گزارشی از سه‌شنبه‌های نیم بهای سینما
گزارشی از سه‌شنبه‌های نیم بهای سینما
برخی از مخاطبین سینما معتقدند فیلم‌های ایرانی ارزش 20 هزار تومان ندارند.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۳۵
به گزارش هنرنیوز ،از زمانی که طرح بلیت نیم‌بهای روز سه‌شنبه‌ها در کشور راه افتاد، شلوغ‌ترین روزها برای فیلم دیدن همین سه‌شنبه‌هاست. در یکی از همین روزهایی که زمزمه حذف بلیت نیم بهای سینما در روزهای شنبه و درعوض نیم بها شدن آن هر روز تا ساعت 15:00 به گوش می رسد، به پردیس سینما آزادی رفتیم تا با صاحبان اصلی سینما یعنی مردم گفت‌وگو کنیم.

با اینکه ساعت 16:00 است اما در سینمای آزادی جای سوزن انداختن نیست. از بچه 7 ساله گرفته تا پیرمرد 74 ساله در حال خرید بلیت فیلم مورد علاقه شان هستند. گیشه آنقدر شلوع است که مردم به سمت دستگاه های بلیت اینترنتی می روند، اما در آنجا هم مجبور هستند در صف بابه یستند.

(LCD) های سینما آزادی فیلم‌های «ما همه با هم هستیم»، «سرخپوست»، «شبی که ماه کامل شد»، «نیوکاسل»، «زهرمار»، «ایکس لارج»، «تگزاس2»، «متری شیش و نیم» را نشان می دهد که از میان آنها فقط متری شیش و نیم در یک سانس آن هم ساعت 23:20 اکران می شود.

عده‌ای با خانواده آمدند، عده‌ای با دوستان‌شان و حتی افرادی هم هستند که تک و تنها در انتظار رسیدن ساعت اکران فیلم‌شان نشستند.

کسی که در گیشه بلیت می‌فروشد می‌گوید: روزهای دیگر مثل امروز اصلا شلوع نیست و تقریبا می‌شود گفت نصف این جمعیت هم سینما نمی‌آید. دلیلش هم مشخص است؛ سه‌شنبه‌های نیم بها. با این حال در کل این روزها بلیت فیلم‌های «شبی که ماه کامل شد» و «سرخپوست» بیشتر از فیلم‌های دیگر به فروش می‌رود.

در حالی که همه در حال خواندن نام فیلم ها و انتخاب کردن هستند، خانمی 35 ساله با دختر 9 ساله اش با حالت انتظار راه می‌رود. اولین کسی که با او گفت و گو کردیم همین خانم بود. می گوید فقط به دلیل اینکه سه شنبه نیم بهاست به سینما آمده و روزهای دیگر سینما نمی رود مگر اینکه فیلم خیلی خاص باشد تا حتی روز عادی سینما برود؛ مثل «متری شیش و نیم» که دوباره آن را دیده است.

او درحالی که دست در دست دخترش است، گفت: به نظر من فیلم‌های ایرانی مخصوصا کمدی‌ها اصلا ارزش پول دادن ندارند. امروز هم به خاطر اینکه دخترم با دوستانش قرار دارد فیلم «ایکس لارج» را ببیند به سینما آمدم. در این وضعیت بد اقتصادی جامعه، یک سینما رفتن در روز عادی با خانواده 4 نفره بالای 100 هزار تومان هزینه بر می‌دارد. شاید جلوی شکم خودم را بتوانم بگیرم اما جلوی شکم بچه را که نمی‌شود گرفت. دوست دارد انواع و اقسام خوراکی های اینجا را برایش بخرم.

