نفس‌های آخر قدیمی‌ترین زورخانه همدان ...
نفس‌های آخر قدیمی‌ترین زورخانه همدان ...
شهرداری همدان، این بار زور خود را برای تخریب قدیمی‌ترین زورخانه‌ی شهر دوره مادها می‌آزماید تا فضا را برای احداث پارک‌سوار در این محدوده آماده کند...
 
تاريخ : يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۳
زورخانه‌ی «الوند» که حدود ۱۰۰ سال پیش و در اواخر قاجار ساخته شد را امروزه با نام «همه‌کسی» می‌شناسند، قدیمی‌ترین زورخانه‌ی همدان.

بنایی تاریخی که مالکان کنونی‌اش یعنی خانواده‌ی «همه‌کسی» حتی آن را داوطلبانه در فهرست آثار ملی ثبت کردند، با هزینه‌های خود آن را نگهداری می‌کنند و تا امروز هم از سوی هیچ نهادی کمک مالی نشده‌اند، اما در کنار این اقدامات چون معتقدند لفظ «زورخانه» برای یک فضای فرهنگی مناسب نیست، برایش عنوان «یادمان فرهنگی شهید‌همه‌کسی» انتخاب کرده‌اند و آن را می‌چرخانند، اما حالا شهرداری زورش به این بنا رسیده است.
این «زورخانه»ی قدیمی ابتدای خیابان شهدا و در کوچه‌ی «همه‌کسی» قرار دارد، کوچه‌ای تنگ و قدیمی که شهرداری همدان مدتی است قصد دارد با تعریض کوچه برای ایجاد دسترسی مناسب رمپ احداث کند، پل بزند و خیابان شهدا را به خیابان پشتی که «سرگذر» نامیده می‌شود، وصل کند.

حسین زندی، فعال حوزه‌ میراث فرهنگی استان همدان در این زمینه به خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا توضیح می‌دهد: شهرداری قصد دارد برای باز کردن مسیری که به پارک‌سوار در حال ساخت می‌رسد، معبری از این منطقه ایجاد و در واقع این زورخانه را تخریب کند، این نهاد اکنون قصد گرفتن رضایت از مالک بنا را دارد.

او با اشاره به مخالفت اداره‌کل میراث فرهنگی همدان برای این اجرایی شدن این طرح نیز اظهار کرد: نامه‌نگاری‌هایی هم توسط این اداره کل شده و تا حدی توانسته موضوع تخریب زورخانه را به تعویق بیندازد، اما این موضوع باعث رفع نگرانی فعالان میراث فرهنگی همدان نشده است.

وی حذف بافت تاریخی در همدان را یکی از اقدامات شهرداری در این شهر دانست و افزود:‌ در حال حاضر دیگر در همدان بافت تاریخی نداریم، فقط تک‌بنا در شهر وجود دارد، اما اگر قرار باشد شهرداری این بناها را نیز به بهانه‌های ساخت‌و‌ساز و پل‌سازی و توسعه نابود کند باید فاتحه تاریخی‌بودن همدان را بخوانیم.

زندی در ادامه از فرستادن نامه‌ی جمعی از علاقمندان میراث فرهنگی این استان به نیک‌بخت، استاندار همدان خبر داد.

در بخشی از این نامه که به امضای حدود ۵۰ نفر از ورزشکاران، فرهنگیان، فرهنگ‌دوستان و حامیان مراکز تاریخی و فرهنگی رسیده، آمده است: «... واقفید که پیرامون محوطه‌های آثار تاریخی و فرهنگی همواره از سوی سازمان میراث فرهنگی سعی در حفظ و حتی گسترش فضای بصری و ترافیکی مناسب با هدف پاسداشت این اماکن می‌شود، اما شهرداری همدان بدون توجه به این موضوع مهم، سعی در خفه کردن و مهجور نمودن فیزیکی این مرکز تاریخی را دارد...»

به گفته زندی، البته این نامه اکنون به امضای ۱۵۰ نفر از هنرمندان و سینماگران دیگر رسیده تا شاید استانداری همدان بتواند جلوی تخریب بیشتر قدیمی‌ترین زورخانه‌ی غرب کشور را بگیرد.
کد خبر: 80528
Share/Save/Bookmark