آیا تیشه طرح گردشگری مآل آقا به ریشه جنگل‌های بلوط می‌خورد؟
آیا تیشه طرح گردشگری مآل آقا به ریشه جنگل‌های بلوط می‌خورد؟
 
منبع : معماری نیوز
تاريخ : دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۲

در حالی استانداری خوزستان در جنگل‌های بلوط «مآل آقا» از توابع باغملک خوزستان در حال اجرای طرح گردشگری است که به گفته برخی از افراد بومی مردم صرفاً برای آب‌تنی به این منطقه مراجعه می‌کنند و عملاً احداث امکانات گردشگری در دل جنگل‌های بلوط جز آسیب به درختان ثمره دیگری ندارد.
به گزارش هنرنیوز، روستای "مال آقا"منطقه‌ای گردشگری است که در فاصله ۱۵۰ کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان و در ۶ کیلومتری شهر قلعه تل و ۳۵ کیلومتری باغملک یکی از مناطق خوش آب و هوای استان خوزستان است. مال آقا در منطقه‌ای کوهستانی از سلسله جبال زاگرس واقع شده که در میان کوههای بلند محصور است و انبوه جنگل‌های بلوط آن را احاطه کرده است. رودخانه‌ای مواج وسرد از کنار آن می گذرد. وجود این رودخانه زیبا باعث ایجاد باغهای اناری شده که در جوار رودخانه فضای بسیار دل انگیزی را ایجاد کرده است.آب این رودخانه بسیار گوارا وسرد است و گفته می‌شود برف‌های آب شده چنین رودخانه‌ای را در این منطقه شکل داده‌اند. حاشیه رودخانه بین دو تنگه و روستا قرار گرفته است و مردم از حاشیه این رودخانه استفاده می‌کنند.



مال‌آقا فی مابین جاده شهرستان ایذه و باغملک قرار دارد. و از جاده اصلی خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان فقط ۱۵ کیلومتر فاصله دارد.

اما این منطقه زیبا ظاهراً از بهمن ماه سال گذشته با طرح گردشگری روبه رو شده با نام پروژه گردشگری « مآل آقا- باغملک» که کارفرمای آن استانداری و پیمانکار طرح آن شرکت «رشیدکار خوزستان» و مشاور آن شرکت مهندسین «تهران محاسب» است. 



سید جعفر موسوی یکی از اهالی روستا به این طرح گردشگری اشاره می‌کند و می‌گوید:‌‌ دولت در جایی به فاصله ۳ کیلومتر از رودخانه «مال‌آقا» سرمایه‌گذاری کرده که به هیچ عنوان گردشگر‌پذیر نخواهد بود. زمینی قدیمی در این منطقه وجود دارد که بومیان در آن کشت و زرع می‌کردند و همچنان آثار آن مشهود است. پیش از انقلاب دولت مانع کشاورزی در آن شدند و زمین منطقه تبدیل به مرتعی برای گله‌داری شد. خوشبختانه این منطقه به دلیل خاک مساعد در طول ۵۰ سال به صورت منظم تبدیل به جنگل انبوه بلوط شده است و یک منطقه فوق‌العاده زیبا بوجود آمده است.



او با اشاره به این که سه سال گذشته بیماری برای جنگل‌های زاگرس بوجود آمد که برخی بلوط‌های این منطقه را نیز در بر گرفت، توضیح می‌دهد: اما ۳۰ هکتار از همین زمین‌ها دوباره توسط مردم نهال‌های بلوط کاشته و احیا شد. بلوط‌ها اکنون سبز شدند و به ۱.۵ مترهم رسیده‌اند.

موسوی معتقد است با توجه به بارندگی‌های چند سال اخیر و رشد روز افزون بلوط‌ها، این منطقه قابلیت تبدیل به پارک ملی را دارد اما اکنون استانداری در این منطقه مشغول ساخت سکوهای سیمانی و آلاچیق برای جذب گردشگر است. به گفته وی این منطقه با ساحل رودخانه ۲۵ درجه اختلاف دما دارد.



موسوی می‌گوید: حاشیه رودخانه مال آقا حدود ۵ الی ۶ کیلومتر است. این حاشیه رودخانه هیچ گونه امکاناتی ندارد، فقط و فقط درختان چناری است که می‌توان به فاصله ۱۰ متر از رودخانه و زیر همین درختان سکوهای سیمانی زد. مردم خوزستان به علت گرمی بیش از اندازه هوا برای تفریح داخل جنگل نمی‌روند و فقط آب برایشان مهم است.



او ادامه می‌دهد: حتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سال ۸۴ در مال‌آقا به فاصله ۲۵۰ متر از رودخانه کمپ گردشگری ایجاد کرده است و من خودم متصدی این کمپ هستم اما هیچ استقبالی از آن نمی‌شود. این در حالی است که این کمپ دارای همه نوع امکاناتی اعم از کانکس‌های مبله، بخش محوطه سازی شده، سکوهای سیمانی در حاشیه و آلاچیق و... است اما فقط ایام نوروز به دلیل شلوغی و در هنگام بارندگی در حد پاسخگوی ۲۰ خانوار است وگرنه در باقی ایام، گردشگران ساحل رودخانه را به هر چیزی ترجیح می‌دهند تا تنشان را به آب خنک بسپارند.



موسوی در باره مساحت تحت اجرای طرح نیز بیان می‌کند:در حال حاضر این طرح در حدود ۱۳ هکتار در حال اجرا است اما به نظر می رسد که می‌خواهند این طرح را درتمام ۳۰۰ الی ۴۰۰ هکتار جنگل بلوط به اجرا درآورند.

