آقای «داد» گل از خودی نخورید!
روز دوم و صادر نکردن کارت برای برخی از خبرنگاران
آقای «داد» گل از خودی نخورید!
روزهای اول و دوم جشنواره روزهای سختی است؛ تمام برآورد‌ها در همین یکی دو روز اول است که یا جامه عمل می‌پوشند؛ یا دچار آشفتگی می‌شوند و برخی از برنامه ریزی‌های جشنواره را به هم می‌ریزند؛ امیدورام که شما توانسته باشید با موفقیت جشن سینمای ایران را که یکی از سنگ محک‌های سینمای پس از انقلاب است با موفقیت آغاز و به پایان برسانید.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۹

سلام جناب آقای «رضاداد» خسته نباشید!
روزهای اول و دوم جشنواره روزهای سختی است؛ تمام برآورد‌ها در همین یکی دو روز اول است که یا جامه عمل می‌پوشند؛ یا دچار آشفتگی می‌شوند و برخی از برنامه ریزی‌های جشنواره را به هم می‌ریزند؛ امیدورام که شما توانسته باشید با موفقیت جشن سینمای ایران را که یکی از سنگ محک‌های سینمای پس از انقلاب است با موفقیت آغاز و به پایان برسانید.

جناب آقای رضاداد
به حضور شما عرض کنم که موضوع را با کار مدیریت روابط عمومی آغاز می‌کنم که یکی از نمودهای فعالیت‌های جشنواره است. اولین کدورتی که رسانه‌ها با روابط عمومی داشتند بر می‌گردد به زمان رونمایی از پوستر جشنواره فیلم فجر؛ اگر مطلع باشید و در جریان قرار داده باشند حضرتعالی را؛ در‌‌ همان جلسه برخی رسانه‌های خاص را دعوت کرده بودند؛ و نکته بعد اینکه، دو زمان مختلف را هم اعلام کرده بودند که زمان اول به طور رسمی به برخی از خبرنگاران رسانه های خاص گفته شده بود؛ و زمان دوم به طور شفاهی اعلام شده بود که آن هم بیشتر جنبه سردرگم کردن رسانه ها را در پی داشت.
القصه! اینکه آن روز پوستر جشنواره رونمایی شد؛ خدا را شکر رسانه‌ها هم مرام گذاشتند و چه آن‌ها که دعوت بودند و چه آن‌ها که با قصد و غرض دعوت نشده بودند؛ به خاطر جشن سینمای ایران و به خاطر اینکه خدای ناکرده برای گرفتن کارت جشنواره مورد غضب مدیریت روابط عمومی قرار نگیرند!! این خبر را منتشر کردند.


جناب آقای دبیر ارجمند جشنواره

دیدار دوم اهالی رسانه با دبیر جشنواره - که جنابعالی باشید - در نشست رسانه‌ای رخ داد. در این نشست که پر از عصبیت و رفتار تند روابط عمومی با برخی از اهالی اصحاب رسانه در بخش پرسش و پاسخ بود – اگر ممکن است با حضور قلب و ذهن به سراغ مرور آن روز بروید – اتفاقاتی افتاد که در شأن جشنواره نبود. این رفتار‌ها از شکل دعوت آغاز و به تبعیض در اهداء کارت هدیه به خبرنگاران انجامید؛ این اتفاق غیر از مدیریت روابط عمومی توسط فردی رخ داد که در تمام روابط عمومی‌ها حضور و تمام مدیران هم اعلام می‌کنند که او از اعضای روابط عمومی نیست! اما نمی‌دانم در ستاد‌ها چه می‌کند و چگونه است که تصمیم هم می گیرد؟!
از این موضوعات هم که گذر کنیم و بگذاریم پای اتفاق و بی غرضی؛ می رسیم به اهداء کارت خبرنگاری جشنواره به خبرنگاران؛ و نکته مهم‌تر به شکل تعلق گرفتن این کارت به رسانه‌ها باز می‌گردد؛ اگرچه می‌دانم شما خودتان را وارد این جزئیات نمی‌کنید و اگرچه می‌دانم که نهایتاً مدیریت روابط عمومی دلایلی برای این دارد و شرایط را توجیح می‌کند اما به این نکته توجه داشته باشید که برخی رسانه‌ها که عمرشان کمتر از چند ماه است و اخبارشان تماماً غیر تولیدی است در این جشنواره نماینده دارند؛ آنوقت برخی سایت‌های تخصصی فقط یک نماینده دارند و معلوم نیست ملاک ارزیابی و ارزشگزاری چگونه بوده است.
نکته قابل تامل در این بخش هم این است که هنوز روابط عمومی برخی از خبرنگاران را تا ظهر روز دوم جشنواره هنوز پا در هوا نگه داشته و کارت برای شان صادر نکرده است؛ معلوم نیست این کارت‌ها قرار است در قاره دیگری صادر و به ایران ترانزیت شود؟! یا اینکه در تهران صادر و تحویل می‌شود! و جالب تر اینکه مدیریت روابط عمومی هم پاسخگوی این اتفاقات نیست. (حالا بماند اینکه قرار بود برخی از کارت‌های صادر شده برای رسانه‌ها کارت دیگری را هم در کنارش داشته باشد که حکم «VIP» دارد و با آن می‌شود دقایقی زود‌تر وارد سالن شد؛ که این موضوع بماند تا وقت دگر ...)
اما موضوع تاخیر در صدور کارت دو نکته را یادآور می‌شود؛ یا روابط عمومی دارد فضای جشنواره را می‌سنجد و بررسی می‌کند که اگر استقبال زیاد بود؛ خبرنگاران منتظر در لیست انتظار را حذف کند؛ اگر هم استقبال کم بود کارت‌ها را تحویل دهد؛ به هر صورت تا ظهر روز دوم هنوز برخی از کارت‌ها صادر نشده است؛ حالا نمی‌دانم باید پای «مدیریت» روابط عمومی گذاشت یا «تدبیر» روابط عمومی! و نمی‌دانم این موضوعات به شما انتقال داده شده است یا اینکه حضرتعالی از آن بی‌خبرید!.
به تمام این ها کارت افتتاحیه جشنواره فیلم فجر را هم اضافه کنید که باز به نشریات تخصصی هنر و سینما از جمله همین رسانه (هنرنیوز) هم نرسید!