او با انتقاد از فیلم های کمدی بیان داشت: خودم ترجیح می دهم اگر قرار است فیلمی ببینم محتوای اجتماعی داشته باشد مثل «متری شیش و نیم» که به نظرم فوق العاده بود اما به خاطر دخترم مجبورم با او فیلم های کمدی هم ببینم. متاسفانه فیلم های کمدی بسیار بسیار سخیف و سطح پایین هستند که اصلا مناسب سن بچه ها نیست. مسئولان یا سازندگان باید یک فکری به حال رده های سنی مختلف کنند و فیلم هایی بسازند برای بچه ها مناسب باشد.

این خانم در مورد طرح جدید مبنی بر نیم بها شدن بلیت ها تا ساعت 15:00 می گوید: من که یک مادر هستم اصلا نمی توانم تا این ساعت سینما بیایم فکر هم می کنم اصلا کسی نتواند برود چون تایم خیلی بدی است. زمستان که بچه‌ها مدرسه هستند نمی شود در تابستان هم آنقدر هوا گرم است نمی‌توان با بچه بیرون آمد. به نظر می‌خواهند یک طرحی بگذارند زمین بخورد اما بگویند ما گذاشتیم و نشد و در نهایت لغو کنند.

خانمی جوان تقریبا 25 ساله روی صندلی منتظر دوستش نشسته و دو بلیت فیلم «سرخپوست» در دستش است. او می گوید: از بین این فیلم ها اولین انتخابم «شبی که ماه کامل شد» بود که تا الان دوبار آن را دیدم. امروز هم با دوستم آمدم سرخپوست را ببینم. خیلی اهل فیلم نیستم و فقط هر از گاهی به خاطر تفریح و دیدن دوستانم سینما می‌آیم آن هم برای دیدن فیلم‌هایی که سیمرغ گرفته‌اند و یا به اصطلاح سر و صدا کردند. به شخصه برای من مهم نیست سینما چه روزی نیم بها باشد هر زمانی که وقت داشته باشم می آیم اما به نظرم اگر هر روز تا ساعت 15:00 نیم بها باشد برای دانشجویان خیلی بهتر است و من موافق طرح جدید هستم.

او می گوید: از آنجایی که اهل فیلم نیستم خیلی اوقات شده فیلمی را در سینما نبینم و منتظر بمانم CD آن در نمایش خانگی بیاید مثل دارکوب، عرق سرد و...

در مقابل دستگاه بلیت اینترنتی دو دختر جوان با عجله مشغول گرفتن بلیت «شبی که ماه کامل شد» هستند که تا چند دقیقه دیگر شروع می شود. آنها می گویند در چند ماه اخیر فقط برای دیدن این فیلم به سینما آمدند و باقی فیلم ها را ندیدند.

3 پسر جوان 20 ساله هم دوستانه آمده بودند تا فیلم «زهرمار» را ببینند. هر سه آنها با اشاره به اینکه چون سه‌شنبه بلیت نیم بهاست آمدند، گفتند: 20 هزار تومان برای یک فیلم خیلی مبلغ زیادی است به‌همین دلیل ترجیح می‌دهیم حداقل سه شنبه که نیم بهاست بیاییم، آن هم برای دیدن یک فیلم طنز و کمدی. در صورتی برای دیدن فیلم اجتماعی به سینما می‌آییم که آن فیلم خیلی سر و صدا کرده باشد مثل متری شیش و نیم و... در عوض فیلم‌هایی هم هست که برایم ارزش سینما آمدن هم ندارد و منتظر می‌مانیم تا CD آن بیرون بیاید. مثل تگزاس.

دو دختر 16 ساله درحالی که بلیت فیلم «ایکس لارج» دست‌شان بود گفتند: ما امروز هم «زهرمار» را دیدیم هم می‌خواهیم «ایکس لارج» را نگاه کنیم. روزهای عادی هفته آنقدر بلیت‌ها گران شده که نمی‌توانیم سینما بیاییم به همین دلیل هر از گاهی سه شنبه ها می آییم و فیلم نگاه می کنیم. بیشتر دوست داریم فیلم های کمدی و طنز ببینیم و فیلم های اجتماعی را در نمایش خانگی نگاه کنیم.

