تاثیر سینما روی کودکان
صنعت تصاویر متحرک بسیار قدرتمند است؛
تاثیر سینما روی کودکان
 
تاريخ : شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۱۳
«ادگارد دیل» در تحقیقی که پیرامون تاثیر سینما بر روی کودکان انجام داده بود دریافت تماشای فیلم باعث می‌شود کودکان نگرش خود را نسبت به جهان واقعیت تغییر دهند و اصول اخلاقی جدید را فرا گیرند. برای مثال، کودک با تماشای یک فیلم واقعیت‌های جدید را بهتر درک می‌کند.

دانشمندان دانشگاه ایالتی «اوهایو» تاثیر اعمال و گفتار بازیگران را بر روی کودکان به دقت بررسی کردند و دریافتند که یک کودک هشت‌ساله یک روز پس از تماشای یک نمایش تقریبا سه پنجم حرکات و رفتار قهرمان داستان را در زندگی خود اجرا می‌کند. همچنین دانشمندان اعلام کردند: کودکان 6 هفته پس از تماشای یک نمایش تقریبا بیش از 90 درصد اعمال و گفتار بازیگران را به خاطر می‌آورند.

نتایج عینی نقش سینما بر روی کودکان جالب است. در تحقیق دانشگاه ایالتی «اوهایو» برای یافتن این موضوع که آیا تماشای فیلم باعث ناآرامی در کودکان خواهد شد یا نه از دستگاهی استفاده کردند که میزان حرکات کودک را طی شب هنگام خوابیدن می‌سنجید و به این نتیجه رسیدند که پس از تماشای فیلم میزان حرکات کودکان به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. این دستگاه نشان داد که تماشای فیلم ممکن است بر سلامتی و رشد کودکان تاثیر منفی داشته باشد.

محققان اعلام کردند: هنگامی که ما متوجه شدیم فیلم‌های مهیج از نظر احساسی در کودکان تاثیر منفی می‌گذارند، تشخیص این ناآرامی‌ها به سادگی امکان‌پذیر بود. کاملا طبیعی است که احساس تحرک شدید باعث واکنش‌های فیزیکی می‌شود. اگر چه آن کودک کاملا فرد آرامی است، در مقابل پاسخ‌های بدنی مشخص نمی‌تواند از خود عکس‌العمل نشان دهد. براساس این گزارش دو پاسخ فیزیکی از جمله تغییر در گردش خون و عکس‌العمل‌های ناگهانی شناسایی و واکنش‌های متناسب با استفاده از این روش کشف شد. محققان در این مطالعه از تکنیک "ترستون" برای شناسایی نگرش کودکان نسبت به 8 مورد زیر استفاده کردند . به این معنا که کودکان پس ازدیدن فیلم با موضوعات زیر نگرش شان نسبت به این موضوع و اتفاقات تغییر کرد .

1- آلمانی‌ها 2- جنگ 3- جرم 4- قانون ممنوعیت 5- چینی‌ها 6- حبس ابد 7- مجازات مجرمان 8- افراد سیاه پوست

برای مثال پس از تماشای فیلم "پسر خدا" در نگرش کودکان چینی یک تغییر قابل توجه مشاهده شد.

همچنین فیلم "همگان در مقابل غرب سکوت اختیار کرده‌اند" تغییری در نگرش افراد در جهت کاهش جنایات رخ داد.به طور کلی نتایج قابل توجه تماشای فیلم در نگرش افراد اجتناب‌ناپذیر است.

براساس گزارش روانشناسان آسیب‌های اخلاقی شدید ممکن است از تماشای مداوم فیلم‌های غیراخلاقی نشات گرفته شده باشد.محققان اعلام کردند: ما مشاهده می‌کنیم که کودکان اغلب به سینما می‌روند و تماشای فیلم قدرت درک اطلاعات جدید رابرای کودکان فراهم می‌کند و باعث ناآرامی، تحریک احساسات و القای نگرش‌های جدید در آنها می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد که فیلم‌ها یک تاثیر قابل توجهی را در زندگی کودکان ایفا می‌کنند.