او که ده دوازده سال پیمانکار منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری بوده است بارها پیشنهاد پارک ملی شدن اینجا را به دلیل خاک مستعد و منطقه بکر آن به کارشناسان مربوطه داده است.

موسوی که به شدت نگران درختان بلوط است، اضافه می‌کند: استانداری می‌گوید که درختان را قطع نمی‌کند.ممکن است یک درخت قطع شود و از باقی مانده ریشه آن جوانه‌ای بروید اما با درآوردن ریشه عملا یک درخت خشک می‌شود. بعضی جاها ریشه درخت زده بیرون که با یک باد زمستانی درخت از ریشه درخواهد آمد.



این سخنان در حالی از طرف وی مطرح می‌شود که برخی افراد هم مدعی ‌اند که تاکنون چند صد درخت توسط بیل مکانیکی قطع شده و شبانه آنها را در دره دفن می‌کنند و روی آنها خاک و گِل می‌ریزند، تا ردی باقی نماند حرفی که صحت و سقم آن تاکنون تأیید نشده است.



اما آیا مشاوران طرح می‌دانند با توجه به آب و هوای منطقه، گردشگران خوزستانی چه چیزی را بیشتر می‌پسندند. آیا اول نباید بررسی شود که مردم آن خطه جنگل را برای تفریح استفاده می‌کنند یا رودخانه را ؟ موسوی در این باره می‌گوید: تا کنون بیش از ۱۰ پارک جنگلی در اهواز توسط استانداری احداث شده است که همگی سکوبندی است و دارای آلاچیق و امکانات رفاهی است.حتی مکان‌های ورزشی کنار پارک‌های جنگلی احداث شده بپرسید وضعیت پارک جنگلی‌های اهواز چگونه است چقدر از سوی مردم استقبال می‌شود.



او به این موضوع اشاره می‌کند که فرمانداری باغ‌ملک یک ساختمان دهیاری در روستا احداث کرده‌اند، کارهای سفت‌کاری آن را انجام داده‌، هزینه کرده و سپس بنا رها شده است. و اکنون در حاشیه رودخانه ویلا ساخته‌اند، کلبه‌های چوبی ،آلاچیق و سکو‌بندی برای خودشان اجرا کرده‌اند.



موسوی این پرسش را مطرح می‌کند که چرا مسوولان برای خودشان در حاشیه رودخانه ویلاسازی کرده‌اند اما مردم عادی باید ۳ کیلومتر آن طرف‌تر بروند.



وی این پرسش را نیز مطرح می‌کند که آیا مسوولان منابع طبیعی و گردشگری از این طرح خبر داشته‌اند؟ چه ضرورتی دارد که با کمبود بودجه در خوزستان و در مآل آقا چنین طرحی پیاده شود؟آیا این جا به علت عدم رفت و آمد گردشگران به پاتوقی برای معتادان تبدیل نخواهد شد.



موسوی به وجود مار و عقرب در تابستان بین سنگ کوه‌ها و سطح زمین اشاره می‌کند که نشستن مسافران را با مشکل روبه رو می‌سازد و در عین حال تأکید می‌کند: دراین نقطه پلنگ هم وجود دارد. این خیلی بد است که با کشاندن آدم‌ها به این منطقه پلنگ‌ها را فراری دهیم یا زمینه برای حضور شکارچیان غیر مجاز فراهم کنیم.



او ادامه می‌دهد: سرپرست معاونت سیاسی استاندار جدید یک بازدید غیر رسمی از مال اقا داشتند و من آنجا به ایشان وضعیت را توضیح دادم و ایشان قول دادند که موضوع مطرح شود و مدیرکل جدید گردشگری هم بودند.حتی قول دادند با مشاوران صحبت کنند و من بتوانم دلایل مخالفتم را ارائه کنم اما تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است.



او با اشاره به این که تاکنون ۲۰ الی ۳۰ درصد کار پیش رفته است، می‌گوید: پروژه دقیقاً از یک‌ماه قبل از عید آغاز شده و یکسال هم زمان لازم دارد. بعید می‌دانم که منابع طبیعی زیر این طرح را امضا کرده باشد. هنوز منابع طبیعی زیر نامه واگذاری کمپی که سال ۸۴ساخته و ۸۵ تمام شده امضا نکرده چون باید طبق قانون دامدار محل که دارای پروانه چرای دام است از تعداد واحد مجاز دام‌هایش بکاهد تا واگذاری صورت بگیرد. از آنجا که جنگل‌های مآل آقا زیر نظر مستقیم منابع طبیعی است هرگونه دخل و تصرف در آن ممنوع است و نیازمند مجوز منابع طبیعی است

وی در عین حال به این موضوع اشاره می‌کند که یکی از زیر ساخت‌های اصلی یک منطقه گردشگری جاده آن است، اما جاده مآل آقا مناسب نیست. این جاده با عرض چهار متر و پل‌هایی با قدمت ۶۰ سال جوابگوی نیاز گردشگران نیست. از لحاظ بهداشتی هم حاشیه رودخانه اصلاً وضعیت مناسبی ندارد و حتی فاقد تابلو اخطارنریختن زباله در دو طرف کناره رودخانه است.



او در پایان می‌گوید: مال آقا ۲۰ باغ دارد و ظرفیت هر باغ حدود ۲۰ خانوار است در صورتی که این منطقه بالای ۳ هزار نفر گردشگر دارد و در بهترین حالت حدود ۵۰۰ نفر می‌توانند یک جای خوب و خالی برای تفریح چند ساعته خود پیدا کنند و باقی افراد در طول مسیر سرگردانند این در حالی است که این منطقه فاقد سرویس بهداشتی و رختکن هم هست.
کد خبر: 91788
Share/Save/Bookmark