جناب آقای رضاداد عزیز
امسال طبق نظر روابط عمومی برای رسانه‌های داخلی و خارجی زیر ۶۰۰ کارت خبرنگاری صادر شده است؛ که با احتساب این تعداد ۱۲۰۰ صندلی خالی می‌مانند که آن هم به میهمانان و... تعلق دارد. سال گذشته و سال های قبل تر بین ۵ تا ۸ هزار کارت صادر شده بود که غیر از برخی از فیلم‌ها، اهالی رسانه بدون هیچ دردسری در سالن حضور یافته و فیلم دیدند و اتفاقا در نظرخواهی ها هم؛ اعلام کردند که برج میلاد میلاد بهترین محل برای اهالی رسانه است که بتوانند فیلم ببینند. امیدوارم امسال حدود ۵ هزار کارت صادر نشده و از این بین ۶۰۰ کارت نصیب اهالی رسانه شده باشد.

برادر ارجمند جناب آقای علیرضا رضاداد
در توانمندی‌های شما شکی نیست اما یکی دیگر از نکاتی که باید مورد توجه قرار دهید به روز شدن لحظه به لحظه سایت جشنواره بین المللی فیلم فجر است؛ مراجعه کنید ببینید نشست‌های دیروز جشنواره ساعت چند منتشر شده (فقط بخش فارسی چون بخش انگلیسی آن که در حالت احتضار است)؛ و مثلا سایت‌هایی که علاقمند به انتشار اخبار جشنواره هستند با این زمان بندی و کندی کار چگونه می توانند اطلاعات لحظه به لجظه از جشنواره داشته باشند.
برای اینکه شما راحت تر باشید این زمان بندی را به حضورتان اعلام می کنم. «گنجشکک اشی مشی» ساعت ۱۶ اکران شد و نشست آن ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه روی سایت جشنواره رفت؛ فیلم «بیگانه» ساعت ۱۹ اکران و نشست آن ساعت ۲۳ و ۴۶ دقیقه روی سایت رفت که این موضوع هم در نوع خود جالب توجه است؛ برای اینکه جذابیت موضوع بیشتر شود به اخبار جشنواره در سال‌های گذشته رجوع کنید و ساعت نشست‌ها را با ساعت انتشار خبر بررسی نمایید.
خلاصه اینکه جناب آقای رضاداد؛ هنوز برخی از خبرنگاران صداو سیما؛ سایتهای تخصصی و نشریات کاغذی با اینکه نام آن ها مورد تایید روابط عمومی قرار گرفته و اعلام شده که حتما برای شما کارت صادر خواهد شد؛ اما این صدور تا همین ساعت که یادداشت نگاشته می شود اتفاق نیافتاده است. امروز روز دوم جشنواره فیلم فجر است و از خداوند متعال آرزوی موفقیت برای جناب شما را به عنوان دبیر مهمترین جشن سینمای ایران و انقلاب داریم.


یادداشت: صادق ساکت
کد خبر: 68900
Share/Save/Bookmark