فروش فیلم‌های ایرانی به چین به کجا رسید؟!
موسسه رسانه های تصویری گزارش دهد
فروش فیلم‌های ایرانی به چین به کجا رسید؟!
برای حضور هر کدام از نهادهای دولتی در جشنواره های مختلف مردم هزینه کرده‌اند به امید اینکه شاهد دستآورد مثبتی داشته باشد؛ در همین راستا حقشان هم است که بدانند چه نتیجه‌ای داشته است و قطعاً توقع گزارش دارند.
 
تاريخ : دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۷




هنرنیوز در گفتگوهای اخیر خود در ارتباط با میزان تاثیر گذاری فرهنگ مان در میان سایر کشور‌های همسایه و حتی غربی مدتی است گفتگو‌هایی را با اهالی فرهنگ و هنر و به ویژه هنرمندان سینما و تلویزیون داشته است و در بیشتر اوقات نتیجه بدست آمده این بوده است که ما نه تنها تاثیر گذار نبوده‌ایم بلکه تاثیر پذیر هم بوده‌ایم در واقع با یک نگاه کلی به جامعه و رفتار و نوع پوشش و حتی گویش مردم متوجه این امر خواهیم شد. کمرنگ شدن اخلاقیات در جامعه و نادیده گرفتن اعتقادات ضربه سختی به فرهنگ ما زده است.
از این رو نهادهای گوناگون باید تلاش کنند تا در ارتقاء فرهنگ ایرانی اسلامی گام‌های مثبتی بردارند و این فرهنگ را به تمام دنیا معرفی و عرضه نمایند. تهاجم فرهنگی را نمی‌توان مختص زمان حال دانست، بلکه این پدیده در طول تاریخ بار‌ها گریبان‌گیر تمدن‌های مختلف، از جمله کشورهای اسلامی شده است. تهاجم فرهنگی، سبب شد تا جامعه اسلامی، به ویژه جوانان، نسبت به مسائل دینی بی‌تفاوت شوند.
یکی از راه های معرفی فرهنگ ایرانی اسلامی ایجاد رایزنی و ارتباط با سایر کشور های غربی و همسایه مان است. و این هم به عهده ارگان هایی است که در جشنواره هایخارجی خودشان را محق می دانند تا شرکت کنندو تیمی را به آنجا بفرستند.
در تاریخ ۴/۳/۱۳۹۳ خبرگزاری فارس گزارشی از روند وحضور و فعالیت موسسه رسانه های تصویری داد مبنی بر این که: نمایندگان موسسه رسانه‌های تصویری یکی از مراکزی بودند که چندی پیش در شصت و هفتمین دوره از جشنواره «کن» در فرانسه حضور داشتند و در این راستا با سایر نمایندگان کشورهایی دیگر رایزنی کردند. در حاشیه نمایش فیلم‌های سینمایی «۱۳» به کارگردانی هومن سیدی و «دو ساعت بعد مهرآباد» به کارگردانی علیرضا فرید مذاکراتی با مسئوولین و مدیران فستیوال‌های بین المللی چون جشنواره پوسان کره، وایادولید اسپانیا، ورشو لهستان، سینه کید هلند، دبی و ابوظبی امارات، شیکاگو و میل ولی آمریکا، توکیو و توکیو فیلمکس ژاپن و... جهت ارائه فیلم‌های ایرانی به این فستیوال‌های جهانی انجام شد.
همچنین در ادامه ذکر شده بود جهت فروش فیلم‌های ایرانی مذاکراتی با کمپانی کشورهای ترکیه، تایوان، مالزی، ژاپن، چین و... انجام شد که در طی آن، مذاکره با کمپانی چینی منجر به عقد قرارداد گردید.
حال مدتی است که از این گزارش می‌گذرد و همچنان اطلاع رسانی صورت نگرفته است. اینکه به طور شفاهی گفته شده فقط با کشور چین توانسته‌اند قرار دادی بنویسند قابل تامل است. چرا نباید بعد از عقد قرار داد اطلاع رسانی می‌شد تا رسانه‌ها متوجه شوند چه فیلم‌هایی به کشور چین فروخته شده است و به چه صورت این تعامل قرار است صورت بگیرد؟!
در جلسه ای رئیس سازمان سینمایی که چندی پیش با رسانه‌ها داشت بر شفاف سازی تاکید داشتند و اظهار کردند ما با شفاف سازی نگرانی‌های شما را کاهش می‌دهیم. حال این سوال پیش می‌آید که نمایندگان موسسه رسانه‌های تصویری در جشنواره «کن» دقیقاً چه کار کردند؟! دست آوردشان به غیر از نمایش فیلم‌ها که هر ارگانی هم می‌توانست آن را انجام دهد چه بوده است؟! چرا مخاطبان و رسانه‌ها از روند مذاکراتی که صوررت گرفته است اطلاعاتی ندارند؟
البته هفته فیلم ایران و لهستان جزو اقداماتی خوب موسسه رسانه‌های تصویری بوده است که از ۲۵ خرداد تا تاریخ ۳۰ خرداد انجام شد اما‌ ای کاش به طور واقع سیاستگذاری‌های روشنی از این برنامه مشخص می‌شد و در ‌‌نهایت هم اعلام می‌کردند که واقعاً چقدر توانسته‌اند به آنچه می‌خواهند برسند.
البته اگر از حق نگذریم همه ما می‌دانیم تا نام جشنواره کن و سفر‌های خارجی به میان می‌آید خیلی‌ها دوست دارند به دلایل مختلف در این ضیافت‌ها شرکت داشته باشند و هر موسسه‌ای به بهانه‌ای و دلیلی تلاش می‌کند شرکت داشته باشد. در شرایط فعلی باید کمی تامل کنیم تمام کارهایی که توسط افراد حاظر از ارگان‌های مختلف در جشنواره «کن» انجام شده است چقدر می‌تواند دل گرم کننده باشد؟! واقعاً این کار‌ها و فعالیت‌های نام برده شده را نمی‌شد که یک گروه مشخص انجام دهند و هر کسی برای حضور در این جشنواره‌ها دست و پا نزند؟!
البته رسانه‌ها هم باید پی گیر باشند برای حضور هر کدام از این ارگان‌ها مردم هزینه کرده‌اند به امید اینکه شاهد دست آورد مثبتی باشند و حقشان هم است که بدانند چه نتیجه‌ای داشته است و قطعاً توقع گزارش دارند.
به نظر می‌آید هدف حضور فیزیکی در جشنواره‌ای همچون «کن» است. چرا که با گذشت مدتی از این جشنواره ارگان‌ها و گروه‌هایی که در آنجا حضور داشتند به طور خود جوش در ارتباط با دست آوردشان حرف نمی‌زنند. گویا دوستان در دلشان می‌گویند: «کن» یک چیزی بود تمام شد رفت تا سال بعد.
در آخر به یکی از سخنان مقام معظم رهبری در باره تاثیر گذاری سینما اشاره می کنیم که گفتند: اهميت فراوان اين هنر، و كارآمدي و تأثيرگذاري عميق آن، مسئوليت سينماگران و تمامي دستگاه‌ها و رده‌هاي مديريتي مؤثر دراين هنر را كاملاً سنگين مي‌كند.
کد خبر: 72969
Share/Save/Bookmark