برخی از آرای منتقدان را باطل کردیم/ برگزاری سه بزرگداشت
دبیر جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی:
برخی از آرای منتقدان را باطل کردیم/ برگزاری سه بزرگداشت
جعفر گودرزی دبیر سیزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران عنوان کرد در این رویداد آرای برخی از منتقدان را به دلیل اینکه بخش زیادی از فیلم ها را ندیده بودند، باطل کرده اند.
 
تاريخ : يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۴۲
به گزارش هنرنیوز ، نشست خبری سیزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران هشتم دی ماه در خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست جعفر گودرزی دبیر این رویداد از پوستر این دوره از جشن رونمایی کرد و سپس گفت: در حال حاضر که سینمای ایران به سمت کثرت تولید پیش می‌رود نیازمند مراقبت است. انجمن منتقدان با حضور منتقدان دلسوز می‌تواند ارزیابی درستی از این شرایط داشته باشد و خروجی آن باعث شود سینماگران بیشتر به شاخصه‌های کیفی توجه داشته باشند و از این جهت جشن منتقدان مهم است. برآیند آکادمی منتقدان می‌تواند خروجی یک سال سینما را با یک جهت دیگر ترسیم کند. به نظرم این جشن می‌تواند چراغ و مشعل خوبی باشد و یک سری شاخصه‌ها را تعریف کند چراکه ما یک بزنگاه کیفی نیاز داریم. امسال سیزدهمین دوره قرار است ۱۳ دی ماه در سالن آمفی‌تئاتر ستاد مرکزی دانشگاه علوم‌پزشکی دانشگاه تهران برگزار شود چراکه یک سالن ویژه است و حتی ممکن است بعد از ما، جشن‌ها و مراسم‌های دیگر هم در آن برگزار شود.

وی افزود: در این دوره سه بزرگداشت از ۲ هنرمند و یک منتقد داریم. اکبر عبدی و علیرضا زرین‌دست از هنرمندان و عباس یاری به عنوان منتقد مورد تجلیل قرار می‌گیرند. این را هم باید عنوان کنم که امیدوارم آرا به شکلی باشد که شأن منتقدان حفظ شود ما همیشه به سلامت آرا فارغ از مصلحت‌اندیشی و جنبه‌های سیاسی افتخار کرده ایم. ما ظرف فردا نامزدها را اعلام می‌کنیم چون تقریباً جمع‌بندی کرده ایم. نامزدها با توجه به آرای نزدیک منتقدان، جالب توجه است چراکه ما چند روزی بحث کردیم و حتی می‌خواستیم در برخی بخش‌ها چند نامزد اعلام کنیم. امیدوارم خروجی این جشن یک قدم رو به جلو برای سینمای ایران محسوب شود. امسال بیش از صد منتقد در رأی‌گیری ما شرکت کردند که این حائز اهمیت است.

در ادامه علی علایی منتقد سینما بیان کرد: نوبتی بودن کسب جایزه در این جشن مهم نیست به طوری که هنرمندانی بوده‌اند که به صورت متوالی برنده شده اند چون این یک رأی‌گیری جمعی است و امسال رقابت فشرده‌تر بود. گاهی رقابت به گونه‌ای به هم نزدیک می‌شد که با توجه به شمارش آرا اختلاف‌ها به اعشار می‌رسید و برای اینکه حق کسی ضایع نشود باید دقت می‌کردیم. در برخی رشته‌ها قرار شد تا هفت نامزد داشته باشیم. در صدر جدول آرا رقابت فشرده‌ای داشتیم و این خودش را در شکل اهدای جوایز نشان می‌دهد. دستاوردهای فنی همیشه جزو مسائل مهم ما بوده است چراکه برخی اصلاً در این رشته‌ها رأی نمی‌دهند از همین رو برخی رشته‌ها را امسال در دستاوردهای فنی گنجاندیم برای مثال مهندسی صدا، گریم و … در میان دستاوردهای فنی هستند به همین دلیل ما به این نتیجه رسیدیم که تعداد نامزدها در این بخش زیاد باشد.

گودرزی در ادامه با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه ما کمتر به سراغ مباحث مالی رفتیم، اظهار کرد: رشته‌های مثل چهره‌پردازی و … به عنوان دستاورد فنی هستند و د نامزدها و جوایز این بخش زیاد است. در این جشن دوستان زیادی با ما همکاری می‌کنند برای مثال پژمان لشکری پور مشاور دبیر است و محمدرضا لطفی و محمود کمالی فیلم‌های بزرگداشت‌ها را ساخته‌اند.

دبیر این رویداد سینمایی توضیح داد: ما برآیند و خروجی آرا را اعلام می‌کنیم. واقعاً اینگونه نیست که حتماً باید رأی ما با جشنواره فجر فرق کند. در جشنواره فجر یا جشنواره‌های دیگر چون هفت نفر هیأت داوری را تشکیل می‌دهند سلیقه قطعاً در آنها حاکم می‌شود اما با توجه به اینکه در جشن ما بیش از صد نفر رأی می‌دهند این اتفاق نمی‌افتد. فکر می‌کنم جشن منتقدان از معدود جشن‌های معتبر است که برند خود را ساخته است.

علایی هم گفت: هیچ الزامی در این بخش وجود ندارد که حتماً رای‌های ما با رأی جشنواره فجر فرق کند. حتی ما تماس‌های پی در پی با بچه‌های منتقد داشتیم تا آرای خود را بدهند از این صد نفر اقلاً هشتاد منتقد خوب وجود دارند. اهالی سینما خودشان هم می‌گویند واقعاً این جشن را دوست دارند. حتی بیش از سایر جشن‌ها در این جشن افراد معتبر حضور دارند.

دبیر این رویداد توضیح داد: خیلی از فیلمسازانی که در جشنواره جهانی حضور دارند دوست دارند فیلم‌هایشان در این جشن شرکت کنند اما متأسفانه در جشنواره جهانی کسی فیلم‌های ایرانی را نمی‌بیند به همین دلیل ما فیلم‌های جشنواره جهانی و فیلم‌های بخش ملی را تفکیک کردیم تا قضاوت بهتری صورت بگیرد. فیلم‌هایی که در جدول نمایش جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر حضور داشته مورد قضاوت قرار گرفته و در داوری ما لحاظ شده است.

علایی عنوان کرد: ما ناگزیریم برخی رای‌ها را باطل کنیم چون برخی از منتقدان بخش زیادی از فیلم‌های جشنواره را ندیده‌اند و این از نظر اخلاقی درست نیست که رأی آنها را بگنجانیم چون به یکباره یک امتیاز بزرگ تنها به برخی فیلم‌ها می‌دهند که این درست است. اینکه ما در برگه‌ها عنوان می‌کنیم افراد چند فیلم را «ندیده‌اند» برای همین مسأله است.

گودرزی توضیح داد: بعضی اوقات یک رأی برگزیده را بالا و پایین می‌کند از همین رو من به عنوان دبیر سعی کردم امانتدار باشم و خروجی را به صورت سلامت اعلام کنم.

علایی در پایان بیان کرد: ما دوست نداریم بین جشن ما با جشنواره فیلم فجر فاصله بیفتد ولی شرایط مالی اجازه نمی‌دهد.

مهر
کد خبر: 97827
Share/Save/Bookmark