محوطه تاریخی –فرهنگی تپه دلقند ساماندهی می‌شود
بر اساس این تفاهمنامه پژوهشگاه؛
محوطه تاریخی –فرهنگی تپه دلقند ساماندهی می‌شود
عملیات پژوهش، حفاظت و معرفی محوطه تاریخی –فرهنگی تپه دلقند (دامغانی) و ساماندهی آن در چارچوب طرح‌های موزه شهر سبزوار به زودی شروع می‌شود.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۷
 
به گزارش هنرنیوز،این اقدام‌ها بر اساس تفاهم نامه امضا شده بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری سبزوار و اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی صورت می‌گیرد.
حفاظت و مرمت آثار مکشوفه منقول و غیر منقول، بهره برداری بهینه از بناهای فرهنگی تاریخی در محدوده شهر سبزوار، همکاری با موزه شهر سبزوار در تمام مراحل اجرایی و بهره برداری، حفاظت و حراست از میراث فرهنگی واقع در محدوده شهر سبزوار از مفاد این تفاهم نامه است. 

انجام کاوش‌های باستان‌شناسی به منظور ایجاد موزه فضای باز از آثار موجود در محوطه تاریخی –فرهنگی تپه دلقند در حاشیه جنوب شرقی شهر سبزوار، بررسی و پژوهش با هدف شناسایی و معرفی پتانسیل‌های بناهای تاریخی در محدوده شهر سبزوار، برنامه ریزی برای حفاظت، مرمت و بهره برداری بهینه از بناهای تاریخی در محدوده شهری و بهره برداری از امکانات و سرمایه‌های مالی و اجتماعی در راستای هم افزایی و هدفمند سازی توان‌ها برای انجام طرح‌های پژوهشی –آموزشی و علمی –فرهنگی در شهر سبزوار محورهای اصلی این تفاهم نامه را تشکیل می‌دهد. 

بر اساس این تفاهمنامه پژوهشگاه در راستای نظارت بر فعالیت‌های علمی –پژوهشی و استاندارد سازی و افزایش پژوهش‌ها گام برداشته و شهرداری نیز در جهت فراهم کردن سرمایه و تملک محدوده‌های مورد نظر برای فعالیت‌های مورد تفاهم اقدام خواهد کرد. 

میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز به منظور زمینه سازی لازم در مقیاس استانی برای اجرایی کردن فعالیت‌های حفاظت، مرمت، ارتباط و هماهنگی با ستاد اقدامات لازم را انجام خواهد داد. 

لازم به ذکر است در شرایطی که اجرای طرح‌های پژوهشی و برنامه‌های آموزشی منجر به تولید یک دانش فنی و یا یک دستاورد علمی شود نتایج حاصل به پژوهشگاه تعلق خواهد داشت.
این تفاهمنامه شامل ۵ماده و ۲۲بند است که مدت ۵سال اعتبار خواهد داشت.
کد خبر: 78567
Share/Save/Bookmark