اما مهم‌ترین سوال هنوز پاسخ داده نشده است، آیا تماشای فیلم تاثیر مثبت یا منفی بر روی کودکان خواهد گذاشت؟در حالی که پاسخ به این سوال از هر سوال دیگر مهم‌تر است دادن یک پاسخ رضایت‌بخش برای این سوال بسیار مشکل است.ابتدا باید محتوای فیلم‌ها را بررسی کنیم و از خودمان بپرسیم که آیا این محتوا به طور کلی خوب یا بد است. همچنین روش دیگری برای پاسخ به این سوال وجود دارد و آن این است که دریابیم چگونه کودکان پس از تماشای یک فیلم از آن تاثیر می‌گیرند.

روانشناسان اعلام کردند: ما دریافتیم فیلم‌های جنایی گونه خاصی از جرم را نشان می‌دهند. مجرمین غالبا شخصیت‌های جذاب در این گونه از فیلم‌ها ایفا نمی‌کنند اما نمی‌توان گفت که شخصیت آنها به طور یکنواخت نامطلوب است.در یک پژوهش به دو گروه از کودکان توجه شده است. یک گروه از آنها تمایل به تماشای چهار فیلم در هفته داشتند و گروه دیگر شامل کودکانی بودند که در طی یک ماه تنها دو فیلم می‌دیدند.

همچنین در این پژوهش اثرات ناشی از تماشای فیلم‌ها را در شخصیت کودکان مورد بازبینی قرار دادند.

محققان دریافتند ویژگی‌های قابل توجهی همچون حس همکاری، صداقت و اخلاق خوش در افرادی که کمتر فیلم تماشا کردند، بیشتر قابل مشاهده است. این در حالی است که در مطالعه دیگر نتوانستند ثابت کنند که نگرش‌های ناخوشایند در افرادی که بیشتر فیلم تماشا می‌کنند در مقایسه با افرادی که تمایل چندانی ندارند، بیشتر به چشم می‌خورد.

تکنیک دیگر برای پاسخ دادن به این سوال که آیا تماشای فیلم تاثیر مثبت یا منفی بر روی کودکان خواهد گذاشت یا نه، استفاده از روش case است.

این تکنیک توسط "بلومر" انجام شد. وی در تحقیق خود از مصاحبه، نوشتن زندگی‌نامه، پرسشنامه و روش‌های مشابه استفاده کرد. بلومر دریافت که تماشای فیلم بر زندگی پر از احساس یک کودک تاثیر می‌گذارد و او را برای همیشه از جهان واقعیت دور نگه می‌دارد. البته این نکته در زندگی بزرگسالان مصداق کمتری دارد. بزرگسالان با درک آشکار از شخصیت ساختگی در فیلم‌ها می‌توانند از نگرش منفی جلوگیری کنند.

اما جهان سینمای کودک یک جهان واقعی است و تماشای فیلم با تاثیر در کودکان تطابق بیشتری دارد. نتایج پژوهش‌ها نشان داد که کودکان تمایل بیشتری به تماشای فیلم دارند و در مقایسه با بزرگسالان حس تاثیرپذیری در آنها بیشتر است .محققان نشان دادند که سینما ممکن است ابزار بزرگی برای سرگرمی و تربیت غیررسمی محسوب شود.

هم‌اکنون این سوال پیش می‌آید که چکار کنیم تا از نتایج منفی تماشای فیلم بکاهیم و باعث بهبود شرایط شویم؟

البته پاسخ این سوال آسان نیست. صنعت تصاویر متحرک بسیار قدرتمند است و تمام تلاش خود را برای مشاهده نتیجه کارش انجام می‌دهد.البته چندین روش برای کنترل تاثیر منفی ناشی از تماشای فیلم وجود دارد. موارد زیر از آن جمله‌اند:

1- سانسور کردن 2- اعمال دستورالعمل‌های قانونی 3- توافق‌نامه‌های اختیاری 4- تبلیغ فیلم‌ها با استفاده از کاتالوگ یا روش‌های دیگری که نیاز به آگهی بازرگانی ندارند 5- تعلیم و تربیت مناسب کودکان .

کد خبر: 28229
Share/Save/Bookmark