یک خانه نفیس زندیه تخریب شد
در طرح توسعه حرم «شاه چراغ»،
یک خانه نفیس زندیه تخریب شد
روز گذشته بخش بسیاری از یک خانه تاریخی مربوط به دوره زندیه در بافت تاریخی شیراز تخریب شد.
 
تاريخ : پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۳
به گزارش هنر نیوز، بخش بسیاری از خانه «پورنواب» که در ضلع شرقی حرم «شاه چراغ» واقع است به بهانه طرح توسعه این حرم تخریب شد.

 

هرچند این خانه در فهرست آثار ملی قرار نداشت اما به گفته شاهدان یکی از خانه‌های نفیس این بافت تاریخی  است که از مساحت 2500 متر مربعی آن در اثر بی توجهی و تخریب تنها 500 متر مربع باقی مانده بوده که  مسئولین میراث فرهنگی باید همین مقدار باقی مانده را در فهرست آثار تاریخی ثبت می کردند.

 

یکی از فعالان میراث فرهنگی که خود شاهد این ماجرا بود و نخواست نامی از او برده شود در مورد ثبت نبودن این اثر نفیس گفت:این خانه مالک شخصی دارد و وی با ثبت ملک خود در فهرست آثار تاریخی مخالف بود، با این وجود ما از مسئولین طرح توسعه حرم قول گرفته بودیم که در این طرح این خانه نفیس تخریب نشود اما متاسفانه هم اکنون بخش زیادی از آن تخریب شده است. 



با وجود تخریب بخش زیادی از خانه دختر فتحعلی شاه در محله اسکندریه که به خانه « پورنواب» مشهور است، دوستداران میراث فرهنگی ابراز امیدواری می‌کنند که هنوز بخش‌هایی از ضلع شمالی و غربی این خانه سرجای خود باقی است و مسئولین با اقدام به موقع خود می‌توانند بخش باقی مانده را نجات دهند. 




به گزارش هنرنیوز:طرح توسعه حرم «شاه چراغ» از سه سال پیش آغاز شده است و تا کنون چهار خانه ثبتی در این طرح تخریب شده است. 



پیش تر هم طرح بین‌الحرمین باعث تخریب ۵۷ هکتار از خانه‌های این بافت شده بود که با اعتراض گسترده فعالین میراث فرهنگی و رسانه‌ها رو به رو شد.
 


کد خبر: 74732
Share/Save/Bookmark