مطالعه برای نزدیک شدن به خدا
 
تاريخ : سه شنبه ۲ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۹
ماه رمضان بهترین فرصت را برای فرد فراهم می آورد که بیشتر به درونش خیره شود و آن را به آسمان، پیوند مجددی بزند از این رو بهترین کار و بهترین مطالعه در این ماه قرائت قرآن و خواندن دعاهای خاص این ماه است و در کنار آن خواندن زندگینامه داستانی بعضی از ائمه (ع) خصوصا حضرت علی (ع). اینها می‌تواند فرد را از جهان پیرامونش منفک کند و به عالمی ببرد که مناسبت و سنخیت زیادی با حال و هوای ماه مبارک رمضان دارد.

رای تامین آرامش فکری و تفریح بعد از افطار هم فکر می‌کنم سریال های تلویزیون با توجه به اینکه برای ساخت آنها در چند ماه گذشته فکر و برنامه ریزی از سوی مراکز مرتبط چون شورای سیاستگذاری صدا و سیما انجام شده است و تجربه هم نشان داده در سال‌های اخیر سریال های خوبی پخش شده است مضاف بر اینکه ارتباط خانوادگی با تماشای سریال‌ها در کنار هم تقویت می‌شود البته در صورتی که خود فرد احساس نکند با تماشای این سریال‌ها وقتش تلف می‌شود چون نمی‌توان به طور قطع گفت که سریال‌های امسال عالی است اگر افراد ببینند که آنها را سرگرم می‌کند و داده‌هایی برایشان دارد باید زمانی را برای این کار اختصاص دهند.

در این ایام همان طور که چشم‌ها نباید از نظر بصری گناه کنند؛ روحمان نیز نباید تغذیه بدی داشته باشد برای همین باید از دیدن فیلم‌ها یا خواندن کتاب‌هایی که باعث ایجاد این ضربه می‌شود و ذهن را به سمت و سوی تاریکی سوق می‌دهد، دوری کرد و بهترین فرد برای تشخیص این امر هم خود فرد است، به هر حال «رمضان» ماه توجه به فرهنگ است و محصولات فرهنگی در این ماه بیشتر در معرض عموم قرار می‌گیرد.

خود من بیشتر در این ماه علاوه بر مطالعه روزمره‌ای که دارم گرایش خاصی به قرائت قرآن و ادعیه وارده دارم چون احساس می‌کنم نزدیکی به خدا از راه صحبت کردن با اوست که این‌کار جز از راه درد دل با قرائت ادعیه میسر نمی‌شود علاوه بر اینکه به این ادعیه بسیار اعتقاد دارم. توصیه می‌کنم برخی از آیات قرآن که به صورت ادعیه هم آمده است و در قالب کتب معتبر مختلف گردآوری شده است در این ماه مطالعه شود چرا که احساس می‌کنم این کتاب‌ها کلید نزدیکتر شدن به خداست.

عادت خوبی که ما در سال‌های دور داشتیم این بود که بعد از افطار به دید و بازدید اقوام می‌رفتیم و به این امر «شب چره» می‌گفتند اما امروزه این دید و بازدیدها و رفتن به منزل همدیگر کمرنگ‌تر شده اما به جای آن گاهی برنامه‌هایی در فرهنگسراهای مختلف با همین عنوان در شب‌های ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و طبیعتا افرادی که دوست دارند در محیط های اجتماعی قرار بگیرند در آن شرکت می‌کنند.

به نظرم چون در این ماه آنهاکه روزه می‌گیرند یک پله یا چند پله ارتقای روحی پیدا می‌کنند و بعد از افطار هم یک سبکی و نشاط روحی دارند از این رو در این برنامه ها هم باید خوراک روحی مناسبی برای آنها فراهم شود تا این ارتقا بیشتر شود، نه اینکه در برخی از این هم‌نشینی‌ها باز هم تکرار رفتارهای ایام عادی برای مخاطب عرضه شود تا روح و حال ایام روزه‌داری نیز تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

احساس من این است که «مطالعه» شاه‌بیت‌ فعالیت‌های جنبی ما در ماه مبارک رمضان است که می‌تواند در بخش‌های متنوعی، روزه‌داران را همراهی‌ کند.



راضیه تجار-خبر آنلاین
کد خبر: 15692
Share/Save/Bookmark