بازیگری برای تمام نژادها
به بهانه تولد «آنتونی کوئین»؛
بازیگری برای تمام نژادها
کوئین با آن ابروهای پر کلاغی اش به آدمهای همه جا شبیه بود جز آمریکا و نژادپرستی آن روزهای آمریکا مانعی بود برای پیشرفتش در کار.
 
تاريخ : يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۹

«آنتونيو رودولفو اوکراکا کوئين» ۲۱ آوريل سال ۱۹۱۵ در دوران انقلاب مکزیک از پدري ايرلندي و مادري مکزيکي در چیهواهوا مکزيک متولد شد. جایی که پدرش یکی ازسربازان ارتش مکزیک و پانچوویلا بود. خانواده اش بعد از انقلاب به لس آنجلس نقل مکان کردند و پدرش توانست به عنوان تصویربردار در استودیو «سلیگ فیلم» استخدام شود. کوئین اغلب همراه پدرش به محل کار او می رفت و همینجا بود که با «تام میکس» و «جان بریمور» آشنا شد و رفاقتش را تا بزرگسالی با او ادامه داد.
پدرش در ۹ سالگی آنتونیو و بر اثر تصادف با موتور سیکلت جان خود را از دست داد. او که در يکي از مناطق نزديک لس‌آنجلس بزرگ شده بود و مدرسه را زودتر از موعود ترک کرد و به مشاغل گوناگونی روی آورد، مدتی قصاب بود، کارگری کشتارگاه و بوکسوری را هم تجربه کرد، مدتی هم واعظ بود. کم کم به نمایش علاقه پیدا کرد و تلشش برای ورود به دنیای تصویر را آغاز کرد ولی با آن ابروهای پر کلاغی اش به آدمهای همه جا شبیه بود جز آمریکا و نژادپرستی آن روزهای آمریکا مانعی بود برای پیشرفتش در کار.
 
او بالاخره در سال‌ ۱۹۳۶ اولین نقش سینمایی خود را گرفت. «قول‌ شرف»‌ به‌ کارگرداني‌ «ليو لاندرز» راه را برای وورود او به هالیوود باز کرد و کمی بعد توانست‌ دختر خوانده‌ «سسيل‌.ب. دميل»‌ کارگردان‌ پرآوازه هاليوودی را به همسری بگیرد. بعد از این قراردادی با پارامونت بست و توانست در چند نقش درجه‌ دو و سه‌ بازی کند که زیاد موفق نبودند، پس راه تئاتر را در پیش گرفت و به برادوی رفت اما مشکلات او به عنوان یک مکزیکی همچنان ادامه داشت. در سال‌ ۱۹۴۶ آنتوني‌ کوئين‌ در فيلم‌ «زورباي‌ يوناني»‌ به‌ کارگرداني‌ «مايکل‌ کاکو يانيس»‌ ايفاي‌ نقش‌ کرد و‌ شهرت‌ زيادي‌ کسب کرد. 

کوئین در ۱۹۴۷ درست قبل از اینکه در ماجراهای همان سال متهم به رابطه با کمونیستها شود تبعه آمریکا شد. او سال‌ ۱۹۵۱ و با ايفاي‌ نقش‌ در فيلم «نقاب‌ انتقام‌جو» به‌ سينما بازگشت‌ اما این «زنده‌ باد زاپاتا» به‌ کارگرداني‌ «اليا کازان»‌ و بازی در کنار «مارلون‌ براندو» بود که او را دوباره به سینما دوستان شناساند و با همین فیلم اولین اسکار خود را به دست آورد. او در سال‌ ۱۹۵۶ براي‌ ۲۳ دقیقه و ۴۰ ثانیه بازی در فیلم «شور زندگي»‌ ساخته ‌»وينسنت‌ مينه‌ لي»‌ برنده دومین اسکارخود شد. کوئین یکی از معدود بازیگرانی بود که در نقش اقوام و نژادهای مختلف موفق ظاهر می شد. حالا دیگر همان عاملی که در جوانی سنگی پیش پایش بود باعث پیشرفتش شده بود او در نقش کاراکترهای آمریکایی، عرب، باسکی، چینی، انگلیسی، فرانسوی، یونانی، عبری، هون، ایرلندی، ایتالیایی، مکزیکی، مغول، سرخ پوست، فیلیپینی، پرتغالی، اسپانیایی و اکراینی بازی کرده است. 

کوئین با ايفاي نقش حمزه در فيلم محمد رسول‌الله (ص) و عمر مختار، در شمار بازیگرانی است که در ايران چهره‌اي محبوب هستند و حتی قرار بود اوایل انقلاب به ایران بیاید. او پیش از این سال ۱۳۵۷ هنگام ساخت فیلم «کاروان» به کارگردانی «جیمز فارگو» در ایران حضور داشت. این بازیگر از طرفداران «کیانو ریوز» بود و با این بازیگر هنگام تصویربرداری «راه رفتن روي ابرها(۱۹۹۵)» رفاقتی به هم زد. 

«اسب کهر را بنگر»، «توپ‌هاي سن سباستين»، «جاده»، «استاد مرده»، «کفش‌هاي مرد ماهيگير»، «عيسي ناصري۱ و۲»، «گوژپشت نتردام»، «لورنس عربستان»، «انتقام آنجلو»، «قرارداد مارسي» و «آخرين قطار گان هيل» اشاره كرد. آخرين‌ فيلم‌ او avenging angelo بود و که مدتي‌ پس‌ از بازی در این فیلم‌ در سوم‌ ژوئن‌ ۲۰۰۱ درگذشت. کوئین چند فرزند دارد که معروفترین آنها «فرانچسکو کوئین» است که برای بازی در «جوخه» به کارگردانی «الیور استون» شناخته می شود.

کد خبر: 70781
Share/Save/Bookmark