سهم ۵درصدی ایران از بازار هزارمیلیارد تومانی سوغات زیارتی در مشهد
نامور مطلق متذکر شد:
سهم ۵درصدی ایران از بازار هزارمیلیارد تومانی سوغات زیارتی در مشهد
معاون صنایع‌دستی کشور از فروش هزارمیلیارد تومانی سوغات زیارتی در مشهد خبر داد و افزود: از این میزان تنها کمتر از ۵ درصد به ایران تعلق دارد و باقی در اختیار محصولات خارجی است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۸
به گزارش هنرنیوز؛ بهمن نامور مطلق در حاشیه مراسم تجلیل و اعطای گواهی کیفیت سومین دوره نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در جمع خبرنگاران درباره اقدامات انجام شده بسته‌ سوغات زیارتی در مشهد گفت: اگر ما فکر کنیم همه‌چیز یک روزه تغییر می‌کند، غیرممکن است. خوشبختانه ما نسبت به گذشته توانستیم چند انگاره را تغییر دهیم. روزهای اول که درباره سوغات زیارتی صنایع دستی کشورمان صحبت می‌کردیم، هیچکس باور نمی‌کرد ما بتوانیم جای کشورهای خارجی به خصوص کشوری مثل چین را بگیریم. در حال حاضر این انگاره شکسته شده و به جایی رسیدیم که احساس می‌کنیم این کار شدنی است. مشکل ما در این زمینه نداشتن تولید مناسب نیست، بلکه مشکل ما نداشتن توزیع مناسب است.

او ادامه داد: آثاری که برای بسته سوغات زیارتی از سراسر ایران، یک‌جا جمع شد به همه ثابت کرد که نسبت به آثار خارجی از نظر کیفیت و قیمت مناسب‌تر است. معاونت صنایع دستی در دومین نمایشگاه سوغات زیارتی به فکر چگونه انجام دادن این کار بود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی  بیان کرد: اتفاق مبارک دیگری که در این زمینه اتفاق افتاد این بود که معاونان صنایع دستی استان‌ها در اولین نمایشگاه بسته سوغات زیارتی آثاری که در این دوره رقابت‌پذیر بودند را جمع‌آوری و برای این کار ارائه دادند و من از این گزارش واقعا خوشحال بودم؛ زیرا برندهایی در حال شکل گیری است که بسیاری از آنها متعلق به مشهد و برخی متعلق به استان‌های دیگر هستند. برای مثال شرکتی از سیستان و بلوچستان فروشگاهی از سوغات در مشهد راه‌اندازی کرده بود تا فروش خودش را بالا ببرد. امیدواریم سال آینده این برندها بیشتر و قوی‌تر شوند.

نامورمطلق افزود: اتفاق جالب توجه دیگر، این است که ما به فکر برگزاری یک نمایشگاه تطبیقی و ارائه آثار خارجی از جمله چین و تُرک در کنار آثار ایرانی که در بازار سوغات زیارتی عرضه می‌شوند هستیم و از هنرمندان و تاجران دعوت می‌کنیم که این آثار را با هم مقایسه کنند تا کم‌کم طی فرآیندی آثار ایرانی را جایگزین آثار خارجی کنیم.

بازار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی مشهد

او اضافه کرد: قرار است این نمایشگاه تا سال آینده برگزار و آثاری شامل سجاده، تسبیح، پوشاک و غیره در آن ارائه شود. امیدواریم با ابتکارات جدید، بخشی از بازار زیارتی سال آینده را بگیریم.

وی با اشاره به این که تا سال گذشته، سهم ما از بازار سوغات زیارتی، تنها پنج درصد و حتی کمتر از این میزان بود، گفت: امیدواریم سال آینده بتوانیم بخشی از بازار زیارتی را به خود اختصاص دهیم و براین مقدار بیفزاییم.

نامور مطلق  تشریح کرد: گزارش فروش تعاونی‌ها در حوزه سنگ‌های قیمتی و گلدوزی‌هایی که روی سجاده‌ها انجام می‌شود، آمار ۲۰۰ میلیارد تومانی را نشان می‌دهد. این موضوع نشان دهنده یک شیب صعودی است، گرچه متاسفانه آمارهای ما از نهادهایی ارائه دهنده چندان دقیق نیست. اما امروزه با این شیب صعودی کم‌کم به سمتی می‌رویم که بازار سوغات زیارتی را از رقبای خارجی بگیریم و در اختیار هنرمندان‌ کشورمان قرار دهیم.

معاون صنایع دستی در پاسخ به پرسش هنرنیوز درباره روند بسته‌بندی صنایع دستی که هنرمندان و فروشندگان صنایع دستی را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است، نیز  اظهار کرد: به طور حتم ما نمی‌توانیم در مدت یک سال بسته‌بندی را عوض کنیم. برنامه‌های هیجانی مبنی بر اینکه امسال وضعیت بسته‌بندی درست می‌شود جز ضربه زدن به صنایع دستی، منفعت دیگری نخواهد داشت. ما همه‌ی این کارها را در فرآیندی انجام می‌دهیم و امیدواریم به سمت خوبی پیش برویم.

نامور مطلق ادامه داد:در نمایشگاه سوغات زیارتی که اخیرا برگزار شد نه تنها بسته بندی در مشهد ارتقاء پیدا کرده بود، بلکه برخی از شرکت‌ها به طور تخصصی فقط کار بسته‌بندی را انجام می‌دادند.

وی افزود: تفکر من تفکر تغییر یک شبه نیست. نه توانایی آن را دارم و نه به آن عقیده دارم. من نمی‌توانم معجزه‌های دولت گذشته را انجام دهم، به همین دلیل معتقدم باید در فرآیندی به سمت تغییر حرکت کنیم. در نمایشگاه آثار نشان ملی هم دیدیم که کیفیت آثار نسبت به گذشته افزایش داشته است. ما با یک شیب ملایم حرکت می‌کنیم و برنامه‌های هیجانی تنها موجب تخریب صنایع دستی می‌شود.

سوغات شمال را دریابید

نامورمطلق در پاسخ پرسشی مبنی بر اینکه آیا معاونت صنایع دستی کشور در کنار تهیه بسته سوغات زیارتی به فکر ایجاد بسته سوغات در شمال کشور هم هست، یا نه؟ بیان کرد: اگر صادقانه بخواهم بگویم تا کنون به این موضوع فکر نکرده‌ایم و مسئله ما نبوده است. اگر چند گزارش مبنی بر این موضوع به دست ما برسد حتما به شکل یک مسئله برای ما مطرح می‌شود. در حال حاضر باید به فکر بازار تقریبا ۱۰۰۰ میلیارد تومانی که در مشهد داریم، باشیم و به عنوان پایلوت خوب به آن توجه کنیم تا به شیراز و قم نیز تعمیم پیدا کند. باید برای سوغات غیر زیارتی هم فکرهایی کنیم.
کد خبر: 91427
Share/Save/Bookmark