنگاری می‌کنیم.


برای شیراز هم اعتباری در نظر گرفته ایم. به طور کلی برای بافت های تاریخی حدود ۱۵ درصد از وجوهات بابت مستندنگاری است، ضمن این که ما تلاش داریم تا از دستگاه‌های دیگر به ویژه مراکز دانشگاهی کمک بگیریم، به عنوان مثال برای آتشکده و قلعه دخترفیروزآیاد یک گروه ایتالیایی که دستگاههای مدرن فوتوگرامتری داشته‌اند، احتمالا تا چند ماه آینده حضور خواهند یافت. قرار است تا چند ماه آینده پرونده جهانی آن تهیه شود، اما چون نقشه ی درست و به روزی وجود ندارد، آن ها این کار را انجام می دهند.

برای بافت شیراز هم این کار انجام می‌شود، در بافت تاریخی شیراز در حدود ۱۲ روز برداشت کردند اما برخی از آن‌ها هنوز رولوه( پیاده سازی نقشه بر مبنای اثر ساخته شده ) نشده‌اند چون اجازه ورود نداشته ایم.
کد خبر: 81428
Share/Save/Bookmark