«بازي» يك بازوي تربيتي است
دبیرِ رویداد ملی بازیستا بيان كرد ؛
«بازي» يك بازوي تربيتي است
محمدرضا امامقلی دبیرِ رویداد ملی بازیستا با بيان اينكه امروزه بازی يك بازوي تربيتي محسوب مي شود كه يكي از پرتراکنش ترین فعالیت های اقتصادی در دنیا و کشور ما ست گفت:‌ اگر جایگاه و اهمیت بازی در میان سیاست گذاران و مسئولان این حوزه مشخص شود، می شود به آینده این حوزه امیدوار باشیم.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۴۲
به گزارش خبرنگار هنريوز ، نشست خبری رویداد ملی بازی نامه‌نویسی (بازیستا) امروز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد. در این نشست خبری «محمدرضا امامقلی» رئیس حوزه هنری استان قزوین و دبیرِ رویداد ملی بازیستا ،« مسعود حسنلو» رئیس ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و« مسعود مهرداد» مدیر دفتر هنر و سرگرمی حوزه هنری کودک و نوجوان و خبرنگاران رسانه های جمعی حضور داشتند.

در اين نشست ، مسعود مهراد با بیان اینکه هدف ما از طراحی بازی، بازی‌سازی، بازی‌وارسازی و کنش در مصرف است، افزود: سعی داریم بر روی یکسری محصولات فرهنگی جریان‌سازی کنیم. یکی از این محصولات، بازی‌نامه‌نویسی بازیستاست، که مختص نوجوانان برگزار می‌شود.

مدیر دفتر هنر و سرگرمی حوزه هنری کودک و نوجوان ادامه داد: اساس بازی‌نامه ، گفتن قصه است. قصه‌ای که براساس یکسری مفاهیم بازی‌سازی نوشته شده است. ما می‌خواهیم از طریق کنشگری مخاطب ،‌«بازی‌نامه‌نویسی» را به« بازی‌سازی» تبدیل کنیم. امروز دنیای روایت‌هاست و نوجوان امروز، نیاز به روایت‌هایی از جنس خودش دارد. بازی نامه برای توسعه، نیاز به قصه دارد و قصه برای روایت و شکل گیری ، نیاز به معرف و شناخت نسبت به آن موضوع، واقعیت و شخصیت دارد.

مهرداد افزود : به زودی «باشگاه بازیستا» را راه اندازی می‌کنیم و در ادامه، طرح‌های برگزیده رویداد بازیستا، وارد «باشگاه بازیستا » می‌شوند و اعضا تبدیل به هسته‌هایی می‌شوند که در تولید بازی وارد میدان خواهند شد. قرار نیست اعضایی که در رویداد بازیستا حضور پیدا می کنند، به حال خودشان رها شوند و این استمرار با دبیرخانه برقرارخواهد بود.

بازی فن آوری مهم

مسعود حسنلو» ، رئیس ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نيز در اين نشست خبري با بیان اینکه بازی و بازی‌نامه نویسی مهمترین ابزار برای حل مسائل اجتماعی است، تاکید کرد: ما با جامعه پیچیده‌ای مواجه هستیم و تنها دانشی که توان پاسخگویی به این پیچیدگی را دارد، دانش طراحی بازی است. الان در حوزه سیاست‌گذاری در کسب‌وکارها به بازی توجه شده است. جامعه‌ای که مخاطبانش با بازی رشد می‌کند؛ با فرآیندهای بازی می‌توان آن را مدیریت کرد. طراحی بازی به عنوان الگوی سیاست گذاری مطرح است. نیمی از جمعیت ما روزانه با مفهوم بازی درگیر هستند. امروزه آموزش‌ها، هویت یابی و کسب و کارها از طریق بازی انجام می‌شود. بازیستا دست روی نقطه درستی گذاشته است. ما می‌توانیم به آینده‌ای امیدوار باشیم که نوجوانان ما با بازیستا، آینده روشن‌تر، بهتر و کارآمدتری را برای کشور رقم بزنند. کشف و پرورش این رویداد برعهده حوزه هنری انقلاب اسلامی است.

رئیس ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی با اشاره به اینکه یکی از کارکردهای رویداد بازیستا تمرکز بر سرگرمی‌های نوظهور همچون اتاق فرار، بازی‌های محیطی و گلد گیم هاست، ادامه داد: شاید سینما یک اثر خانوادگی باشد اما تعاملی در آن صورت نمی‌گیرد ولی بازی‌های محیطی و اتاق‌های فرار بستری است که خانواده‌ها به آن احتیاج دارند. همچنین بازی نامه‌نویسی بستری است که باید تبدیل به کسب و کارهای پایدار شوند و تا زمانی که این الگوها تبدیل به کسب و کارهای پایدار نشوند، تأثیری در این حوزه نخواهند داشت و این نکته‌ای است که ما علاقه مندیم آن را به صورت جدی پیگیری کنیم. اینها محور اصلی رویداد است..