گوشه سالن 7 خانم که بعد از کار با هم سینما آمدند، مشغول گپ و گفت هستند. یکی از آنها به ما می‌گوید: وضعیت اقتصادی آنقدر بد است که اگر بخواهیم همین تعداد روز عادی سینما بیاییم باید بالای 100 هزار تومان فقط پول بلیت بدهیم.

یکی دیگرشان هم گفت: امروز انتخاب کردیم فیلم «زهرمار» را ببینیم. در واقع آنقدر بدبختی و مشکلات داریم که می‌خواهیم دو ساعت فقط بخندیم و ترجیح می‌دهیم فیلم‌های اجتماعی را در نمایش خانگی نگاه کنیم.

از میان آنها خانمی 40 ساله درباره طرح جدید شورای اکران گفت: اگر بلیت نیم بهای سینما را بردارند و تا ساعت 15:00 بگذارند قطعا تعداد مخاطبان از نصف هم کمتر می شود. برای مثال همین خود ما هر روز تا ساعت 18:00 سرکار هستیم و نمی توانیم از این فرصت استفاده کنیم. علاوه بر ما مادران، خانواده هایی که بچه مدرسه ای دارند و... هم نمی توانند بیایند.

پیرمردی 74 ساله با نوه هایش آمده بود «نیوکاسل» را ببیند. او می گوید: هیچ وقت پیش نیامده برای دیدن فیلمی سینما نیایم و منتظر شوم CD آن را نگاه کنم. همیشه دوست داشتم حمایت کنم و هر فیلمی که اکران می شود را در سینما ببینم. اولویتم برای فیلم دیدن اول ژانر اجتماعی است بعد از آن بلیت فیلم های کمدی را می خرم. الان هم تمام فیلم های اجتماعی مثل «شبی که ماه کامل شد»، «سرخپوست»، «متری شیش و نیم» و... را دیدم و آمده ام با نوه هایم «نیوکاسل» را تماشا کنم.

دو دختر جوان که منتظر هستند درِ سالن باز شود تا «سرخپوست» را ببینند می‌گویند: فیلم‌های الان شبیه هم هستند و موضوعات جذابی حداقل برای ما ندارند که به خاطرشان سینما بیاییم. اگر قرار باشد فیلمی در سینما ببینیم حتما انتخاب‌مان فیلم‌های اجتماعی است. الان هم فقط به‌خاطر نوید محمدزاده آمدیم تا «سرخپوست» را ببینیم.

دیگری در ادامه حرف دوستش گفت: البته بعضی فیلم های اجتماعی هم هستند که به نظرمان ارزش سینما آمدند ندارند. بنابراین صبر می کنیم CD آنها منتشر شود. برای مثال خود من «عرق سرد»، «تنگه ابوقریب» و... را منتظر ماندم در نمایش خانگی پخش شوند تا ببینم.

هر دو تاکید کردند اگر قرار باشد سینما بیایند حتما رو سه شنبه این کار را انجام می دهند، چون از نظر آنها 20 هزار تومان برای دیدن یک فیلم خیلی زیاد است.

در گفت و گویی که با مردم داشتیم، چند نکته بین همه آنها مشترک بود. یکی اینکه قیمت بلیت در روزهای غیر از نیم بها راضی کننده نیست و اکثر مردم از گران شدن آن گلایه داشتند و معتقد بودند 20 هزار تومان مبلغ زیادی برای دیدن یک فیلم است. دیگر اینکه همه آنها با نیم بها شدن بلیت ها هر روز تا ساعت 15:00 مخالف بودند و عملا اجرای این طرح را بی فایده دانستند. حال باید دید مسئولانی که در این امور تصمیم گیرنده هستند با درنظر گرفتن شرایط مخاطبشان چه اقداماتی انجام می دهند.

برنا
کد خبر: 97548
Share/Save/Bookmark