کاسه کوزه‌ها سر میرزاخانی شکسته شد!
حاشیه بر نشست امروز مدیر عامل انجمن سینمای جوانان
کاسه کوزه‌ها سر میرزاخانی شکسته شد!
در این دوره ما شاهد حذف بخش‌هایی در انجمن سینمای جوان هستیم که دلیلی بر آن نمی‌توان یافت پیش از این شاهد حذف جشنواره فیلم اولی ها بوده ایم و امروز شاهد حذف بخش های تئوری از دروس آموزشی مراکز انجمن هستیم.
 
تاريخ : شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۱
در نشست خبری که امروز توسط انجمن سینمای جوان برگزار شد حبیب ایل بیگی مدیر عامل انجمن سینمای جوان در ابتدای نشست بعد از توضیحاتی که در مورد گردهمای فیلم سازان و عکاسان که در استان‌ها برگزار می‌شود و قرار است به این بهانه شهرستانی‌ها هم از پاتوق‌های هنری برخوردار شوند و روند حضور فیلم سازان انجمنی در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه به صورت پلکانی شود به خبرنگاران تاکید کردند: خواهشاً خبرنگاران رسانه‌ها سوال‌‌هایشان در ارتباط با این همایش باشد. (می دانید که یعنی چه یعنی این که آقا و خانم خبرنگار سوال غیر مرتبط نپرس)!

متاسفانه این رویه مدیران جدید است که حساسیت زیادی به نوع پرسش خبرنگاران نشان می‌دهند در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و بنیاد سینمای فارابی نیز شاهد این برخورد‌ها در طی این مدت بوده‌ایم که گویا می‌خواهند کسی از این دوستان سوال‌های حاشیه‌ای نپرسد ولی خودشان به حاشیه‌ها بپردازند.

مدیر عامل انجمن سینمای جوان در نشست امروز بعد از تاکید به این موضوع که کسی سوال غیر مرتبط نپرسد خودش به مسائلی اشاره کردن که ناخوداگاه سوال‌های خبرنگاران را به سمت دیگری سوق داد. در نشستی که امروز صبح در ساعت 10:30 در انجمن سینمای جوان برگزار شد مدیر جدید انجمن به ناکار آمد بودن برنامه‌های دوره قبل اشاره کردند و الی ماشالله از ایراد‌های مدیران قبلی ذکر خیر کرد مانند این جمله که گفتند: نحوه آموزش در دوره قبل «تئوری محور» بوده است و به هیچ عنوان در راستای فکری و اهداف انجمن نبوده است. این نوع آموزش در دانشگاه‌های ما و سایر ارگان‌های آموزشی وجود دارد و نیازی نیست انجمن این گونه مسیر را پیش برود مدیران دوره قبل چون بر آمده از دل انجمن نبوده‌اند نتوانستند تصمیمات درستی بگیرند. نکته بعدی که مدیر عامل انجمن سینمای جوان به آن اشاره کرد این بود که در دوره قبل در بوق و کرنا کردند که ما مراکز انجمن در استان‌ها را تجهیز کرده‌ایم اما به هیچ عنوان این گونه نبوده است.

حال این سوال برای ما پیش می‌آید که اگر نیت تخریب نیست چرا با این ادبیات مسائل عنوان می شود در هر دوره‌ای هم ایراد‌هایی وجود داشته است و هم نکات مثبتی. در ضمن در دوره قبل مگر در دروس ارائه شده واحد‌های عملی که هنرجو‌ها در مراکز انجمن سینمای جوان می‌گذراندند بیشتر از واحد‌های تئوری آن‌ها نبوده است حال قرار است به جای آن چند واحد تئوری فقط واحد‌های عملی تدریس شود؟! با کدام دانش و دلیل محکم به این نتیجه رسیده‌اند که بدون شناخت تئوری و ترکیب نکردن آن با فعالیت‌های عملی می‌توان فیلم سازان بهتری تحویل سینما داد. باز هم حذفی دیگر؟!

به طور مثال دوستان در جلسه به این نکته اشاره شد که یادگیری نرم افزار ادیوس (نرم افزاری برای تدوین فیلم) خیلی الزامی ندارد و لازم نیست هنرجو که قرار است فیلم ساز آینده شود این نرم افزار را حتی به طور مختصر یاد بگیرد بلکه در حد زیبای‌شناسی که باید از تدوین بداند کفایت می‌کند.

لازم به ذکر است زیبایی‌شناسی به مراتب امری پیچیده‌تر از آموزش تدوین است که بخشی از آن بر اثر تجربه فیلم ساز به دست می‌آید توضیحات در این رابطه در این یادداشت نمی گنجد به همین علت از آن می گذریم.

دوستان در ادامه جلسه گفتند که ما از افراد متخصص برای این برنامه ریزی‌ها استفاده کرده‌ایم. یک فرد متخصص می‌داند که تدوین در دل کارگردانی است اگر این جمله را در مورد دیگر شاخه‌ها می‌گفتند قابل پذیرش بود مگر غیر از این است که شناخت سبک‌های تدوینی همانند اورتونال، متریک، ریتمیک و... بخشی از زیبایی‌شناسی است؟! مگر غیر از این است که کارگردان باید با تدوین آشنا باشد تا در ساده‌ترین حالت بتواند از برداشت‌های کمتری استفاده نماید؟! آیا کارگردانی که تدوین را در ابتدایی‌ترین حالتش نیاموخته باشد می‌تواند ذهنیت منسجمی از آنچه می‌خواهد داشته باشد؟! آن هم در عصری که کارگردان در سینما باید از هر تخصصی سر رشته‌ای هر چند مختصر داشته باشد. غیر از این است که کارگردان باید به لحاظ تئوری با مفاهیم آشنا شود و سپس در عمل به آن‌ها بر آید؟!

در این دوره ما شاهد حذف بخش‌هایی هستیم که دلیلی بر آن نمی‌توان یافت پیش از این شاهد حذف جشنواره فیلم اولی ها بوده ایم. اینکه دوستان در انجمن سینمای جوان به این نتیجه رسیده‌اند فیلم سازان جوان باید به صورت عملی وارد فعالیت فیلم سازی شوند امری مبارک است اما چگونه؟! بهتر نبود به این فکر می‌افتادند که شرایط را برای کار‌های عملی آن‌ها فراهم نمایند تا اینکه دروس تئوری را حذف کنند؟!

این نشست بیشتر به این به ارائه گزارش گردهمایی فیلم سازان و عکاسان شبیه باشد در آخر شبیه به ایراد گرفتن از فعالیت‌های مدیران در دوره قبل بود. مثلاً در جلسه اشاره شد که در دوره قبل بیشتر به ارائه آمار و ارقام می‌پرداختند.

آیا منظورشان این بوده است که ما نمی‌خواهیم آمار بدهیم؟! یا اینکه می‌خواهند آمار بهتری ارائه دهند؟! یا شایدم منظورشان این بوده است که آمار دادن غلط است و کار را برای حسابرسی سخت می‌کند. ولی اگر منظورشان این بوده است که آمار‌ها غلط بوده‌اند باید از مدیران دوره قبل خواست که در این رابطه پاسخ گو باشند.
کد خبر: 71690
Share/Save/Bookmark