عبور طبقه کارگر از فرش قرمز
دومین روز از سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛
عبور طبقه کارگر از فرش قرمز
دومین روز از سی و سومین جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره امسال را گامی رو به پیشرفت در فضای سینمای کشور خواند.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۵
جنتی در یک خبر رسمی فیلم های سی و سومین جشنواره فیلم فجر را مطلوب و بدون حاشیه های مخرب دانست و نسبت به حضور پُزرنگ کارگردانان جوان در جشنواره امسال ابراز خرسندی کرد.

نخستین سانس روز دوم جشنواره سی و سوم با کاری از فرزاد موتمن با نام «خداحافظی طولانی» شروع شد. این فیلم نخستین فیلم موفق بخش سودای سیمرغ بود که تصویر متفاوتی را نسبت به دیگر آثار موتمن در ذهن مخاطبان ایجاد کرد. بازی متفاوت و تحسین براگیز سعید آقاخانی در این فیلم توانست نظر مثبت اهالی رسانه و منتقدان را جلب کند.

«زندگی پنهان» عنوان مستندی به کارگردانی دلاور دوستانیان بود که در سانس دوم اکران شد؛ مستندی که درباره زندگی حشرات و سنجاقک ها در دل طبیعت است و یک روز پیش از اکران تیتر مطبوعات را با عنوان «حمله حشرات به کاخ جشنواره» به خود اختصاص داده بود.

فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» ساخته وحید جلیلوند در بخش نگاه نو نیز توانست تا حدودی حسن نظر اهالی رسانه و منتقدان را برانگیزد؛ در این فیلم به دلیل تلخی داستان و کثرت صحنه های ضرب و شتم که با بازی خوب برزو ارجمند و معرفی چهره تازه هنرمند جوان سحر احمدپور، چرت ظهرگاهی حاضران در سینمای رسانه پرید و این فیلم مورد اقبال قرار گرفت.

«حکایت عاشقی» به کارگردانی احمدرمضان زاده و با بازی بهرام رادان در بین اکران های روز دوم به موضوع بمباران شیمیایی حلبچه اختصاص دارد که در نشست پرسش و پاسخ به بررسی جایگاه این فیلم در حوزه دفاع مقدس پرداخته شد.

و اما پُر استقبال ترین فیلم روز دوم، «خانه دختر» به کارگردانی شهرام شاه حسینی و نویسندگی پرویز شهبازی بود که به موضوعی بسیار متفاوت و تقریبا بکر در سینمای ایران پرداخته بود؛ این فیلم که تحسین اهالی رسانه را برای جسارت بیان یک مفهوم سنتی در خانواده های ایرانی براگیخته بود در نشست مطبوعاتی نیز با حواشی بسیاری از جانب حامد بهداد بازیگر این فیلم همراه بود. بخشی از این نشست به دعاهای حامد بهداد و سپس هزل و شوخی های او با عوامل و اهالی رسانه گذشت.

«موقت» عنوان آخرین اکران روز دوم بود که در بخش سینمای هنر و تجربه قرار داشت و به رغم آنکه پرویز شهبازی مشاور کارگردان و کیانوش عیاری تدوین آن را بر عهده داشتند نتوانست موجب خشنودی خاطر مخاطبان در کاخ جشنواره شود.

از مهمترین ویژگی فیلم هایی که در روز اول و دوم جشنواره سی و سوم اکران شد می توان به تلاش سازندگان این آثار برای ترسیم رنج ها و مشقات طبقات پایین جامعه و قشر کارگر اشاره کرد که خود گویای نگاهی تازه از منظر جامعه شناختی به سینمای کشور است.

روز دوم جشنواره نیز شاهد حضور هنرمندان و بازیگران بسیاری بود که اغلب آنها از فرش قرمز عبور کردند و به طرز جالبی بر فراز سکوی فرش قرمز عکس گرفتند.

اهالی رسانه در دومین روز جشنواره نیز همچنان به عدم سرویس های ایاب و ذهاب اعتراض داشتند طبق معمول با کیفیت بسیار پایین سیستم تغذیه، پذیرایی مواجه بودند. سرویس غذاهای سرد در نوبت شام و غذاهای فریز شده گرم شده در ماکروویو در وعده نهار با کیفیت بسیار نازل، مورد انتقاد اهالی رسانه و هنرمندان قرار گرفت.

در روز دوم جشنواره حضور تنی چند از میهمانان خارجی نیز با توجه به تفکیک بخش بین الملل از بدنه اصلی جشنواره قابل توجه بود.

و اما دیوار گوشتی عکاسان در نشست های پرسش و پاسخ فیلم های جشنواره که مانع چهره به چهره شدن بازیگران و عوامل هر فیلم با خبرنگاران می شود در روز دوم جشنواره بارها مورد تذکر واقع شد که به این طریق ممکن است اصطکاک به وجود آمده تا روزهای پایانی درگیری جدی بر این موضوع را دامن بزند.

دومین روز جشنواره سی و سوم فیلم فجر نیز مطابق هر روز با تردد کثیر عوامل سازنده فیلم ها، هنرمندان و اصحاب رسانه در راه پله ها، سالن ها و صف تغذیه همراه بود که فقط برای صرف چای به ارائه کارت معتبر جشنواره نیاز نبود.

م.خ
کد خبر: 78927
Share/Save/Bookmark