وی افزود: برای حل مسائل اجتماعی در جامعه نیازمند فناوری‌های نرم هستیم. مسائلی چون محیط زیست، از بین رفتن گنجینه زبان فارسی، هویت ملی، مسائل مختلف اجتماعی را می‌توان با استفاده از فناوری‌های نرم و ابزارهایی که سبب تغییرات اجتماعی می‌شوند، حل کرد.

بازوی تربیتی

در ادامه ، محمدرضا امامقلی ، رئیس حوزه هنری استان قزوین نيز با تاکید بر اینکه بازی به نوعی یک بازوی تربیتی به شمار می آید اضافه کرد: به دلیل وجود تعامل و فضای اجتماعی‌ای که بازی ایجاد می کند، وجه تربیتی بالایی دارد. امروزه بازی از پرتراکنش ترین فعالیت های اقتصادی در دنیا و کشور ما است. ما در حال تجربه اندوزی در این حوزه هستیم و سعی داریم بازی را به عنوان یک تجربه جدید گردشگری معرفی کنیم. اگر جایگاه و اهمیت بازی در میان سیاست گذاران و مسئولان این حوزه مشخص شود، می شود به آینده این حوزه امیدوار باشیم.

دراین رویداد، نوجوان ها قرار است نسبت به مفاهیم دینی، ملی و هویتی و همچنین محصولات رسانه ای و فرهنگی کنشگری داشته باشند. به همین خاطر موضوعات رویداد طوری انتخاب شده اند که بتوانند این هدف را پوشش دهند. ایران من، قهرمان من، آیین من و بخش های ویژه از جمله عرصه های مهم این رویداد است.

رئیس حوزه هنری استان قزوین در ادامه اضافه کرد: قرار است نوجوان ها در رویداد بازیستا در سه حوزه به طراحی بازی بپردازند که عبارتند از :

بازی رومیزی: دسته ای از بازی ها که می تواند شامل صفحه بازی، مهره ها، کارت ها، تاس و ... باشند و عموما به صورت گروهی و در جمع های دوستانه و خانوادگی بازی می شود و تعامل افراد با بازی و بین افراد، از طریق همین ابزارها انجام می شود.

بازی محیطی: دسته ای از بازی ها که در یک محیط نسبتا وسیع و گسترده بازی می شود. تعامل افراد با بازی از طریق معماها، چالش ها، پیدا کردن وسایل و ... در محیط بازی انجام می شود.

اتاق فرار: یک نمونه خاص و ویژه از بازی های محیطی که محیط بازی آن، به یک یا چند اتاق محدود می شود. مانند بازی محیطی، افراد باید ماموریت اتاق را در زمان مشخص شده انجام دهند و از طریق وسایل، معماها، راهنمایی ها و چالش ها به بازی بپردازند.

دبیر رویداد بازیستا ادامه داد : بازیستا در بخش ایران شامل موضوعاتی همچون تاریخ انقلاب، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و اماکن تاریخی، بخش قهرمان من شامل موضوعاتی همچون اساطیر شاهنامه، دانشمندان و اندیشمندان، قهرمانان ملی، شهدا و فرماندهان، بخش آئین من شامل موضوعاتی همچون غدیر، فاطمیه، عاشورا و ظهور و بخش ویژه شامل موضوعاتی همچون پیشرفت و هیستوری (در بخش هیستطوری بیش از ۶۰۰ هزار دانش آموز شرکت کرده‌اند) است.

این رویداد از 16 آبان ماه شروع شده و تا پایان دی ماه ادامه دارد. علاقه مندان برای ثبت نام به سایت www.baazista.ir مراجعه کنند. همچنین در ماه‌های آذر و دی رویدادهای استانی در مراکز استان‌هایی چون تهران، گیلان، قزوین، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و یزد برگزار می شود. قرار است بهمن ماه مراسم اختتامیه این رویداد برگزار شود.

۲۰ عنوان جایزه در این رویداد در نظر گرفته شده است که سه جایزه اول آن به این صورت است که به سه نفر اول در هر بخش ۲۰ میلیون تومان اهدا می‌شود ، جزئیات ۱۷ عنوان جایزه دیگر از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌شود..

در پایان نشست اولین رویداد ملی بازی نامه نویسی ، پوستر این رویداد رونمایی شد.
کد خبر: 99267
Share/Save/Bookmark